Gå til innhold
Arkivverket

Høg/Høeg/Høegh omkring 1700


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

12 minutter siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Hirsch s 328

 

Christian Höge. Fændr. - der udbetales ham 29/2 1659 Rejsepenge for en Rejse fra Glückstadt til Kbhvn (Glückstadts Krigskasse Regnsk 1659)

Nevner Hirsch noen Christianssønner Hø(e)g(h) eller Høge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Nevner Hirsch noen Christianssønner Hø(e)g(h) eller Høge?

Ikke som jeg kan se. Du finner linken til Hirsch på veggen til Mathias Beyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg forstår ikke hva du mener, gjør det enkelt for oss, vi er såå nysgjerrige på om det finnes en tysk militær som het Christian Hög.

Hvis Marias far var den Christian Høg som var borgermester i Christiania, så var han neppe militær - i hvert fall ikke mer enn i unge dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Har denne vært nevnt http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=680547  ? Samme etterlysning.

Det var ikke jeg som la ut denne i 2012. Kanskje verd å sjekke det som er skrevet på GENI https://www.geni.com/people/Marie-Christiansdatter-Høgh/6000000015321023008

 

Immediate Family:

Daughter of Christian Frederik Hermansen Høgh and Barbara Urbansdatter

Occupation: 1711 ved det kongelige hof
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Er jeg som er trådstarter. Hvis jeg kunne fakturere timer for jakten på opphavet til Svend Westerberg og Maria Hög så hadde jeg vært en rik mann.

Jeg burde gjettet av du var samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Det var ikke jeg som la ut denne i 2012. Kanskje verd å sjekke det som er skrevet på GENI https://www.geni.com/people/Marie-Christiansdatter-Høgh/6000000015321023008

 

Immediate Family:

Daughter of Christian Frederik Hermansen Høgh and Barbara Urbansdatter

Occupation: 1711 ved det kongelige hof
 

Interessant kandidat det der. Margareta Katharina von Buchwald  - datter av kongens livlege - hadde formodentlig kontakter ved det kongelige hof før hun stakk til Vinger engang mellom 1708 og 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Interessant kandidat det der. Margareta Katharina von Buchwald  - datter av kongens livlege - hadde formodentlig kontakter ved det kongelige hof før hun stakk til Vinger engang mellom 1708 og 1710.

 

 

https://www.brejl.dk/ring.html

 

Ringkøbing byfoged
Skifteprotokol
1663-1670
B 80 - 120


32 Herman Høgh, [tolder] i Ringkøbing. 5.5.1667, fol.168, 172B.
E: Margrethe Clausdatter [Finke]. LV: Jesper Urbansen, rådmand. B:
1) Johan Høgh 26, i fremmede lande
2) Christian [Frederik] Høgh 23
3) Hans Herman Høgh 13½
4) Magdalene Sybille forlovet med Jørgen Bertelsen Rindum i Lemvig
5) Margrethe 5¾.
FM: Knud Nielsen.

39 Jesper Urbansen i Ringkøbing. 4.9.1668, fol.208.
E: Maren Baggesdatter. LV: Jens Bredal, borgmester. A:
1) bror Niels Urbansen
2) søster Kirsten Urbansdatter
3) søster Anne Urbansdatter i Bergen i Norge
4) søster Barbara Urbansdatter g.m. Christian Høgh i Ringkøbing
5) søster Johanne Urbansdatter g.m. Niels Nielsen i Ålborg.

Ringkøbing byfoged
Skifteprotokol
1668-1682
B 80 - 121


114 Ib Thygesen i Ringkøbing. 8.9.1681, fol.238B, 251.
E: Margrethe Clausdatter Finke. LV: søn [af første ægteskab med Herman Høgh, skifte 5.5.1667 lbnr.32] Christian Frederik Høgh.
[Skifte efter første hustru 27.2.1672 lbnr.65]. B:
1) Maren Ibsdatter, død. var g.m. Laurids Knudsen. B: (Navne angives ikke)
2) Hans Ibsen
3) Karen Ibsdatter g.m. Peder Mark
4) Gunder Ibsdatter g.m. Gregers Mortensen.
Dokumenter.

Ringkøbing byfoged
Skifteprotokol
1683-1697
B 80 - 122


156 Margrethe Clausdatter Finke i Ringkøbing. 3.4.1689, fol.108.
Enke efter Herman Høgh, tolder i Ringkøbing, [skifte 5.5.1667 lbnr.32]. B:
1) Christian Frederik Høgh, konfiskationsforpagter i Ringkøbing g.m. Barbara Urbansdatter
2) Hans Høgh i Holland
3) Magdalene Høgh, død, var g.m. Jørgen Bertelsen i Lemvig. 3B: 1 søn og 2 døtre
4) Margrethe Høgh g.m. Anders Pedersen, skrædder i Norge.

Ringkøbing byfoged
Skifteprotokol
1687-1717
B 80 - 123


292 Barbara Urbansdatter i Ringkøbing. 7.8.1711, fol.367.
Enke efter Christian Frederik Høgh, købmand. B: Marie ved Det kongelige Hof. FM: Jens Knudsen, farver.
Dokumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Margareta Katharina von Buchwald er døpt i 1690 i Sankt Petri tyske kirke i København og gifter seg med Michael Wilhelm Sundt samme sted i 1708 i en alder av 18 år. Hennes far Johannes Ditlevsen von Buchwald er da «kongelig livlæge».

 

MKvB er fadder til begge MCH´s døtre (f. 1712, 1714). Godt tenkelig at MCH eller hennes familie kan ha en eldre forbindelse til fam. Sundt eller Buchwald (som foreslått ovenfor). Kanskje MCH ble med på lasset da MKvB flyttet fra København til Vinger?

sammen med

292 Barbara Urbansdatter i Ringkøbing. 7.8.1711, fol.367.
Enke efter Christian Frederik Høgh, købmand. B: Marie ved Det kongelige Hof.

 

er en MEGET sannsynlig løsning!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

sammen med

292 Barbara Urbansdatter i Ringkøbing. 7.8.1711, fol.367.
Enke efter Christian Frederik Høgh, købmand. B: Marie ved Det kongelige Hof.

 

er en MEGET sannsynlig løsning!

Tett opptil "Skjellig grunn til mistanke". Synd at Kirkeboka for Ringkøbing ikke går lengre bakover enn 1686.

 

Det skiftes etter Barbara Urbansdatter samme dag som hun dør: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125832#168058,28224358

 

Hva står "LV" og "FM" for i skifteprotokollene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Hva står "LV" og "FM" for i skifteprotokollene?

 

 

Lagverge og formynder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid stusset over kontrasten mellom forloverne til SJW/MCH og SJW/OSvP.  Hans Reinertsen og Ole Smed vs Paselich, Brockenhuus, og div offiserer av høy rang. Forloverne til SJW/MCH gir ingen assosiasjoner til hverken borgermesterslekt fra Christiania eller tysk adel for den saks skyld. Men passer fint for datter av en kjøpmann fra Ringkøbing "a long way from home"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo veldig lovende ut, men dessverre er nok ikke dette riktig Marie Høeg.

 

i følge "Roedes fortegnelseskartotek over Hofetaten" (et seddelkartotek over ansatte ved hoffet ved Rigsarivet i Danmark, som finnes digitalisert på det danske Arkivalier online), så var ganske riktig en Marie Chr. Høg kammerpike hos dronning Lovise, men denne Marie Høg døde og ble begravet i oktober 1720. 

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17142514#184672,31257900

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ola Teige skrev:

Dette så jo veldig lovende ut, men dessverre er nok ikke dette riktig Marie Høeg.

 

i følge "Roedes fortegnelseskartotek over Hofetaten" (et seddelkartotek over ansatte ved hoffet ved Rigsarivet i Danmark, som finnes digitalisert på det danske Arkivalier online), så var ganske riktig en Marie Chr. Høg kammerpike hos dronning Lovise, men denne Marie Høg døde og ble begravet i oktober 1720. 

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17142514#184672,31257900

Det var jo også den svakhet at min Marie var født ca1682, mens Christian Høgh i Ringkøbiing var gift før 1668 og hans datter Marie kanskje var eneste barn - i hvert fall eneste i live i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svend Joensson Westerberg overtar stillingen som kompanisjef for vestre Gudbrandsdalske kompani i 1727 etter Kapt. Christen Hansen Blichfeldt (c 1675 - 1732, Stange). Samme CHB søker i 1705 om bevilling til copulation med en Maren Christensdatter Høeg som formodentlig dør engang før 1730 da CHB gifter seg 2. gang med Inger Dorothea Stockmann.

 

Grunn til å undres om Maria og Maren kan ha vært søstre

 

Kilder: Ovenstad og «Romedalboka: garder og slekter - Vol 1»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Svend Joensson Westerberg overtar stillingen som kompanisjef for vestre Gudbrandsdalske kompani i 1727 etter Kapt. Christen Hansen Blichfeldt (c 1675 - 1732, Stange). Samme CHB søker i 1705 om bevilling til copulation med en Maren Christensdatter Høeg som formodentlig dør engang før 1730 da CHB gifter seg 2. gang med Inger Dorothea Stockmann.

 

Grunn til å undres om Maria og Maren kan ha vært søstre

 

Kilder: Ovenstad og «Romedalboka: garder og slekter - Vol 1»

Jeg har vært inne på det samme. Se innlegg 34, 35, 37, 41 og 51

Under hvilken gård i Romedal er dette nevnt?

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Jeg har vært inne på det samme. Se innlegg 34, 35, 37, 41 og 51

Under hvilken gård i Romedal er dette nevnt?

Christen Blichfeldt dør 23/6 1732 på Lundegård i Stange. SJW overtar Geisar i Lom fra CHB da han søker avskjed i 1727.

Endret av Hans E.F. Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Under hvilken gård i Romedal er dette nevnt?

Jeg fant ham under Lund

https://www.nb.no/nbsok/nb/cd5dd952f1f55cd7247d6c2d7ec7b57f?index=3#310

og den yngre broren Christian under Løken østre

https://www.nb.no/nbsok/nb/cd5dd952f1f55cd7247d6c2d7ec7b57f?index=3#607

 

Løytnant Andreas Høg nevnes i samme bok

https://www.nb.no/nbsok/nb/cd5dd952f1f55cd7247d6c2d7ec7b57f?index=3#361

 

Endret av Nils Aksel Horvei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Prlt Andreas Høg under Hedemarkske kompani 1721 - 1732 er nevnt i https://www.nb.no/nbsok/nb/774877b6873edb555bb4242b374ec24a#281

 

Må være samme mann som Andreas Høeg/Høegh på s 506 i Ovenstad Bd 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme Premlt Anders Höeg er beskrevet på side 328 i Hirsch. Han dør 22/4 1732 og er gift med Karen Orning.

 

Personalhistorisk tidsskrift, Vol 1, 1880, s 135: "Karen Orning, Encke effer afg. Leutenant Andreas Höeg ved det Trunhiemske Nation. Regimente. Hendes Moder var (Else) Elizabeth (Berntsdatter) Orning, gifft med Leutenant Morten (Marthinius Haagensen) Gronwald". Mine tilføyelser i parentes.

 

Margrethe Cathrine Westerberg´s fadder Sophia Jacobsdatter Matheson er søster av Karen Ornings tante Rebecca Margarethe Jacobsdatter Matheson (oo Fredrich Christian Berntson Orning). I den grad man skal gripe etter halmstrå....

Endret av Hans E.F. Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

I den grad man skal gripe etter halmstrå....

Jeg forstår at dere har gransket denne familien over tid, og er blitt godt kjent med rollefigurene. Som en utenforstående, vil jeg si at hvis det finnes en militær person med navn Christian/Christen Andersen gift med en ukjent kvinne Høegh, så er det ikke overraskende. Maria, Maren og Anders vil da ha fått Høegh-navnet fra morsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.