Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan lagrer jeg samlet info?


Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Siden jeg ikke helt vet hvor dette spørsmålet hører hjemme, legger jeg det ut her også. 

 

Dette er et spørsmål "litt på siden". Det gjelder lagring av info. Når jeg finner den personen jeg leter etter, f.eks i en kirkebok, lagrer jeg den siden i en mappe,

som et bokmerke. Men noen har sagt at det er dumt, for nettadr. kan forandre seg, og at jeg burde lagre en permanent lenke.

Men da blir det bare et "bilde" av siden, ikke noe jeg kan bla i liksom. Hvordan skal jeg egentlig gjøre dette på "tryggeste" måte? Bør jeg forandre "systemet" mitt?

Dette trenger jeg virkelig hjelp til å finne ut av - med teskje...

Tips og råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trude Nilsen skrev:

SDette er et spørsmål "litt på siden". Det gjelder lagring av info. Når jeg finner den personen jeg leter etter, f.eks i en kirkebok, lagrer jeg den siden i en mappe,

som et bokmerke. Men noen har sagt at det er dumt, for nettadr. kan forandre seg, og at jeg burde lagre en permanent lenke.

 

Du skal bruke det som heter brukslenke for sidevisning, som har denne formen (tilfeldig eksempel): https://media.digitalarkivet.no/kb20070427630500 

 

Brukslenke for sidevisning er ei lenke til ei bestemt bildefil (i eksempelet kb20070427630500), og lenka vil umiddelbart omdirigere til det stedet hvor dette bildet til enhver tid befinner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Du skal bruke det som heter brukslenke for sidevisning,

Hvis jeg lagrer brukslenke for sidevisning, trenger jeg ikke lagre permanent bildelenke i tillegg liksom...

Jeg har som sagt bare lagret kirkeboksiden som et bokmerke, i en mappe, og det var visst ikke lurt. Fordi nettadressen til den lagrede siden kunne bli forandret etter en tid. Eller noe sånt. 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Hvis jeg lagrer brukslenke for sidevisning, trenger jeg ikke lagre permanent bildelenke i tillegg liksom...

 

Begge lenkene inneholder bildeIDen (filnavnet til det skanna bildet), som er det sentrale. Brukslenke for sidevisning setter det skanna bildet i en kontekst med metadata hvor det går an å bla framover og bakover. Permanent bildelenke gir deg kun bildet (uten metadata og navigeringsmuligheter).

 

4 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Jeg har som sagt bare lagret kirkeboksiden som et bokmerke, i en mappe, og det var visst ikke lurt. 

 

Da må jeg spørre hva du konkret mener med at du har "lagret kirkeboksiden"? Mener du er URLen i nettleserens adressefelt, så er dette en URL som ikke "dør", men over tid kan den komme til å peke til et annet bilde. Denne URLen viser nemlig til "bilde x i kilde y", og hvis vi legger til eller fjerner bilder, vil f.eks. bilde 25 plutselig være bilde 27. Også ved et systemskifte kan det bli vanskelig å konvertere denne typen URLer til nye URLer.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Da må jeg spørre hva du konkret mener med at du har "lagret kirkeboksiden"?

Det kan jeg jo prøve, men dataspråk forstår jeg ikke. Er selvlært etter prøve/feile-metoden. Når jeg har oppe en side fra kirkeboken som jeg vil ta vare på, så lagrer jeg den som favoritt, i en mappe. 

Men etter at du tok fram teskjeen begynner jeg å forstå hva du mener. Så da har jeg en jobb å gjøre med å gjøre om lagringen min. Men det går greit. Ikke så mange navn på listene mine ennå.

Tusen takk for tålmodigheten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Det kan jeg jo prøve, men dataspråk forstår jeg ikke. Er selvlært etter prøve/feile-metoden. Når jeg har oppe en side fra kirkeboken som jeg vil ta vare på, så lagrer jeg den som favoritt, i en mappe. 

 

Det høres ut som en bokmerke-funksjon i nettleseren, og da er det helt sikkert URLen i nettleserens adressefelt som lagres. Det er greit på kort sikt, men i et lengre perspektiv vil det kunne gi deg problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er greit på kort sikt, men i et lengre perspektiv vil det kunne gi deg problemer.

Nemlig.

Tusen takk for hjelpen, igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Og èn ting til...

Når jeg nå lagrer disse kirkeboksidene som brukslenkene for sidevisning, er det et bilde av "DA" foran nr 1, og "et ark" foran nr 2. Hvorfor det?

nr 1:   https://media.digitalarkivet.no/view/685/114

nr 2:   https://media.digitalarkivet.no/view/1191/62

 

Takknemlig for hjelp.

 

Det vet jeg ikke, men det skal ikke ha noen praktisk betydning.

 

Jeg prøvde selv å bokmerke brukslenkene for disse to sidene, dvs. https://media.digitalarkivet.no/kb20060213070816 og https://media.digitalarkivet.no/kb20051031010577, og fikk da "arket" som ikon i begge tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

fikk da "arket" som ikon i begge tilfeller.

 

Hmmmm... Pussig. Er vel jeg som kløner det til. Igjen.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.