Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å løse navneforvirrelse for søsterene Falch Bergen 1720 tallet


Henry Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei
Trenger hjelp til søsterene Margrette Mallene Falch f.1724 (navnet i kildene) og ei Margrethe? Falch.
I skiftet for faren Morten Falch står det at han har to døtre, Margrethe står før Magdalene Margretha.
 
 
Jeg er litt forvirret av hvem som er Margrette Mallene, er det den første Margrethe i skiftet tro?
 
Kildene for Margrethe Mallene f.1724
 
 
 
 
Død 1792
https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000135497

(Margrette Mallene fikk et barn med Schach Guldbrandsen, Anna Falch. Ikke noe barn med Steffen etter det jeg vet)
 
Hun andre dama i skiftet finner jeg ikke noe om. Hun var ikke i skiftet til moren Anne Lemichen som døde i 1741.
 
 
 
De er fire søsken og det er et gap mellom Peder f.1719 og Mons f.1723 på 4 år, så kommer Margrette Mallen i 1724, faren Morten dør i 1726.
 
-Er for og etternavn byttet om i skiftet?
-Kan søstera uten kilder være født i 4 årsperioden eller etter 1724?
-Hun må vel være i livet siden hun står i skiftet?
-kan søster uten kilder bo i Evindvik der faren er begravet?
-Noen som finner noe tegn til Megdalea/Mallen margrethe uten kilder? 
Jeg finner tre Mallene Falch død i slutten av 1700 tallet bare, kan ikke være noen av dem siden de ikke står i skiftet til moren http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668
 
*Finner desverre ikke ut hvor foreldrene er gift men regner med det er i Bergen siden faren til Anne Lemmicken er borger der fra 1760 tallet. (Fant også Morten som fadder i 1713 i Bergen)
 
Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hvem som er hvem og hvor det ble av den jeg ikke har kilder til for uten om skiftet til faren.
 
Mvh
Henry
Endret av Henry Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alderen på barna som står etter Magdalena i skiftet til faren, kan jo omtrent stemme. Hvis Magdalena var bare 1/2 år gammel så sliter jeg veldig med DK kirkeboka for dette året, er tre fire navn som er veldig tilgriset av blekk for det aktuelle tidsrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.