Gå til innhold
Arkivverket

Våpenskjold


Arne Nossum
 Del

Recommended Posts

Dette kan jeg ikke mye om, men motivet er jo en sparre (taksperre), så slekten Sparre er nærliggende. Men i følge Herman Løvenskiold (1978): Heraldisk nøkkel, er motivet brukt av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne,

 

Kan du opplyse kilden til dette seglet? Hvilket dokument, altså hvor og når utstedt og av hvem? Hvem er er det som har benyttet dette seglet?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Arne,

 

Kan du opplyse kilden til dette seglet? Hvilket dokument, altså hvor og når utstedt og av hvem? Hvem er er det som har benyttet dette seglet?

 

Mvh Are

Ja, det er fra et brev som trolig er fra 1700 tallet, men jeg ser ikke at det er datert. Det har trolig vært i Hans Hilarius Kaurin (1767-1826) sin besittelse. Det ser ut til å være sendt til Madamme : Juhanne C Kauvring. Jeg kan laste opp brevet her så kan kanskje noen også tyde hva som står i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenskjoldet tilhører slekten Couscheron, og CK kan være fra dette  ekteparet

 

Martha Margrethe Couscheron f 1755, d. 1822

G1: med Henrik Holtermann f. 26.4.1735, d. 26.6.1784 
G2: 1796 med Henning Junghans Kaurin  f. 07.05.1737, d. 13.01.1797

 

Vet foreløpig ikke hvem Juhanne var, men antar at hun var en Kaurin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjenom min litt og det nærmeste jeg kommer her er:

 

Kås "Sparre Kås" en rød sparre på hvidt. På hjelmen to vesselhorn tværrdelt rødt og hvitt, og hvitt/rødt.  Hver besatt m 3-6 påfugelfjærer og i nyere tid en fjær mellom hornene (ser ut for meg som dette segel har nettopp det). Uradel fra Jylland. Hr Nils Lændi, ridder 1292. Slekten døde ut i 1799 m Rittmester Chr Fr Kås (C K på segelet kan passe bra med dette navn). Se NDA side 141 og DAA 1899, side 195 samt senere tilføyelser.  Kan jo ha vært en el flere fra denne fam i Norge ? Teksten er sakset fra "Danske adelsvåben, en heraldisk nøkkel! Politikens Forlag Kbhvn 1973, s 470, en annen fam med samme er Koefoed.

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En meget plausibel teori Jan-Erling, og det ligner veldig på det du beskriver om "Sparre-Kås" sitt segl. Prøver å finne ut av hvilken sammenheng det kan ha ned disse personene.

Hans Hilarius Kaurin, hans enke Martha Margrethe Holtermann eller deres datter har vært i besittelse av dette brevet. Hans Hilarius hadde imidlertid en bror som het Peter Kaasbøll Kaurin. Jeg har ikke funnet ut hvorfor denne Peter benytter mellomnavnet Kaasbøll.

Henning Junghans Kaurin var riktignok gift med Martha Margrethe Coucheron før han giftet seg med Dorothea Susanne Rosenvinge.

Er det noen sammenheng mellom navnene Kaasbøll og Kaas ?

Kaurinaner.JPG

Utsnitt fa brev_Kaauvring.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.