Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning


Wera Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hvor blei det av Sina Andreasdatter ( Andersdatter ) ?

Hun blei født som barn nr 2 i en søskenflokk på 8.( har ikke funnet flere )

Foreldre:

Andreas Andersen ( Kjellbergsengen ) og Pauline Pedersdatter ( Frøisland )

Nordre Land - Torpa

Barn:

1. Anders 9 februar 1882 N.L -

 

2. SINA  Andreasdatter født 19 januar 1883 og døpt 11 mars s.å.

                                 Se Minesterialbok for Nordre Land nr 4 1882 - 1886 side 5 nr 8.

 

3. Torger 12 mars 1884 N.L. -

4. Elling  1 mai 1886 N.L. -  ( Han er min hovedperson )

5  Andreas 22 mars 1888  N.L. :- 14 februar 1893 ( Ulykke i hjemmet ) Bor da i Vestre Toten.

6. Martinius 2 september 1890  Vestre Toten -

7. Otto 17 april 1892 - 24 april 1892 (+ 1 uke gammel ) V.T.

8. Asmund 12 januar 1894 V.T. - 

 

Sina er sannsynligvis død mellom 1883 og 1891, men jeg har saumfart alt uten å finne noe.

Hele familien er å finne i FT 1891 for Nordre Land Torpa. Men der er det ingen Sina, som da skulle vært ca 8 år.

Finnes det noen der ute som vet noe eller kan finne ut hva som er skjedd med denne jenta ??

 

MVH

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wera Karlsen skrev:

Se Minesterialbok for Nordre Land nr 4 1882 - 1886 side 5 nr 8.

 

altså her:

SAH, Nordre Land prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1882-1896, s. 5
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060727080075

 

1 time siden, Wera Karlsen skrev:

Sina er sannsynligvis død mellom 1883 og 1891, men jeg har saumfart alt uten å finne noe.

Det var fint om du kunne seia noe om kva "alt" betyr - kva for kjelder har du leita i? Så slepp andre å gjera same jobben og kan konsentrera seg om å sjå etter andre muligheiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas/Andrias Andersen og Pauline Pedersdatter i Vestre Toten, 1900 :

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037092000535

 

Hvem er denne Sina Bakken i Nordre Land 1900, som står med fødselsår 1882 i Nordre Land?:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037098002589

Feil person, hun er fra Ringsaker.

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

altså her:

SAH, Nordre Land prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1882-1896, s. 5
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060727080075

 

Det var fint om du kunne seia noe om kva "alt" betyr - kva for kjelder har du leita i? Så slepp andre å gjera same jobben og kan konsentrera seg om å sjå etter andre muligheiter.

Kirkebøker i Nordre og Søndre Land, Vestre Toten, Gjøvik og omegn. Dødsfall, kirkebøker og folketellinger. Det rare er at hun ikke er med i Ft 1891. ettersom hun da er bare 8 år, og alle brødrene er med der . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene og 3 sønner bor på Taasaas,lille østre i Vestre Toten i tellingen 1900.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00529&gardpostnr=100&personpostnr=536&merk=536#ovre

 

Ser av telling 1865 at Taasaas østre ligger i Ås,Vestre Toten.

Endret av Ann-Mary Engum
Korrigert skrivefeil i siste setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Foreldrene og 3 sønner bor på Taasaas,lille østre i Vestre Toten i tellingen 1900.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00529&gardpostnr=100&personpostnr=536&merk=536#ovre

 

Ser av telling 1865 at Taalsaas østre ligger i Ås,Vestre Toten.

Det heter Taasaas og er et lite bruk, hvor mange knivmakere stammer fra. Jeg bor i nærheten av dette. Er kjent med dette, men det hele dreier seg om hvor det blei av Sina ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det.:-)

 

La det inn som en opplysning til de som skal hjelpe til i letingen.

Synes også det var greit å legge inn korrigeringen ang. Martinius sitt fødested.

Alle opplysninger kan være gode opplysninger i letingen etter Sina.

Og Richard Johan fant jo konfirmasjonen hennes.

Hadde du ikke sjekket Nordre Land?

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Sina Andreasdtr levde i alle fall i 1898, då blei ho konfirmert i Nordre Land, bustad var Lie:

SAH, Nordre Land prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1882-1903, s. 97
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060626070415

Takker så mye for dette !!! Jeg ser at fødselsdato til Sina her er satt til 29/1 1883, mens det ved dåpen står 19/1 1883, men er utvilsomt riktig jente :-)  Men dette tyder vel kanskje på at jenta er bortsatt til LIE før FT 1891 ( 8 år gammel ) mens alle brødra bodde med foreldra.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Er klar over det.:-)

 

La det inn som en opplysning til de som skal hjelpe til i letingen.

Synes også det var greit å legge inn korrigeringen ang. Martinius sitt fødested.

Alle opplysninger kan være gode opplysninger i letingen etter Sina.

Og Richard Johan fant jo konfirmasjonen hennes.

Hadde du ikke sjekket Nordre Land?

 

 

Er takknemlig for alle opplysninger, hadde sjekket Nordre Land Torpa der hun var født, men ikke Østsinni. Foreldra og alle brødra bodde sammen i  Torpa FT 1891. Derfor antok jeg at 8 år gamle Sina , som var eneste jenta også ville bodd med dem. Derfor trodde jeg at hun var død. Dessuten er fødselsdato 19/1 1883 ved dåp og ser her at det er satt til 29/1 1883 ved Konfirmasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn ho ikkje på Lie i 1891, men du har lokalkunnskap så det er best du ser etter sjølv. 

 

14 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Hvem er denne Sina Bakken i Nordre Land 1900, som står med fødselsår 1882 i Nordre Land?:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037098002589

Feil person, hun er fra Ringsaker.

 

Eg undrer meg over denne Sina Bakken, ho bur på Lie i 1900 (som di Sina i 1898), og er fødd ifølgje folketellinga i Nordre Land. At årstallet er feil betyr ingenting. Men Lene skriv at denne Sina er frå Ringsaker...

 

(Bakken-namnet tyder på at ho har budd på Bakken før ho kom til Lie.)

 

Eg har lurt på om di SIna kan ha vorte "sett bort", budd hos noen slektningar, kanskje, i 1891, besteforeldre? Søsken til far eller mor?

 

 

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg finn ho ikkje på Lie i 1891, men du har lokalkunnskap så det er best du ser etter sjølv. 

 

Eg undrer meg over denne Sina Bakken, ho bur på Lie i 1900 (som di Sina i 1898), og er fødd ifølgje folketellinga i Nordre Land. At årstallet er feil betyr ingenting. Men Lene skriv at denne Sina er frå Ringsaker...

 

Eg har lurt på om di SIna kan ha vorte "sett bort", budd hos noen slektningar, kanskje, i 1891, besteforeldre? Søsken til far eller mor?

 

 

Ja, må nok sjekke litt mer her, for jeg var så opphengt i at hun kunne være død !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka i dødsfallprotokoll om Sina er oppført blant event. arvingar etter Andreas Andersen, og i så fall er i live på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne Sina's foreldre sine dødsfall i kirkeboken.

 

 

Når man vet dødsdatoene  kan man sjekke hva som står i dødsfallsprotokollen .

Antall barn,og deres  oppholdsted ,er kanskje nevnt nevnt der.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det finnes dødsfallsprotokoll tilgjengelig.

Du kan jo sende en e-post til Arkivverket og be om opplysninger angående dødsfallet til Andreas.

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.