Gå til innhold
Arkivverket

Hans Eriksen Tangen under Grøsland i Flå


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvor denne mannen kommer fra. Er det noen der ute som kan hjelpe meg og grave. Jeg kan bare ikke finne ham.

 

Hans Eriksen Tangen under Grøsland. Død ca. 1727. (Ikke registrert i kirkeboka.) Fadder til Lars Grøslands barn Bjørn 1725. Skifte for plassen Tangen under Grøsland i Flå 9. august – 2. september 1727 (skiftet ble holdt på Trøstheim) etter Hans Erichsen, gift med Kari Larsdatter.

         Barn:     1. Hans, 18 uker

                        2. Bergit, 13 år

                        3. Gunnil, 6 ½ år

                        4. Ingebor, 4 år

         Ole Trøstheim er enkens verge.

 

         Trolovet som soldat 7. oktober 1714 og gift 5. mai 1715 i Flå med[1]

Kari Larsdatter Grøsland i Flå Nevnt 1714/15. Enke 1727.

         Gift (2) før 1735 med Erik Amundsen Heie i Flå, døpt 3. oktober 1706 i Flå.

         Barn:

         1.   Birgit (Bergit) Hansdatter, født 1714 og døpt 1. januar 1715. Faddere: Kari Gapkjenn, Ole Gapkjenn, Kristen Nilsen, Hælge Olsdatter og Kari Olsdatter Ve.

         2.   Margit Hansdatter, døpt 12. juni 1718. Faddere: Jøran Grøsland, Ole Knudsen, Erik Endresen, Anbjør Håvardsdatter og Mari Larsdatter.

         3.   Gunhild Hansdatter, døpt 17. mars 1720. Faddere: Barbro Gapkjenn, Østen Kvie, Herbrand Heie, Mari Tangen, Bool Johannesdatter. Begravet 3. pinsedag (21. mai) samme år, 7 uker gammel.

         4.   Gunhild Hansdatter, døpt 26. februar 1721. Min stammor.

         5.   Ingebor Hansdatter, døpt 31. oktober 1723. Faddere: Barbro Gapkjenn, Lars Tollefsrud, Math. Mathzen, Marit Åvestrud, Birgit Grøsland.

         6.   Margit Hansdatter, døpt 9. desember 1725. Faddere: Arne Eidal, Kristen Nilsen, Anders Andersen, Kristi Larsdatter, Birgit Monsdatter.

         7.   Hans Hansen, døpt 5. mai 1727. (18 uker 9. august 1727). Faddere: Guro Olsdatter, Torgius Siversen, Mads Madsen, Kristen Nilsen, Kristi Larsdatter. Gift med Margrete Pedersdatter. Skifte 28. september 1767. Barn: Kari, Mari.

 

Mvh. Torbjørn.


[1] Forlovere: Ellef Vold og Ole Hilde.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har akkurat boka Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bind IV, på utlån og på s. 278-279 står det under gården Nordre Tango/Benken (Slagbenken eller Slagbygningen) at;

 

Hans Eriksen nok er fra Ormberg i Jostedalen, f. ca. 1686, d. ca. 1727, gift 1714 med Karen/Kari Larsdtr. Videre står det at han nok var sønn til Eirik Olsen og kona Gunhild Andresdtr. som bodde på Ormberg i Jostedalen. 

 

Håper det var til litt hjelp.

 

Mvh Linda Aslesen

 

Endret av Linda Maria Aslesen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Torbjørn, dette var eit spennande tema som eg nettopp oppdaga no i kveld!

 

Eg drøfta denne huslyden med bygdebokskrivar Terje Østro tidleg på 1990-talet, og dei opplysningane som eg den gongen (1994) tok med i bygdeboki for Luster (band V), var etter måten «knappe».  No er det tydeleg at fleire detaljar er komne til, og spesielt spennande er det jo at du sjølv ættar frå Gunhild Hansdotter!

 

Eg held på med oppdatering av bygdebøkene for Luster, og her følgjer manuskriptet mitt for denne huslyden pr. i dag:

 

~~~~~~~~~~~~~~ NB: Etter nye opplyningar har eg oppdatert dette manuskriptet i innlegg #9 nedanfor!

 

Eg ville setja stor pris på fleire opplysningar om denne huslyden og takkar so mykje på førehand for det som du Torbjørn og eventuelt andre kan by på!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du huslyden til datteren Gunhild nr. 2.

 

Ola Gulliksen Søndre Væteren under Gulsvik, døpt 15. oktober 1724 i Flå. Faddere: Kristi Halvorsdatter, Knut Olsen, Bål Andresen, Vilhelm Guttormsen, Margit Bjørnsdatter.  Ole Gulliksen Gulsvig eje” ble begravet 27. desember 1783 i Flå 62 år gammel. I 1749 tjente Ola i Nigarden Gulsvik. I 1762 og 1764 er de ført på en plass under Nigarden, bodde nok her hele tiden. I 1770 vitnet Ola om en nybygd fiskeruse ved Gulsvik, ga da opp at han var 45 år, ”føed og bestandig opholdt sig under gaarden Nedre Gulsvig…”

 

Trolovet 6. januar og gift 26. mai 1748 i Flå med[1]

Gunhild Hansdatter Grøslandtangen (Heie), døpt 26. februar 1721. Faddere: Jøran Grøsland, Amund Åvestrud, Østen Kvie, Mari Larsdatter, Kari Ve. Begravet 3. påskedag (29. mars) 1785 fra Gulsvik eie i Flå, 63 år gammel.

      Barn:

  1. Rønnaug Olsdatter, døpt 3. april 1749 i Flå. Faddere: Kari Gandrud, Erik Bjørnsen, Hans Hansen, Guro Palmesdatter, Sissel Olsdatter. Død 4. september og begravet 11. september 1825 fra Gulsvik. I 1801 bodde hun i Væteren hos broren, heter det i et skifte etter farsøsteren i Eggedal, men i tellinga er hun ført på naboplassen hos Bjørn Knutsen. I 1795 ble det hevdet at hun var gammel og ”ej Kand tiene”.

    Barn:

                1.   Eirik Olsen, døpt 17. søndag etter Trinitatis (22. september) 1771. Begravet 3. april 1849, 76 år gammel. Far: Gift mann Ola Reiersen Åsen. Gift 28. desember 1800 i Flå med Margit Olsdatter. Bodde på Luteren (under Narumsgarden Gulsvik). Han heter Gandru når han konfirmeres i 1791. Husmann.

  2. Gunhild Olsdatter, døpt 14. april 1751 i Flå. Faddere: Margit Knutsdatter, Johan Klemmetsen, Ellen (Erland) Gulliksen, Randi Iversdatter, Mari Rolfsdatter. Død 1802. Gift ca. 1785 med Søren Tykjesen, trolig fra Nes. Bodde i 1801 på en plass (ukjent hvilken) under Uppigarden Trommald.

  3. Gullik Olsen, døpt 1. november 1753 i Flå. Død før 1825. Trolovet 22. juli og gift 16. september 1781 i Flå med Birgit Olsdatter Hersgard i Gol, døpt 16. juli 1758 i Gol.

  4. Kjersti Olsdatter, døpt 11. mai 1755 i Flå. Faddere: Barbro Eriksdatter, Erik Gulsvik, Anders Knutsen, Mari Eriksdatter, Bergit Eriksdatter. Gift 1779 med Hans Engebretsen Ve eie. Bodde i 1801 på en plass under Øvre Ve.

  5. Gullik Olsen, døpt 11. juni 1758 i Flå. Faddere: Margit Gulsvik, Erik Gulsvik, Ellen (Erland) Palmesen, Birgit Eriksdatter, Randi Eriksdatter.

  6. Kari Olsdatter, døpt 8. februar 1762 i Flå. Faddere: Kristi Guttormsdatter, Colbjørn Olsen, Hans Hansen, Mari Palmesdatter, Birgit Jensdatter.

Mer opplysninger enn dette har jeg ikke utover de jeg allerede har lagt ut her. :)

 

Mvh. Torbjørn.


[1] Forlovere: Erik Gulsvik og Thor Øvre Ve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Amundsen Heie i Flå er sønn til:

 

Amund Olsen Heie, født ca. 1672 på Åvestrud i Flå. Død etter 4. november 1733 (Januar 1739). Amund Olsen bodde på Nordre Heie siden 1689. Han var lagrettemann i 1693 og 1712.

Jørand døde i 1713 og av registreringsforretningen ved skiftet etter henne ser man at Nordre Heie på den tid fødde 3 hester, 30 kuer, 35 sauer og 14 geiter.

 Både Herbrand og Erik bodde på gården etter farens død. Herbrand inngik med sin yngre bror en kontrakt som bestemte at gården skulle deles likt mellom dem.

Gift med

Jøran Olsdatter Ve, født ca. 1666. Død 1713. Skifte på Heie i Flå 27. november 1716 etter «Giørand» Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Torbjørn for nye interessante opplysningar om denne ætti!

 

Eg har «bakt inn» dei opplysningane som eg treng i manuskriptet mitt, som i oppdatert form ser slik ut (og som erstattar manuskriptet i innlegg #6 over):

 

~~~~~~~~~~~~~~ NB: Etter nye opplysningar frå bygdeboki for Flå er dette manuskriptet no erstatta av eit nytt i innlegg #11 nedanfor!

 

Det ser ut for meg som om Kari Larsdotter i andre ekteskapet sitt med Erik Amundson Heie må ha hatt svært mange born, og fødselsåret hennar må etter dette vera mykje seinare enn 1692, snarare kring 1698?  Ho og Erik fekk forresten kongebrev då dei gifte seg i 1734, so truleg var dei på eitt eller anna vis av same ætt...?

 

Eg takkar på ny for kjempefine opplysningar om denne ætti, men vonar sjølvsagt på at fleire detaljar vil dukka opp...

Endret av Lars E. Øyane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Følger ekstra med på denne tråden da jeg ser at noen av navnene som nevnes, krysser mine forfedres aner fra Hallingdal. Men jeg stusser litt over alle barna til Kari og tidsperioden.

Lurer derfor på følgende:

 

Kan det være to ulike Kari Larsdtr.?

- I følge kilden nevnt i innlegg #2, står det at Kari, som er gift med Hans, er registrert som tjener på Voll i 1711, samt at hun muligens kan være fra gården Botten under Gislerud.

På s. 833-834 (bind IV) under Botten står det at hun trolig er datter av Lars Hanssen fra Vik (prestesønn) og Birgit Halvorsdtr. fra Hersgard, Gol.

På s. 279 nevnes det at denne Kari Larsdtr. i 1729 klaget Lars Grøsland til retten fordi han hadde "drevet hende fra Pladsen Grøsland tangen, indsat andre, og taget hendes arbeijde og hævd bort (...)".

- I bind III, s.504, nevnes en annen Kari Larsdtr. (f. 1713 d. 1785 g. 1734 med Eirik Amundsen fra Nordgarden under Heie (måtte søke om kongelig løyve grunnet slektskap i andre og tredje ledd) og deres barn. Denne Kari ville da bare vært 2 år når Hans fra Jostedalen og Kari gifter seg og får sitt første barn....

 

Med forbehold om at jeg har misforstått eller oversett noe, håper jeg dette kanskje kan være til hjelp videre. Ønsker dere lykke til!

 

Mvh Linda

Endret av Linda Maria Aslesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Linda for siste innlegget!

 

No forstår eg mykje betre heile «situasjonen»!  Eg var òg inne på tanken om at det laut vera to ulike Kari Larsdøtrer, men vart «lurt» av utsegni om at ho skulle vera attgift med Ertik Amundson Heie!  Ved vigsli til sistnemnde i 1734 står det heller ikkje noko om at Kari var enkje, og det er jo ganske so usannsynleg at ho kan ha fått so mange born over eit tidsrom på over 30 år!

 

Eg har no skrive om manuskriptet mitt i samsvar med dei siste opplysningane, og dette erstattar no manuskriptet frå innlegg #9 over:

 

~~~~~~~~~~~~~

 

Hans Erikson, f. i Jostedalen kring 1686,

Hans Erikson flytte i ung alder til Hallingdal og gifte seg i Flå 5.5.1715 med Kari Larsdotter, truleg frå Gislerud i Flå. 

 

##### (sjekka opphavet hennar? - mogelege søsken Mari og Christi?)

 

Ho var i so fall dotter av husmann Lars Hansson i Botten under Gislerud, opphavleg presteson frå Vik

 

##### (kvar er det? – kan ikkje vera Vik i Sogn!?)

 

og kona Birgit Halvorsdotter frå Hersgard på Gol og truleg f. i Flå kring 1692. 

 

##### (sjekka fødselsåret?)

 

Hans og Kari slo seg ned som husmannsfolk på plassen Tangen under Grøsland i Flå der Hans d. sommaren 1727.  Kari

 

##### (seinare lagnad til Kari? – oppsagd frå plassen i 1729! – dødsfallet hennar?)

 

Hans og Kari fekk sju born i lag:

a. Birgit Hansdotter, døypt i Flå 1.1.1715,

 

     ##### (levde i 1727 – seinare lagnad?)

 

b. Margit Hansdotter, døypt i Flå 12.6.1718, d.

 

     ##### (dato og stad for dødsfallet/gravferdi hennar? – kort etter fødsli!)

 

c. Gunnhild Hansdotter, døypt i Flå 17.3.1720, vart gravlagd i Flå 21.5.1720.

d. Gunnhild Hansdotter, døypt i Flå 26.2.1721, vart gravlagd frå Gulsvikseiget i Flå 29.3.1785.  Ho gifte seg i Flå 26.5.1748 med Ole Gullikson frå søndre Væteren under Gulsvik, døypt i Flå 15.10.1724.  Han vart gravlagd frå Gulsvikseiget 27.12.1783.  Ole og Gunnhild tok over som husmannsfolk på heimeplassen hans på Søndre Væteren under Gulsvik i Flå

 

     ##### (sjekka at dette stemmer og at han var fødd og oppvaksen på denne plassen?)

 

     og fekk seks born i lag.

e. Ingeborg Hansdotter, døypt i Flå 31.10.1723,

 

     ##### (levde i 1727 – seinare lagnad? – ei Inger Hansdotter konf. Flå 1742 – 18 år – ho?)

 

f. Margit Hansdotter, døypt i Flå 9.12.1725, d.

 

     ##### (dato og stad for dødsfallet/gravferdi hennar? – kort etter fødsli!)

 

g. Hans Hansson, døypt i Flå 5.5.1727,

 

     ##### (biografi? – konf. Flå 1745 – 18 år – gift i Flå 1.4.1755 med Margretha Pedersdotter – skifte etter han eller ho 28.9.1767? – to døtrer Kari og Mari)

 

~~~~~~~~~~~~~

 

Eg takkar på ny for framifrå bistand til komplettering av dette manuskriptet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da røyk Grøslandforbindelsen, som jeg har hatt i 20 år, og inn kom presteslekta Chart og ennå en datter fra Hersgard i Gol.

 

 

Noe nytt stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Hans Erikson flytte i ung alder til Hallingdal og gifte seg i Flå 5.5.1715 med Kari Larsdotter, truleg frå Gislerud i Flå. 

##### (sjekka opphavet hennar? - mogelege søsken Mari og Christi?)

Ho var i so fall dotter av husmann Lars Hansson i Botten under Gislerud, opphavleg presteson frå Vik

Lars Hanssen fra Vik, Prestesønn, er omtalt i bygdeboka for Flå IV side 833. Født ca.1647 d nok 1713 g.m. Birgit Halvorsdatter fra Herad i Gol.

Han kan være attgift til Trøstheim og kanskje de to første barna var fra første ekteskap.

To dokumenterte, en nokså sikker og to trolige barn.

1, Hans Larssen f. ca. 1677 d nok 1743

2. Ingeborg Larsdatter d nok 1744

3. Nok Ingrid Larsdatter g.1712

4. Trolig Åse Larsdatter g 1718.

5. Trolig Karen/Kari Larsdatter . Ola Nilsen var verge for Kari i 1727

 

Det er omtalt to Kari Larsdatter i bøkene.

Det er Kari Lardatter fra Grøsland f 1713 d 1785 gift med Eirik Amundsen i 1734 Bok III side 504 og

Kari Larsdatter f ca 1691 d 1739 g.m Knut Larsen Bok 1 side 145

 

Alf

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.