Gå til innhold
Arkivverket

søk i digitalpensjonatet


eirik dørdal nord
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke vært den store brukeren av digitalpensjonatet gjennom årene. Årsaken er at det i tidenes morgen var såpass tungvint å finne frem til det som ligger der. Nå har jeg forsøkt meg igjen, for det er jo bare dumt å finne opp hjulet flere ganger i tilfelle noen har jobbet med "mine" slekter:-) Og så er det fremdeles like tungvint?? Eller har jeg bare ikke funnet riktig fremgangsmåte? Det er jo nesten umulig å finne om noen f.eks. har jobbet med en protokoll som er interessant. Da må du i det minste vite hvem som eventuelt har gjort det. Med tanke på alle timer som nedlegges i registering så burde det jo være mulig i det minste å søke på områder uten nødvendigvis å ha navnet på den som har levert inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da slik at viktige søk er å finne bak/nedenfor på framsiden. Jeg har prøvd bare to ganger å finne emigrantprotokollene, men det jeg finner først, er noe flytting fra et kirkesokn ett eller annet sted. Utvandring er viktig, og helt først/øverst burde folketellingene ligge samt kirkebøkene. Det er ett eller annet som "informasjonsknagger" --  Jeg har i praksis sluttet.  Hvis noen har kommentar direkte til meg, så er epostadressen   haalaas@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være teknisk mulig å legge inn søkemuligheter som for eks. den på forsiden av DA? Kan nesten garantere at bruken ville øke betraktelig :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Finn kilde, som er lenker fra Digitalarkivets forside? Hvis du her finner en protokoll/kilde som er interessant for deg, vil du straks kunne se om noen har gjort den søkbar (uavhengig om den søkbare versjonen tilhører Digitalpensjonatet eller ikke).

 

Helge Hålåsæter kan i Finn kilde velge kategori = emigrantprotokoll og få treff på de 42 emigrantprotokollene som er tilgjengelige i Digitalarkivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er mye brukt, men jeg tenkte nå mer på en funksjon på digitalpensjonatet. Der er det jo mye som ligger at det ikke er enkelt å finne frem. såvidt jeg forstår så mener Hunskaar at søket på DA også gir tilslag i DP? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, eirik dørdal nord skrev:

Den er mye brukt, men jeg tenkte nå mer på en funksjon på digitalpensjonatet. Der er det jo mye som ligger at det ikke er enkelt å finne frem. såvidt jeg forstår så mener Hunskaar at søket på DA også gir tilslag i DP? 

 

Ja, alle data ligger i Digitalarkivet. Digitalpensjonatet er bare en lisensiering av data som er levert av frivillige.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helge Hålåsæter skrev:

Jeg har aldri hørt om  Finn kilde.  Hvor er det ??

 

4 timer siden, eirik dørdal nord skrev:

 

Finn kilde, som tør være godt synlig i søkeboksen på Digitalarkivets forside, ble lansert mot slutten av 2010 og er Digitalarkivets søkefunksjon til å finne fram i alle publiserte kilder.

 

Det finnes en veiledning for Finn kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

fant denne nå :-) kanskje det burde gå klarere frem at finn kilde også dekker DP som ellers har vært rimelig vanskelig å finne frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det planar om å tilgjengeleggjere dei listespesifikke søka (landsomfattande søk i emigrantprotokollar m.m.), eller skal oversikta over andre listespesifikke søk enn kyrkjebøker og folketeljingar framleis vere "hemmeleg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 7.3.2018 den 9.05, eirik dørdal nord skrev:

fant denne nå 🙂 kanskje det burde gå klarere frem at finn kilde også dekker DP som ellers har vært rimelig vanskelig å finne frem i.

Det er ingen data som ligger i Digitalpensjonatet. Det har det heller aldri vært. 

Mange tror at Digitalpensjonatet er et eget sted på Digitalarkivet. Det er det altså ikke!

Alle data som kommer inn til Digitalarkivet legges ut på Digitalarkivet. Ingen data legges ut på noe som heter Digitalpensjonatet. 

 

Digitalpensjonatet er kun en oversikt over bidragsytere og hva den enkelte har bidratt med av data. Her kan man finne link til den enkelte database, men selve databasen ligger på Digitalarkivet. 

Bidragsyter kan være både privatpersoner og lag/forening. 

 

Når du skal leite etter kilder på Digitalarkivet, bruker du "Finn kilde". Her vil alle kilder komme fram, om de er produsert av Arkivverket eller privatpersoner.

Skal du søke etter personer, søker du under "Avansert personsøk". Her vil alle data komme fram, enten det er transkribert av Arkivverket og eller av eksterne bidragsytere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.