Gå til innhold
Arkivverket

Eline Hansdatter, født 1852 i Ringsaker - hennes skjebne?


Hellik Furuheim
 Del

Recommended Posts

Eline Hansdatter, født 1952 i Ringsaker, fikk i 1874 til 1890 fem barn utenom ekteskap. Det siste barnet var en gutt som ble født 15/11 1889 -se løpenr. 18, døpt i 1890, Ministerialbok for Ringsaker sogn. Her står det at "barnet dræbt af Moderen". Finnes det opplysninger om Elines videre skjebne?

Sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070110660002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du gir litt flere opplysninger, hvor født, andre barn. Så kanskje det blir lettere å svare. Jeg er i Norge nå og skal innom riksarkivet med det første. Så da kan jeg prøve å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvor hun er født - muligens på Nes. I folketellingen 1865 er det en Eline som bor sammen med sin far Hans Carlsen og søsteren Randine, født 4/3 1856 på eiendommen Gaaserud i Nes prestegjeld.

Elines første barn het Gina Hansdatter og var født 6/11 1874 i Ringsaker pr.gj. Den neste var Simen Matiassen som var født 1/9 1877 i Ringsaker. Nr. 3 var Pouline Petersdatter, født 30/11 i Ringsaker og nr. 4 var Lovise Evensdatter, født 4/1 1883 i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Datter til Hans Karlsen ble gift i 1874 til Tæppen i Romedal, så henne er det ikke som fikk alle disse uekte barna. Jeg tror helst man skal lete i Ringsaker for å finne rett dame.

Eline Karlsen med de uekte satt på Kristiania tukthus for kvinner. Da kan man vel se i den protokollen?

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eline Hansdatter f. 1852 fikk

Det KAN være denne Eline Hansdatter f. 02.01.1853 Aanderud i Veldre  av Hans Eriksen og Maria Andersdatter  . Denne Eline Hansdatter er ikke gift i Ringsaker ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.