Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan lagrer jeg samlet info.?


Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Siden jeg ikke helt vet hvor dette spørsmålet hører hjemme, legger jeg det ut her også. 

 

Dette er et spørsmål "litt på siden". Det gjelder lagring av info. Når jeg finner den personen jeg leter etter, f.eks i en kirkebok, lagrer jeg den siden i en mappe,

som et bokmerke. Men noen har sagt at det er dumt, for nettadr. kan forandre seg, og at jeg burde lagre en permanent lenke.

Men da blir det bare et "bilde" av siden, ikke noe jeg kan bla i liksom. Hvordan skal jeg egentlig gjøre dette på "tryggeste" måte? Bør jeg forandre "systemet" mitt?

Dette trenger jeg virkelig hjelp til å finne ut av - med teskje...

Tips og råd mottas med stor takk!

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Trude:

 

I am storing my information in an ancestry.com tree, and I am using both methods - because they serve different purposes. So that I can quickly look at the material again within the next year or so, I am saving the current web address. But for the sake of posterity (those in 50 years who might want to doublecheck my work) I am also saving more permanent information. For me, this is not the "permanent link" (who knows whether we will even be using the internet 50 years from now), but rather a description of the original source. Thus, for example, to document the birth of an ancestor, I have both media.digitalarkivet.no/view/11392/47329/15 and "Norwegian Parish Books: Fjelberg Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 6, 1835-1851, s. 238". That way, whatever system is used 50 years from now to look at Norwegian parish books, they will be able to find the page that I was looking at.  Ancestry.com allows me to have both descriptions in the same source citation, and I believe most other genealogical software will, too.

 

I'm not claiming this is the best system, but it is what works for me.

 

Mvh

 

Carl

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er logget inn når du leser kirkebok, kan du enten klikke på den tredje knappen fra høyre, den som har bilde et 'clipboard', eller hvis du bruker Windows, trykk på tastene Ctrl K. Da lagres de informasjonene du har valgt i utklippstavlen din, og kan limes inn i teksten din der du ønsker. 'Permanente' lagringsinformasjoner skal nå være helt permanente, det nye databasesystemet skal sørge for det. 

Vær oppmerksom på at hvis du venter veldig lenge med å bla videre eller gjøre noe annet, så blir du kastet ut som innlogget fra kirkeboksiden, og må logge deg inn på nytt. Du får ingen info om det, men du ser det når en kopi av adressen til kirkeboka begynner med SAT e.l., som er lagringsstedet. Det er info du ikke trenger!  :-)   Jeg pleier å lagre all info i et tekstprogram, informasjon om foreldre og barn først, og så en side for hvert barn. Når barna danner familie, får den familien en ny egen side med ny sider for barna, o.s.v. . Først når jeg er ferdig med en familiegren, kan jeg legge jeg det inn i et slektsprogram hvis jeg ønsker å lage f.eks. et slektstre, men jeg synes en mappe med teksdokumenter for hver familie er enkelt å administrere. Se oversikt nederst. NB! Noen av lenkene e av en gamle typen.

 

Brukerinnstillingene finner du under knappen lengst til høyre i bildet. Her er mine instillinger, og et eksempel på hva jeg da får lagret:

 

visningsvalg-1.jpg.04dc370e10e2a994cfaf275835575b6f.jpgvisningsvalg.jpg.a35e927b192daf079b63802ba8beafc3.jpgvisningsvalg-2.jpg.8d5aa38911e362b1ffb726fc1ee54d9f.jpg

Husk å klikke på lagre!

 

Dette er det mine instillinger produserer:

 

Oslo fylke, Gamle Aker i Oslo, Klokkerbok nr. 3 (1869-1874), Fødte og døpte 1869, Side 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060920060501
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920060501.jpg
 

Et eksempel på lagret familieinfo:

 

mappeinnhold.jpg.44ba06a2233f0da5a399e52ec891fbb5.jpg

 

mappeinnhold-2.jpg.b62470995fb2d875c81c0c35d4a776fb.jpg

 

ole-hansen_og_andrea-pedersdatter.pdf

 

mappeinnhold-3.jpg.151bfdc581373ac432981cb3c6100854.jpg

 

mappeinnhold-2.jpg

Endret av Olaf Larsen
fant en trykkleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den permanente bilde-iden som byrjar på kb er felles i begge lenkene ovanfor, så eigentleg treng ein berre sidelenka. Om ein har berre den permanente id-en kan denne limast inn i den tomme boksen på https://media.digitalarkivet.no og vips, så kjem ein på rett side i kyrkjeboka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.