Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 1779 Skage


Einar Østensen
 Del

Recommended Posts

Hun har nok arbeidet på Furre, ettersom det ikke er noen Elias på Furre som kunne være faren. Jeg har sett om jeg kunne finne henne konfirmert i Overhalla, men har heller ikke funnet henne der. Hun kan utmerket godt være fra en av nabokommunene. Furre navnet kan komme av at hun hadde et barn på Furre i 1773 med Jens Eriksen(Pedersen) Furre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteligst til dere begge!

Jeg har også kikket etter konfirmasjon, men finner hverken henne eller ektemannen – Størker.

Ved vielsen er han bosatt Homstad og folketelling 1801 Nordal.  Dette kan vel bety at begge er innflyttet.  Jeg får begynne å lete i prestegjeldene i nærheten.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk!

Det var et steg til, og en person mindre å lete etter!

Jeg har forresten flere “missing links” i Overhalla (eller kanskje hos naboer), men det hører vel ikke hjemme her.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden du inviterer – jeg er taknemlig for all hjelp!

En god begynnelse er opphav til:

Kjersti Pedersdt, Vold                                    (77 år) (Dom 21 p Trinit)  *1710-28.10.1787  

Gift (Dom Palm) 23.03.1766 med Andfind Knudsen, Tømmerås      

Joen Einersen, Homoe                                   (74 år) (14 p. Trinit)     *1714-09.09.1798(b)

Anna Adamsdt, Homoe                                  (70 år) (1. paaskedag)     *1728-24.05.1761                                                                                       

                                                                                          (Dom 1. Trinit)     Viet      24.05.1761

Har du disse?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg ingenting på Kjersti Pedersdtr Vold. Hun er født for tidlig til også å være med i konfirmantlistene, og ved mannens død skriver de ikke noe om han er enkemann. Har ikke lette etter hennes dødsfall. Er kanskje fornuftig å sjekke døde i Overhalla kirkebok, eller skifter fra 1775 og utover. Dit har jeg ikke kommet enda.

 

Joen Einarsen Homo har jeg ikke noe om annet enn at han hadde en bror som jeg ikke vet noe annet om enn at han brukte en part under Homo.

 

Anna Adamsdtr Homo har jeg død 1.ste påskedag 1798. Hennes foreldre har jeg som Adam Joensen Medjå d 1747 og Ane Mikkelsdtr Homo. Om sistnevnte skal hun være datter av Mikkel Sivertsen Homo f 1637. Disse informasjonene kommer nok fra Grong bygdebøker, ettersom det er for tidlig til at de er funnet i kirkebøker. Mange fra Overhalla tilbake i disse tider må man nok lete i skifter bla annet for å se om man kan finne noe mer. Jeg holder på å kilderegisterer alt i min database, og har ikke begynt med skifter enda, bortsett fra noen få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Du har selvfølgelig rett mht Anna Adamsdtrs dødsdato – jeg blingset der og skrev dato for vielsen!

Ellers fikk jeg jo et par hakk mer, alle monner drar, og jeg er takknemlig for all hjelp!

Er skifter fra Overhalla transkribert?  Min leseferdighet er dessverre ennå ikke god nok

til å tyde de håndskrevne.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke settg noen skifter fra Overhalla transkribert. Vet ikke om noen skifter som er transkribert. Enig i at de er vanseklige å lese, men har funnet ut omtrent hvor avdøde og kone evt barn står listet opp, og det er det jeg ser etter. Akkurat hva de etterlater seg og hvordan det fordeles leter jeg ikke etter. Men enig i at det er slitsomt å lese dem, men det går lettere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har forresten to blad Elias begravet i Skage – tror du noen av dem er mulig far til Gunille, eller kan jeg stryke dem?

Elias Sandmoen – 16 p. Trinit. 1774 – 74 år og

Elias Myrmoe – Nat. Dom 1776 – 72 år

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være, men trenger heller ikke være slik. Ingen av de to er nevnt i Overhalla bygdebøker, og jeg finner ingen passende personer i basen min  som kan være de to.

Jeg prøvde å se om jeg kunne finne skifte etter noen av dem uten at jeg fant det.  Tror det skal bli vanskelig å finne opphavet til Gunille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd du har rett.  Jeg har også prøvd å stave meg gjennom skiftene for Namdalen, men jeg finner ingen Elias der som har henne har henne som arving.  Sånne slag livet gir!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.