Gå til innhold
Arkivverket

Albert Nikolaj Olsen fra Haus


Ole Alexander Brobakk
 Del

Recommended Posts

Så langt har man ikke funnet noe som beviser at Albert Nikolai Olsen,f 1980 i Haus ,var far til Alma Victoria.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket den skredder Tollef Olsen, Stokkebekksm 6, i 1906. Han kunne være far el en bror. Han er f 1861 i Kinn/Florø, og giftet seg 1. gng i 1891. Han kan selvsagt likevel være far til eller i familie med Albert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bestemor Alma var født i 1904 og har i godt voksen alder fortalt sitt barnebarn om hvor sjokkert hennes mor Sofie Viktoria var da de gikk for å møte Albert N på hans bopel, bare for å finne den tømt og mannen borte vekk. Om det stemmer at den samme Albert N reiste til New York så var han gift 5 år senere. Men tanke på hvordan denne Albert N har hatt innflytelse på både min oldemor & bestemor så  vil jeg tro at vi er ganske i mål. 100% klarer vi ikke :) Tusen takk for all hjelp, dere er alle supre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg skriver N for Nikolai for Albert Nikolai har jeg fått fra min mor og fra arkivene. 

Alma Viktoria var født 11.11.1904. Og hun har aldri vært noe enke, gift en gang med Anders Daniel Monsson Brobakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ole Alexander Brobakk skrev:

Hei igjen! Jeg skriver N for Nikolai for Albert Nikolai har jeg fått fra min mor og fra arkivene. 

Alma Viktoria var født 11.11.1904. Og hun har aldri vært noe enke, gift en gang med Anders Daniel Monsson Brobakk. 

 

Angående ditt svar i # 59;

"

Og hun har aldri vært noe enke, gift en gang med Anders Daniel Monsson Brobakk. 

"

---

 

Jeg har ikke skrevet noen  steder at hun var gift flere ganger enn 1.

 

Angående det at du har fått opplyst fra arkivene at han het Albert Nikolai.

Kan du legge lenke til det du har fått fra arkivene?

 

Mener du at du har fått opplyst fra arkivene at faren het Albert Nikolai Olsen?

 

Litt merkelig at det navnet ikke nevnes hverken ved dåp,konfirmasjon eller vielse til Alma Victoria.

 

Det står kun  kjører Albert Olsen.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har ordlagt med dårlig så beklager jeg det. Når det gjelder Albert (Nikolai) Olsen så har det i all tid vært snakk om Albert Nikolai. Men ser jo på nettet at der står bare Albert Olsen. Jeg har fått til sendt en kopi av en attest fra Riksarkivet ( I de tider du ringe å ba om noe så fikk du det i posten etter en uke)  og der står det Albert N ( eller Nikolai) Olsen. 

Om dette med Nicolai ikke stemmer så har det holdt seg godt nå på 4 generasjonen.

Skal leite opp denne kopien.

Endret av Ole Alexander Brobakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden arkivet har gitt deg navnet Albert Nikolai Olsen.

;

Da betyr det at han betalte underhold for barnet?

Men da synes jeg det er rart at arkivet i såfall ikke har opplyst deg om Albert Nikolai Olsen sitt fødselsår(fødselsdato) og hvor han skal ha bodd.

 

Fint hvis du kan ta bilde av kopien og legge det inn i dette temaet.

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ole Alexander Brobakk skrev:

 

 

Men hvordan vet du helt sikkert at dette er din mann?

 

Håper du legger inn bilde av den kopien du nevner. 

 

 

1885-teljinga for Bergen
  Gateadr. Personnr. Etasje Førenamn Etternamn Kjønn Fødd år Fødestad Stilling Yrke
7457 Fritznersmuget 1 3 første Eta Jenny Bennedikte Hendrichsen k 1870 Bergen Norge   ingen Stildning fglass.gif
7458 Fritznersmuget 1 4 2den Etage Niels Jonas Hendriksen m 1821 Bergen Norge   Lods fglass.gif
7459 Fritznersmuget 2 1 1 Etage Ole Olsen m 1843 Etnes prestejel   Matros fglass.gif
7460 Fritznersmuget 2 2 1 Etage Karen Olsen k 1843 Hosanger sogn Konen fglass.gif
7461 Fritznersmuget 2 3 1 Etage Josefine Olsen k 1878 Bergen deres Barn fglass.gif
7462 Fritznersmuget 2 4 1 Etage Albert Olsen k 1880 Hous prestegjel deres Barn fglass.gif
7463 Fritznersmuget 2 5 1 Etage Elias Olsen m 1881 Fane sogn deres Barn fglass.gif
7464 Fritznersmuget 2 6 1 Etage Charl Olsen m 1885 Bergen deres Barn fglass.gif
7465 Fritznersmuget 2 7 2 Etage Helene Nielsen k 1845 Bergen Enkemadam lever af egne Midler fglass.gif
7466 Fritznersmuget 2 8 2 Etage Antonette Nielsen k 1853 Bergen   Tjenestepige

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=F81201&gardpostnr=7462&merk=7462#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg sjekke opp litt mer muntlig med mine slektninger og høre hva de har blitt fortalt av sine mødre igjen, så kommer jeg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med byarkivet i Bergen for info om bidrag og for å få vite hva som står i jordmorprotokollen!

 

neste blir så å finne ut om der kan være noen skifter...

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ole Alexander Brobakk skrev:

Nå skal jeg sjekke opp litt mer muntlig med mine slektninger og høre hva de har blitt fortalt av sine mødre igjen, så kommer jeg tilbake.

 

Det er greit nok å spørre slektninger,men håper du gjør det som Arnfrid anbefaler.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.