Gå til innhold
Arkivverket

Hjelpemiddel i søk etter dødsannonser


Ann-Mary Engum
 Del

Recommended Posts

Her må man nok se på selve annonsen.

 

Virker som det er en del skrivefeil på dødsdatoer i oversikten over de døde.

Sjekket ved å stille inn på "dødsdato",og da kom de nyeste dødsfall frem.

Når man kommer inn på selve annonsen står det et annet årstall enn på oversikten.

På noen ser jeg at dødsdag,  dødsmåned og dødsår er  feil i oversikten.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amedia-avisene har vel no også mogelegheit for landsomfattande søk. (Dette krev vel at ein abonnerer på avisa). Eg er usikker på om dette er nøyaktig dei same dødsannonsane som på våreminnesider. Ein finn berre dødsannonsar for dei siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også betydelig lapsus omkring "sted" ser f.eks. at mange dødsannonser for Vestby kommer opp med "Ski" som lokasjon.

Men bevares: En flott kilde!

 

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staden er kanskje der dødsannonsa har stått på trykk, og ikkje der dødsfallet har skjedd?

 

Ein må uansett sjekke sjølve dødsannonsa.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Amedia-avisene har vel no også mogelegheit for landsomfattande søk. (Dette krev vel at ein abonnerer på avisa). Eg er usikker på om dette er nøyaktig dei same dødsannonsane som på våreminnesider. Ein finn berre dødsannonsar for dei siste åra.

Det er dessverre ikke nok å abonnere på avisen. Haugesunds Avis hører til Amedia, men der er det ingen tilgang utenom Nasjonalbiblioteket eller i bibliotekets papirarkiv, men det er ikke tilgengelig før om ett år da det er under ombygging og er nå i en brakkeleir. Mvh. Johan Arthur Hansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg tenkte på her var dødsannonsene i nettavisene til Amedia:

 

5a7472a19fe2f_utennavn.thumb.jpg.7f6cae87de8211548886ad056b3e41e2.jpg

 

Eg abonnerer ikkje på Haugesund Avis, så korleis det ser ut der veit eg ikkje. Men denne tenesta gjeld uansett berre dødsannonsar for dei siste åra, og eg vil tru at desse dødsannonsane (stort sett?) er dei same som på vareminnesider.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.