Gå til innhold
Arkivverket

Josef Johannes Nilsen, f. Vestby 1919


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

25 minutter siden, TND skrev:

Først et spørsmål som vi som slekt er opptatt av, hva er grunnen til din store interesse? Om det er viktig for deg å få svar på noen av dine åpne spørsmål, kan du ta kontakt med meg. 

 

Fint om du kan endre "TND" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 den 20.36, Jarleif Nordheim skrev:

Flesa eller Nordre Rustad ligger i nabolaget mitt. Ut fra mitt kjennskap til familien er opptegnelsene på My Heritage korrekte. 

Jeg mener også å erindre at familien tidlig på 1900-tallet var i kontakt med «Fri venner» i området, og jeg ser det som sannsynlig at det er grunn til manglende kirkebokfunn.

 

mvh Jarleif 

Jeg leste en artikkel i dagens Vårt Land (bak betalingsmur), overskrift "Kan gjenforenes etter over 100 år. I sommer skal det stemmes over et tettere samarbeid mellom Pinsebevegelsen og «De frie venner». Det kan ende med full sammenslåing", om tettere samarbeid og mulig sammenslåing av Pinsebevegelsen og De Frie Evangeliske Forsamlinger (kalt "De frie venner"). Da har jeg lært litt mer om "kristen-Norge" enn jeg visste i dag tidlig, og forstår nå hva du skrev i februar 2018 langt bedre. Når man driver med slektsforskning, må man jo nesten lære seg en del om kirker og menigheter utenfor statskirken, men "De frie venner" hadde jeg faktisk ikke vært borti før.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#28. Ja, jeg hadde en mistanke om det. 😀 Jeg skal forsøke å skrive noen ord i morgen, det er litt sent nå.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#24 og #28. Utgangspunktet for denne tråden var en Slektshistoriewiki-artikkel om slekten Dorg. Jeg hadde forsøkt å finne en primærkilde for fødselen til Josef Johannes Dorg, f. Nilsen, uten å komme noen vei. Noen ganger kan det være nyttig å få flere øyne til å se på slektsnøtten (eller "kildenøtten"), og ofte dukker det opp personer som har bedre kjennskap til området hvor personen har vokst opp. Alt i alt synes jeg utvekslingen her har vært både nyttig og lærerik.

 

Jeg er en av administratorene og hovedbidragsyterne til Slektshistoriewiki, som omhandler norske slekter og slektsforskning generelt. Tanken er at wikien skal være et et utgangspunkt for slektsforskere og slektsinteresserte til å komme videre i forskningen. Slektshistoriewiki skal være et referansebibliotek hvor man kan finne en kort oversikt over/forskningsstatus for en bestemt slekt med anbefalte litteraturhenvisninger. Jeg er nokså "altetende" når det gjelder slekter (ikke bare mine egne!) og ønsker at alle slags slekter skal være representert på wikien - alt fra bondeslekter, husmannsslekter, militærslekter, adelsslekter, embetsmannsslekter til minoritetsslekter (roma, romani, jødiske, samiske, skogfinske, kvenske osv.) m.m. Mulighetene og drømmene er store, tiden så altfor knapp. Jeg håper flere vil være med på dugnaden!

 

Jeg er også svært interessert i slektsnavn generelt konstruerte slektsnavn spesielt, og er svært fascinert av navneforslagsbøkene til Astrid Moss. Som du vet er Dorg hentet fra en av bøkene hennes. Jeg har et "hårete" mål om at alle disse slektsnavnene etter hvert skal presenteres med en liten artikkel og har forsket en god del på flere av slektene, men ikke alt har funnet veien til wikien ennå. I kategorien "Konstruerte norske slektsnavn" finner du flere navn som er hentet fra bøkene til Moss. Det kan være litt tilfeldig hvilke slekter jeg har skrevet om så langt - noen slektsnavn har vært forholdsvis enkle å finne informasjon og skrive om, andre krever litt mer forskning. Ettersom jeg opprinnelig kommer fra Sandefjord, har noen av de (så langt) utvalgte slektene Sandefjord-kobling, som Aggborg og Bjarvin (et annet eksempel er Gording, som for så vidt er konstruert, men med en klarere navnebetydning). Jeg følger Manglerud Star i ishockey, og derfor var det morsomt å skrive om Rybø. Men jeg har skrevet om mange slekter som jeg overhodet ikke har noen direkte kobling til, som Viketun. At Dorg kom med såpass tidlig kan skyldes at jeg gjennom felles bekjente har truffet et barnebarn av Josef og syntes slektsnavnet var morsomt å finne ut av.

 

Jeg forsker på og skriver om utallige slekter både i wikien og andre sammenhenger. Det er da ikke alltid praktisk og hensiktsmessig å kontakte alle slektene jeg forsker på, selv om jeg har vært i kontakt med fnoen, og sikkert med fordel kunne ha vært i kontakt med flere. Men jeg liker utfordringene med å finne kilder og sammenhenger selv (ev. i fellesskap med andre slektsforskere her i forumet). Jeg ønsker også at kildene som oppgis skal være enkle å etterprøve for andre, og da er det mer hensiktsmessig med skriftlige primær- og sekundærkildehenvisninger enn muntlige (selv om det også noen muntlige kilder i wikien).

 

Generelt om personvern: I Slektshistoriewiki er utgangspunktet at informasjon om nålevende personer skal være gitt med vedkommendes samtykke. Men det må legges til at Slektshistoriewiki er et leksikon og drives under forutsetningen av at behandlingen av personopplysningene har «kunstneriske, litterære eller journalistiske formål», jf. personopplysningsloven § 3, slik at ikke alle deler av personopplysningslovens alminnelige regler for behandling av personopplysninger vil gjelde for wikien. Så det vil finnes unntak på wikien. Dette forholder seg ikke annerledes enn for eksempel Wikipedia og andre wikier. Som hovedregel skal dog ikke levende personer opplistes i slektsoversikter uten samtykke, og i biografier om levende personer bør man begrense informasjonen til fakta om personens virke og ikke gi personsensitive opplysninger.

 

Jeg nevner dette fordi mange av slektene som presenteres berører nær fortid. Verken i Dorg-artikkelen (og i de fleste andre artiklene) eller i herværende tråd er levende personer nevnt med navn, så man må være nært tilnyttet for å kjenne navnene på etterkommerne. Etter hvert vil (forhåpentligvis) antallet slektsartikler blir så stort at ingen av slektene vil stikke seg ut i mengden. Jeg håper dette var et tilfredsstilende svar på dine spørsmål. Tar gjerne imot kommentarer, enten her eller per e-post (dagtho[at]yahoo.com).

 

DTH

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.