Gå til innhold
Arkivverket

Indeksering av SAO, Oslo domkirke Ministerialbok nr. 5, 1787-1806 - litt forvirrende


Elin Galtung Lihaug
 Del

Recommended Posts

Indekseringen i denne boken:

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806) er litt forvirrende, synes jeg.

 

Jeg var på jakt etter en begravelse i 1806 og fant den til slutt på s. 804:

https://media.digitalarkivet.no/kb20061005020403 
- men indekseringen antyder ikke at den skulle være på den siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Indekseringen i denne boken:

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806) er litt forvirrende, synes jeg.

 

Jeg var på jakt etter en begravelse i 1806 og fant den til slutt på s. 804:

https://media.digitalarkivet.no/kb20061005020403 
- men indekseringen antyder ikke at den skulle være på den siden.

 

Oppslaget s. 804-805 er indeksert med døde og begravede 1806, jf. filteret over bildet, så det skulle være riktig.

 

Men jeg forstår hva du mener. Jf. merknaden i kildeinformasjonen er begravelseslistene i denne kirkeboka delt i to kronologiske seksjoner  for hhv. Vår Frelsers kirkegård (s. 721-806) og Vaterland kirkegård (s. 817-1026, 1111-1132, 709-720 og 615-620). Innholdssida genereres automatisk på grunnlag av indekseringa, og det fungerer egentlig bare når det er én kronologisk seksjon for hver listetype.

 

Da vi utvidet datamodellen for et par år siden, la vi inn mulighet for ytterligere en indekseringsverdi (f.eks. sokn eller kirkegård), slik at vi kan separere seksjonene på innholdssida. Jeg noterer denne for oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Har du sett denne?

 

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1787-1806
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061005020004

 

(Jeg har omsider lært at det kan være nyttig å se på den originale innholdsfortegnelsen!)

 

Original er den ikke - den er laget i SAO i forbindelse med restaurering og ominnbinding en gang på 1900-tallet - men det er ikke noe dårlig tips å ta en kikk på slike sider! Viser ellers til mitt svar over; vi har nå forutsetningene på plass for å lage ei mer presis innholdsside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kristian, det var innholdssiden jeg mente. Fint at dere prøve å gjøre den bedre!

Og takk for dette, Else! Slike innholdssider pleier jeg å se på når jeg søker i danske kirkebøker, men jeg er så vant til at alt er tydelig her i Norge. Skal ta en titt på slike innholdssider også - men de finnes jo ikke i alle kirkebøker.

Endret av Elin Galtung Lihaug
tyrkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Original er den ikke - den er laget i SAO i forbindelse med restaurering og ominnbinding en gang på 1900-tallet

Nei, den er laget av frøken Karen Sørbø i 1931.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Nei, den er laget av frøken Karen Sørbø i 1931.

 

Jeg kjente ikke navnet, men jeg ser initialene og årstallet nederst på siden. Hun har laget slike sider i et utall kirkebøker; håndskriften er lett gjenkjennelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.