Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Ole Mathias Olsen f 5.7.1865 - 24.9.1926 i Skudeneshavn etter 1910?


Marit Elisebet Høines Totland
 Del

Recommended Posts

Hva er spørsmålet ditt da? 

Leter du etter hvor han oppholdt seg mellom 1910 og dødsfallet?

Kan det finnes opptegnelser over ansatte i tollvesenet gjennom tidene? Kan være lurt å forhøre seg om dette er arkivert noe sted.

Hvis han fortsatte sin karriere i Betgen, kan du kanskje finne han ved å søke gjennom flketellingen for Bergen 1922.

https://digitalarkivet.no/source/65522

Alternativt se om det finnes adressebøker fra 1910 og utover.

http://www.bergenbyarkiv.no/oppslagsverket/2003/04/02/adresseboker-for-bergen/

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er om det er råd å finne han etter 1910 ja . Adressebøker i Bergen er sjekket og toldbetjentbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir så mye enklere om du lister opp alle fakta med kilder og referanser på det du vet,og så stiller et så konkret spørsmål som mulig.

På den måten slipper de frivillige som leter å kaste vekk tiden, med å finne informasjon du allerede har. I dette tilfellet ser det ut til at du vet/har funnet alt som har kommet fram. Utover det du nå skriver at du vet, ser ikke jeg flere kilder for opplysninger. Et siste alternativ må være på se gjennom arkivene til Bergens avisene på www.nb.no.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var det jo Amerika som var spørsmålet, men det var altså en blindvei. Og det var godt at det ble oppklart, for dette er stoff som kan finne veien mellom bokpermer etter hvert. Etter det var jeg ute etter funn etter 1910. Mulig jeg ikke var tydelig nok på det. Var ikke meningen å gi noen unødvendig arbeid. Nb.no er også gjennomsøkt + en mengde skanna kilder. Så du har sikkert rett i at en ikke bør bruke mer tid på han. Men jeg sier nå fortsatt at om noen skulle "snuble over han", er det fint å få beskjed. Slikt hender jo i disse sporingstrådene. Hadde jeg vært bare et år tidligere ute, kunne jeg fått tips fra min gamle tante som døde 101 år gammel. Siden Ole Matias var ungkar og ikke hadde søsken, er det ikke mange slektninger i dag som vet noe om han.

Til dere som har bidratt: takk for innsatsen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter redigerte tematittelen etter tips fra Hans og meg.

 

Synes det kommer tydelig frem der  hvilken periode hun ønsket hjelp til å finne Ole Mathias Olsen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kan løsningen på hvor han har oppholdt seg mellom 1910-1926 dukke opp.

Man vet aldri..

Gi aldri opp! :-)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marit Elisebet Høines Totland skrev:

Folketellinga for Bergen 1922 kjente jeg ikke til. Takker!

 

Jeg skumma den tidligere i kveld,men kunne ikke finne ham.

Kan ha oversett ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes kommunale folketellinger for Bergen for 1912 og 1917.

Disse er nok ikke scannet, slik at du må på statsarkivet i Bergen for å se gjennom disse.

Kan være en løsning, hvis du nå er i Bergen en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har planer om å ta en arkivdag både i Oslo og Bergen i løpet av våren. Synes bare timene på arkivet har en tendens til å bli av det korte slaget ;)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.