Gå til innhold
Arkivverket

Kopiering av kirkebøker-lenke til innlegg brukerforum


Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Det er en god tid tilbake hvor jeg kopierte lenker inn på brukerforumet fra kirkebøker.

Det gikk veldig bra - men dessverre ikke klart få med meg det nye.

Kan dere vlg. gi meg en beskjed om hvorledes.

 

mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se våre veiledninger:

 

Brukslenke for sidevisning kan kopiereres

  • ved å åpne lenkevising og klikke på symbolet for utklippstavle.
  • som en del av selvvalgt informasjon til utklippstavla.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har fått henvisning til dette stedet for å få hjelp til å kopiere sider av kirkeboka  inn på spørsmålsidene i forum.   Beklager, men dette forstår ikke jeg.   

 

Jeg er litt flau, men mest sint fordi noen påstår dette er så enkelt.  Jeg rekner med å ha alminnelig vett og forstand, men her er det en masse ord, begreper og tastemuligheter som er ukjent for meg.   Når jeg sier dette, er det fordi jeg er brennsikker på at fler enn jeg har problemer, og jeg misliker sterkt en holdning som gjør oss som har problemer med dataferdigheter til mindre begavede mennesker.  

 

 

Derfor er jeg ute etter forklaringer på så godt norsk som mulig der databegreper og symboler blir forklart.  Jeg forstår ikke hva utklippstavle er for noe og har ikke funnet noen tast eller ikon for det.   Har trykket og trykket, men ser ikke resultat noe sted.   Hva betyr "tilhørende verktøy" til en fotografert  side av materiell fra arkivet?   Hva er blaing i tjeneste?   Jeg er bare vant til å bla i dokumenter.    Jeg veit selvfølgelig heller ikke hva desktop er for noe, og videre nedover sida  med forklaringer blir det totalt umulig å forstå det dere  prøver å fortelle meg.   Jeg burde kanskje ikke prøve meg på dette forumet, men jeg har holdt på med slekt sia jeg var guttunge og ser de enormt store mulighetene for kunnskaper og videre formidling som vi har her.   Derfor har jeg bestemt meg for å prøve sjøl om jeg ikke behersker dette.   Så det jeg som stopper meg nå, tror jeg er denne utklippstavla som jeg ikke  veit hva er.

 

Lørdagskveldhilsen  Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

Du er ikke den eneste som sliter, og jeg har et lite tips til deg:

 

Når du har funnet siden du vil lenke til, så ser du en rekke symboler (hvit firkant på mørk bunn) oppe i høyre hjørne. Klikk på symbol nr. 3 fra høyre.

Da er siden kopiert og kan limes inn i innlegget ditt. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Else!    Det var godt med forståelse !

 

Mener jeg har gjort dette mange ganger, men jeg skjønner ikke hva som skjer etter dette klikket på symbol nummer 3.  Arkivsida må da havne et eller annet sted, og det er det jeg tror heter utklippstavla.   Eller tar jeg feil?   Jeg finner ikke dette stedet, og da får jeg heller ikke til å ta arkivsida derfra for å lime det inn i et dokument.   Det må vel være mulig å lime inn både på mine private dokumenter på maskina mi og på spørresida til Arkivverkets brukerforum?

 

Håper jeg kan komme videre, for det virkelige interessente er jo å diskutere  ukjente slektsforhold!!

 

Søndagsspørsmål frå

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du ikke å forstå heller!

I og med at du klikker på symbolet, så er siden allerede kopiert! Du behøver ikke å gjøre annet en å "lime inn" i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen, Else!

 

Her står jeg bom fast.  Har nettopp vært inne og forsøkt.   Finner ikonet nr 3 fra høyre.  For meg ser dette ut som to skråstilte binderser som står inni hverandre.   Veit ikke navnet på dette.   Så kommer det opp ei rute med 4 valg.   1: Permanent bilde ID,       2: Brukslenke for sidehenvisning,     3: Permanent bildelenke,      4: Kildespesifisert søk.   

 

Når jeg trykker på 2, kommer svaret:  Kopiert.   -   Jeg aner ikke hvor kopien ligger.   

 

Trykker jeg 3, kommer et fotografert bilde av sida på skjermen min.   Dette kan jeg kopiere og feste på mine arkivsider.   Antar at dette er vanskelig å forstørre  og  derfor ikke er like godt å lese for hjelpere.   

 

Dersom jeg klikket   "lim inn"  ved høyreklikking på musa vart brukslenka understreka med rødt bølgelinje - men hva mer?  Prøver å forklare så nøyaktig jeg kan, men dette er ikke dataspråk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser på feil linje!
Det er de hvite firkantene på mørk bunn du skal klikke på. Nr. 3 fra høyre. Klikker du på den, blir lenken kopiert i samme øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare trykker på "ta kopi-knappen" og limer inn, får jeg en "henvisning", ikke en lenke som virker. Jeg bruker pc. Vet ikke om det er annerledes på pad eller mobil.

 

Jeg må gjøre det på denne måten:

 

Klikk på "lenke-tegnet", her merket med gult:

image.png.4032cb81e16ff1d8ac4aafde26ee07a4.png

 

 

Trykk så på "Brukslenke for sidehenvisning", her merket med gult:

image.png.87c691d024fdb86f26c25de063414296.png

Da er lenken kopiert og du trenger ikke tenke mer på det....

 

Klikk deg så inn i f.eks. et svarfelt du vil legge lenken inn i. Den blinkende "skrive-markøren" bør stå der du vil ha lenken.

image.png.d5a4f48d83caa73c0ab7fd7afc3659b5.png

 

 

Nå skal du høyre-klikke på musa, og du får flere valg. Ser ca. sånn ut:

image.png.d485ebb77c980badc3e9cda62ca044a2.png

 

Trykk på "lim inn", og lenken er på plass.

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen ved å bruke min metode, er at det bare er nødvendig med ett klikk for å kopiere. Til orientering så bruker jeg også PC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Fordelen ved å bruke min metode, er at det bare er nødvendig med ett klikk for å kopiere.

Og jeg må bruke to. 😉

Som sagt får jeg ikke lenke som fungerer ved bare å trykke på "kopi-tegnet". Den blir ikke "blå og formatert" hos meg. Vet ikke hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein skilnad her:

"Else sin metode" gjev (til dømes)

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 507/L0066: Ministerialbok nr. 507A01, 1731-1766, s. 3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

 

"Trude sin metode" gjev  https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

 

Dersom eg ikkje vil ha med regla om "SAT, ....", må eg manuelt fjerne denne heilt eller delvis.

 

Eg er ikkje logga inn på Digitalarkivet (berre på forumet her),  og eg brukar PC Med MS Windows og Firefox.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at ikke jeg får "klikkbar" lenke når jeg bare bruker kopi-tegnet. Nå har jeg prøvd å være logga inn på Digitalarkivet også, men fikk samme resultat.

Men det plager meg jo ikke da... 😉  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Når jeg bare trykker på "ta kopi-knappen" og limer inn, får jeg en "henvisning", ikke en lenke som virker. Jeg bruker pc. Vet ikke om det er annerledes på pad eller mobil.

 

Jeg må gjøre det på denne måten:

 

Klikk på "lenke-tegnet", her merket med gult:

image.png.4032cb81e16ff1d8ac4aafde26ee07a4.png

 

Eg lånte bildet ditt og satte rød pil på "kopi-knappen". Bruker du den så har du alt på ein gong og kan bare velge "lim inn" der du vil plassere lenka

 

Kopi_knapp.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Eg lånte bildet ditt og satte rød pil på "kopi-knappen". Bruker du den så har du alt på ein gong og kan bare velge "lim inn" der du vil plassere lenka

 

Det er det jeg prøver å forklare. Når jeg trykker "din røde pil" får jeg ikke lenke som virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Pussig at ikke jeg får "klikkbar" lenke når jeg bare bruker kopi-tegnet. Nå har jeg prøvd å være logga inn på Digitalarkivet også, men fikk samme resultat.

Men det plager meg jo ikke da... 😉  

 

Hjå meg er det nettlesaren som lagar klikkbar lenkje frå teksten som byrjar med https

Dette innlegget  skriv eg frå ein Linux (Ubuntu) maskin med Firefox:

 

"Else sin metode"

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 507/L0066: Ministerialbok nr. 507A01, 1731-1766, s. 3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

"Trude sin metode"

https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

 

I dette tilfellet vart lenkjene klikkbare etter at redigeringsprogrammet i forumet fekk "tenkt seg om" litt, dvs. etter at eg

opna innlegget for redigering og lagra det igjen.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe trådstarter finner den metoden som virker best for hans del da. 

 

Får en sånn deja vu-følelse her. Tror vi har tatt opp dette "problemet" tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Else sin metode"

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 507/L0066: Ministerialbok nr. 507A01, 1731-1766, s. 3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

"Trude sin metode"

https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

Bruker også Firefox og har i det siste funnet ut at linken må "aktiveres" for å bli klikkbar. Setter markøren like bak lenken og trykker "enter" 🙂

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 507/L0066: Ministerialbok nr. 507A01, 1731-1766, s. 3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

 

"Trude sin metode"

https://www.digitalarkivet.no/kb20070829620425

 

Edit : Og Ivar sine lenker våkna også til liv då eg siterte innlegget 😄

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Åsbjørg Susort skrev:

funnet ut at linken må "aktiveres" for å bli klikkbar. Setter markøren like bak lenken og trykker "enter"

Jeg også.... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Trådstarter sier han ikke forstår dataspråk. Derfor ble det denne bruksanvisningen med bilder. 

Det er vel ikke trådstarter som trenger hjelp her? Han fikk jo svar av Kristian og har takket for det. Innsender nr. 4 derimot, har problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jeg - innsender 4 - som har problemet.    Jeg har forsøkt få til dette flere ganger underveis og trur at det var høyreklikkinga på musa som jeg helt glømte eller ikke forsto.   Det var også rart å oppdage at arkivopplysningene kom fram sjøl om jeg måtte ha mange andre trykkinger  for å komme til det dokumentet som jeg skulle lime arkivopplysningen inn i.

 

Forstår at det er minst to muligheter for å kopiere, men oppfatter også at noe må aktiveres for å komme igang.   Jeg forstår utmerket at dette må ha vært drøftet utallige ganger før, men jeg etterlyser faktisk en lettere tilgjengelig informasjon om dette for alle som vil bruke Arkivsidene.  Vi som bruker dette sjelden vil glømme.  Og dataferdighetene er svært blandet.   Jeg har kjent bygdebokforfattere som ikke behersker slikt. Jeg antar derfor at en mer lettfattelig forklaring vil gjøre det lettere for mange flere å bruke systemet slik at enda flere gåter fra fortida kan løses.  

 

Til dere som har sendt inn hjelp og kommentarer.  Hjertelig takk!  Dere har hjulpet meg! 

I denne omgang avslutter jeg mitt spørsmål om  det rent tekniske.

 

Vennlig hilsen

Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å "aktivere" noe som helst. Hvorfor ikke gå for den enkleste metoden?:

 

1. (Venstre)klikk med musa på symbol nr. 3 fra høyre (de hvite firkantene)
2. (Høyre)klikk med musa og lim inn

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.