Gå til innhold
Arkivverket

Tydning fødselsnotis


Kalle Birgersson
 Del

Recommended Posts

Jag försöker tyda en födelsenotis från 1734 i Trögstad. Aslak Guldbrandsen Jensæg får ett barn, men vem är modern? Jag vet från andra notiser att han var gift med en Siri Frandsdatter, men jag är osäker på om hon var första eller andra äktenskapet. I denna notis är modern en Ingebor Guldbrandsdatter, men det står ett annat namn över, som skulle kunna vara Siri Frandsdatter. Kan presten ha skrivit fel, och senare rättat till det? Ingebor Guldbrandsdatter återkommer senare som fadder, kanske var hon hans syster. Vad tror ni?

 

Det är sida 47 i Trögstad ministerialbok I3, om lenken inte fungerer.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/7475/48?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "Ingebor Guldbrands"(datter) retta til  "Siri Frans"(datter).    

I fadderlista er også (Ingebor) "Guldbrands"(datter) retta til "Ols"(datter).

 

Første fadder er Frantz Rud,  men så står det til slutt "i steden for Frants Rud var Sønnen Ole Frantzen Rud"

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært ubesvart en stund, og synes du i det minste fortjener litt høyttenkning:

 

Vel, ikke godt å si i.o.m. at Ingebor ikke er overstrøket, men understreket. Kan dog virke som det er en ‹effekt› skriveren benytter seg av for å markere endringer. Fadderen Ingebor Guldbransdatter har også understreket patronym og «ols» skrevet over. Altså at fadderen het Ingebor Olsdatter.

Understreket er også fadderen Frantz Rud – det anmerkes på slutten at han var ‹representert› ved sin sønn Ole Frantzen Rud. Og her er vi ved kjernen: Jeg tror at navnet som er skrevet over mor (Ingeborg) er Siri etellerannet. Men er det Frantz(datter)? Vi ser at de andre ‹Frantzene› er skrevet med «t» og «z» og det kan vanskelig sees at i hvert fall «t» er del av navnet. Første bokstaven er nok enten en «T» eller en «F» . . . Men, tatt i betraktning at du vet Aslak var gift med en Siri Frandsdatter, og det faktum at her figurérer Frantzen som fadder, bør man kunne anta at det faktisk er Siri Frandsdatter som er moren. Altså at der står:«Siri Franz» (z-en krever litt godvilje;-).– også følger «datter» u-understreket, m.a.o. uendret = Franzdatter.

Vet du forøvrig om hun (Siri) hadde Rud som bosted/oppholdssted noen gang?

 

EDIT: Og der kom Ivar i samme sekund ;-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet inte om Siri bodde på Rud någon gång, men Frantz Rud var henne far så det är inte osannolikt även om han ägde flera gårdar. Jag har inte kollat upp henne så mycket ännu eftersom jag trodde det var Ingebor Guldbrandsdatter som var min anmoder. Men det är väl mest sannolikt att det är Siri Frandsdatter då?

 

Aslak och Siri nämns på Tore Nygaards eminenta hemsida:

«... jeg siden det skeede har været og endnu er hos min Daatter Siri Frantz Daatter, hos henne jeg fremdeeles indtil det maatte behage den alviidende gud mig ved Døden at henkalde, agter at forblive, saasom hun tillige med sin elskelige kiære Mand Aslach Gulbrandsen Jensæg gaar mig saa særdeeles got tilhaande og mig min skrøbelige og meget affældige alderdom plejer og opvarter mig saa got, at jeg icke noksom dennem derfor prise og berømme kand Saa vil jeg have det saa efter min død, at bemelte min Daatter Siri Frandsdaatter og hendes Mand Aslach Gulbrandsen Jensæg, til nogenlunde Vederlaug for deres meegen umage goede opvartning og forflegning i medens jeg maatte være i live» (HF pantebok nr. 5, folio 47b-48a).

    Frans døde i 1747:
«d. 8. Aug: Begraved Frands Amundsen Jenseg 75 aar gammel».

http://www.tore-nygaard.com/ostfold/1356.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kalle Birgersson skrev:

Jag har inte kollat upp henne så mycket ännu eftersom jag trodde det var Ingebor Guldbrandsdatter som var min anmoder. Men det är väl mest sannolikt att det är Siri Frandsdatter då?

 

 

Dersom det er barnet Trugels (som er døypt her) som er din ane, så er mor hans Siri - ifølgje denne innførsla.

 

Om det er eit anna barn som ane, så kan dette barnet ha ei anna mor - men det fortel ikkje denne innførsla noko om.

Men du veit at Siri var kona til Aslak då Frans skreiv og tinglyste testamentet noko før 1747. 

Det er vel kanskje ført inn fleire barn av dette paret også?

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inte Trugels, det var Lars som föddes 1730, men det var före man började notera födslar. Men jag har nu funnit uppgifter om att Aslak och Siri gifte sig redan 1724 så jag tror inte det är några tvivel om att hon är modern.

 

Stort tack för hjelpen båda två!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.