Gå til innhold
Arkivverket

Leikvik i Torsken på Senja


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Didrich Echof Jansen slo seg ca 1783  ned på Leikvik. Og mitt spørsmål er hvordan kommer en til Leikvik i dag ? Ser  ikke at det er avmerket noe vei inn til stedet, men på Google Earth vises det at det ligger gårder der. Noen som vet ?  Ser det er vei til Flakkstadvåg men ikke noe særlig lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende!

 

Jeg brukte www.seeiendom.no (søk for 1928-37/1) for kart fra kartverket. Det ser ut til at det er kraftledninger til Leikvik, og stier under dem, men ingen veier.  Ingen garasjer eller biler i nærheten av gårdsbygningene i flyfoto. God strand, så sannsynligvis kan du komme dit med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret :) Ja jeg så kraftledningen. Men litt rart det er gårder der og de betaler sikkert skatt, da burde det og være vei inn der. Får høre med de som har aner der inne fra :) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vivian J skrev:

Hei!

Det skal gå en sti fra Flakstadvåg. Det bruker å være guidede turer til om sommeren. Ellers så bør det gå an å få skyss med båt dit.

 

Har du sett denne? https://tv.nrk.no/program/FOLA03006869/sensommerliv-i-doed-bygd 

 

Hei Vivian J!

 

Kanskje du kan endre til ditt fulle navn? :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivian. Didrich og Maren hadde 5 barn:

Petronelle født 1784 døde ugift 1813.

Rebekka født 1790 skal ha vært ift med en Nils Henriksen 8/10-1815 i Bjarkøy. Jeg har ikke funnet noe om de. Men i kirkebok for Tranøy 1829 står: innflyttet til Tranøy pigen Rebecha Didrichsdatter, ingen alder oppgitt. Intraadt i tjeneste, fra Sand sogn og født i Torsken. Tjeneste hos Niels Christensen Hals i Tranøe sogn. Attest av 5 sept av sognepresten til Trondenes Proust Kildahl i hvis menighet hun har været i 3 aar. I kirkebok for Tranøy 1844 står:fattiglem Bække Diddriksdr død 16/82-begr 29/4. 60 år. (mulig henne)

Gabriel Maarsund f 1793 vet ikke hvor han ble av.

David Didrichsen f 1795. Han fikk barn med Berethe Maria Andersdatter f 1797 fra Frovåg. Sønn Andreas davidsen f 1833, med etterslekt. Og han fikk barn med  Ingeborg Pedersdatter, Valvog. sønn: Johan Martinius f 1840 død 1840.

Andreas f 1802  gift 1 Ane Martha Nilsdatter f 1803 Frovåg. 2 barn: Danilken Margrethe f 1832 med etterslekt, og Andreas Martinus f 1834 død 1835. gift 2 med enken Ragnhild Kirstine Larsdatter f 1806 Salangslia død 1843 Valvaag . 3 barn: Lars f 1837 død 1863, Andrea Randine f 1839 død 1839 og Hanna Perolina f 1841 død 1918  med etterslekt.

 

Jeg vet ikke hvorfor Didrich flyttet til Leikvika. Men han har antagelig kommet nordover med Maursund. Hans oldefar var gift med datter av Peder Nilsen Moursund  og  Anna Hind. Jeg synes og det var rart at han slo seg ned i Leikvik og ikke i nærheten av pastor Jan (Johan) Arent Meyers etterkommere. Men de er faddere på hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Terje!

 

Eg bruker å tenke at han rak i land i Leikvika, stor overgang fra Bergen. Man skulle tro at han skulle bosette seg nærmere Lenvik og familien Meyer :) 

 

Husker eg rett, så er du etterkommer av Hanna Perolina, eg er etterkommer av halvsøstera Danilken Margrethe :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har overtatt gårdenparten som Lars Andreas overtok etter sin svigerfar Karon Wangberg på Øvre Espenes i Dyrøy

Endret av Vivian J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.