Gå til innhold
Arkivverket

Peter Markussen f.1771


Ingar A. Hagen
 Del

Recommended Posts

Først og fremst vil jeg si at du har gjort en kjempe jobb Even! Hvis du vil så må du gjerne legge den inn i Tydeforumet ja.  Hva er dine tanker angående "Marchus Snidker"  etter å ha lest skiftebrevet? Jeg ser jo at Marcus Friis aldri brukte Snidker på sine barn i Borre. 

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drodling/Høyttenkning/Spekulering er en underkjent øvelse, og en ganske morsom øvelse attpåtil – selv om man skal vokte seg vel for å la sådant ta overhånd og prioritét over ‹håndfaste bevis› – Denslags overlater man gjerne til visse ukritiske abonnenter på visse ukritiske nettsteder . . . Say no more. ;-)

 

Vel, i denne sammenhengen tillater jeg meg å fremføre følgende forsøksvise oppsumméring og derav følgende drodling/høyttenkning/spekulasjon:

 

Det viser seg at Borre-Friisene og Stjørdals-Friisene er nær beslektet. Hans Friis (Stjørdal) hadde ‹tilnavnet› Snekker (ymse stavemåter), det tilnavnet hadde også vår mystiske Markus (ymse stavemåter). 

 

Hans Friis (Stjørdal) hadde følgende barn med ?? Kiempe? («Madame Friis»):

 

Markus (Kobberslager i Tønsberg)
Ole Kiempe (Gullsmed i Kristiansand?/Kristiansund?)
Nils (Feldbereder = Garver, i Tønsberg)
Jeremias (død pr. 1785)
Maren (selvoppofrende pleier av sine aldrende foreldre i Stjørdal)
Margaretha Maria (død pr. 1785)

 

Drodling/Høyttenkning/Spekulasjon: 

 

Det virker som utelukket at Stjørdals-Markus Snekker kan være den samme som Borre-Markus. Jfr. at Markus Snekker er fadder i Stjørdal 1769. Og på det tidspunket burde Borre-Markus være lykkelig opptatt med avling av egne barn – i Borre. :-)

 

På den annen side kan det tenkes at Borre-Markus-kobberslager, vitterlig sønn av Hans Snekker, bodde en periode i ‹hjemtraktene› (1769? - 177?) og til tross for sitt yrke fikk tilnavnet Snekker for å knytte ham til Fader Hans . . . 

 

På den tredje side (hvis en slik finnes ;-) kan det tenkes at en fullstendig u-relatért Markus efterfulgte Hans som Snekker, han var sannsynligvis en ganske kunnig sådan, og derved fikk ‹hedersnavnet› som stillingen førte med seg . . .

 

Nok spekulasjoner for i aften, men duverden hvor artig :-)


 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjoner og nysgjerrighet er vel det som gjør at man driver med dette. Jeg har hatt de samme tankene og lurer nå på hvilke "søsken barn" Maren Friis er nevnt ved i skiftebrevet, slik jeg leser dette bor noen søskenbarn av Maren i "nærheten" (les nærmere enn Borre)  av henne på Stjørdal. Men siden jeg ikke vet hennes dødsdato er det jo litt av en øvelse å lete etter skifte (hvis det eksisterer) i håp om å finne noe der. Det kan vel kanskje være at disse er nevnt ved navn senere i dette skiftet også? Hold meg gjerne underrettet om hva de kommer frem til i det andre forumet. Jeg har enda ikke helt gitt opp å få tak i Peter Marchussen og Ingebor Iversdatters vielse, som kunne gitt svaret jeg/vi leter etter. 

 

Mvh 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler så absolutt din ‹drift› for å finne svar, og er hjertens enig i at det i stor grad (for mitt vedkommende i alle fall) er et aldrende ‹Hardy-gutt-gén› som er fremtredende ;-). 

 

De i skiftet nevnte «3de» («2de» et par linjer ned) «søskenbarn» som du sier,  er ikke hennes søskenbarn (fettere, kusiner) men hennes søsters barn, dvs. nevøer/niéser, slik jeg leser skiftet. Altså at de er den avdøde søsteren Margaretha Marias tre barn, Hans, Thore Andreas og Brynnille. Og Maren har tatt hånd om dem og sin sengeliggende mor. Så at de bor «i nærheten» er vel en underdrivelse ;-) De har bodd hos den selvutslettende Maren, og ved skiftet måtte de bli ‹prekevért› med en Formynder. Det måtte også Maren. Ugifte kvinner, enker og umyndige barn måtte alle på den tiden bli representert ved en Formynder = Mannsperson. Happy days  for Ladies . . . 
 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn å forstå, der ser du at erfaring er gull verdt. Jeg er nok litt "lett" i denne sammenheng, men flott å kunne lære av de som har flere års erfaring på dette forumet. Så håper jeg det ikke blir for mye nybegynner mas og repetisjon. 

 

Mvh 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 17.38, Ingar A. Hagen skrev:

Fant Marcus Snidker som fadder igjen i 1796, . . . <snip> . . .

 

Ikke for å pirke, men jo, Ok: 1769 ;-) Veeldig fort gjort – Been there, done that :-)

 

Driver forøvrig og ‹jakter› på Markus Snekkers eventuelle dødsfall i Stjørdal. Har ‹bladd› meg bakover fra 1796, skal nå gå baklengs inn i 1789, men lar det bero til resten av helgen. :-)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit at du påpekte dette. Selvfølgelig 1769. Jeg vil tro de var ivrige kirkegjengere da jeg ser hans fru blir introdusert kort tid etter hver dåp? Har sikkert sett hennes navn mange ganger uten å vite det. Jeg driver å leser alle navn fra 1769 og fremover. Kommet til 1776. Jeg noterer meg alle med fornavn Marcus og Friiser (samt dato) som har vært i kirken i perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd meg fremover men klarer ikke å finne noen spor av Marchus Snidker etter hans kone ble introdusert kun dager etter dåpen av Wilhelm Frideric i  februar 1776.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at både Marcus Snidker og hans sønn Peter Johan Marcussen har døpt barn ved navn Wilhelm Frideric. Hvis dette er oppkalling etter forfedre så har jeg undersøkt både Bruenech og Lutzow som var faddere i dåpen til Marcus Snidkers barn, ser da at det er Lucie,Peter,Iver og Wilhelm Frideric i Bruenech slekten. Lutzow har også Friderich Wilhelm. Dette er vel å gripe etter halmstrå men i mangelen på andre gode svar så må man vel bare prøve. Kanskje denne Marcus Snidker var gift med noen fra disse familiene.

Barn av Marcus Snidker døpt i Værnes kirke har jeg : 

  • Peter Johan døpt 16.okt 1771.- ?
  • Sivert døpt 28.aug 1774 d.1774
  • Jørgen døpt 28.aug 1774 d.1774
  • Wilhelm Frideric døpt 18.feb 1776 - ?

Barn av Peter (Johan) Marcussen og Ingeborg Iversdatter døpt i Meråker kirke (Værnes sogn) :

 

  • Marcus f.1797 d.1797
  • Marit f.1798 d.1860 gm. Peter Eriksen f.1794 - ?
  • Iver f.1800 - ?
  • Lucie f.1802 d.1802
  • Wilhelm Frederich f.16.okt 1805 (Døbt 3.januar 1806)

I dåpene til Marcus Snidkers barn bærer fadderne etternavn som følger : Wessel, Friis, Støren, Lutzow, Brown, Meyer, Brunich, Hejdman, Brechen, Forsing, Sommerchildt og Vold.

 

I dåpene til Peter Marcussens barn bærer fadderne etternavn som følger : Tømmerås,Fossen,Stordalen,Fundtaune,Risvold, Løvlie, Trøen og Grafsås.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten skvett ‹isvann i blodet›, for å si det med Henrik I ;-):

Det var meget vanlig at man kunne oppkalle sine barn etter sine ‹meséner› i ymse fasonger, det være seg – som militær f.eks. – etter kompanisjefen e.l., eller i sivil sammenheng etter arbeidsgiver, eller en øvrighetsperson man så opp til, eller ønsket å bli begunstiget av. Så en direkte slektslinje dedusert utfra ‹fancy› navnebruk må man være ytterst varsom med å anta, hvis ikke kildene gir udiskutabelt bevis for slikt slektskap.

Just sayin' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inneforstått med dette, men i mangel på andre "bevis" så griper man gjerne de få halmstråene man har :-) Tror også sannsynligheten er liten for at det er noe slektskap ut i fra det jeg har sett igjennom så langt. Når det kommer til de som var faddere i dåpen så virker det som om de går igjen hos barn av militære og de som bodde på forskjellige "Værnesplasser" under Værnes hovedgård i dette tidsrommet.

 

Hadde man bare funnet ut når disse etterkommerne av Marcus Snidker døde så kanskje man kunne fått hjelp av et skifte, men ingen lykke så langt. :-/

 

Jeg sikter langt og treffer sjelden, men er det noen immigrasjons-lister på denne tiden?

 

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LDBB-LMW

 

 

 

 

 


 

Endret av Ingar A. Hagen
Opplysninger lagt til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en umulig oppgave, selv med dagens teknologi. 

 

Fikk iallefall utelukket Marcus Hansen Friis som Marcus Snidker med tanke på at han var Lensmann i Borre i 1770 og døpte barn der s.å., da Marcus Snidker var fadder i dåp i Værnes Kirke oktober 1769.

Uavhengig men kanskje til fremtidig nytte for noen så fant jeg Marcus Hansen Friis (16 år gammel) som far til uekte barn Catherina 9.mai 1748 Vår Frues Kirke Trondheim. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/139

 

Tusen takk for all god hjelp!

Endret av Ingar A. Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Since 2018 has anyone found more evidence to suggest if Marcus Hansen Friis is the same person as Marcus Snidker yet?  I descend from Marcus Hansen Friis and would love to know more.  Do you descend from either and have you checked your DNA?  Please let me know if we are related by comparing to Richard Ober (my father) at GEDmatch (RF1795936 ), My Heritage, FTDNA, or Ancestry or to myself (Christi Ober) at 23 and Me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.