Gå til innhold
Arkivverket

Jippi, eg er vestlending eg au.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I den forrige tråden jeg la ut for bare noen timer siden søkte jeg etter min stamfar Hans Eriksen i Flå. Noen hadde svaret sporenstreks og jeg fikk vite at han var født på Ormberg i Jostedal i Luster, Sogn.

 

Eureka. Da stammer jeg sikkert fra de gamle adelsættene der borte. Nå skal du se at det ene fancy navnet etter det andre suser inn i slektstavla.

 

Men så lenge var Adam i Paris.

 

To generasjoner, så stopper jeg på Anders Iversen på Espe som er ein innvandrar til sognet.

 

En generasjon til så stopper jeg på: Lasse Bergseth, Einar Ormberg og Arne Bruheim.

 

Også jeg som trodde at alle sogninger stamma fra noe stort. Jeg føler meg snytt. Jeg som så en Filip Fartegnsson eller en Andres Gregoriusson komme opp gjennom granskau og bjerkesnar, og bara kasta adelsvåbener etter meg.

 

Så hvis ingen kjenner noe mer til disse så klarte jeg tre ledd i Jostedal. Men eg blei nå litt vestlending da. Dao vao no brao.

 

Hilsen 8756 dels vestlending eller ett eller annet.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg velkomen skal du vera som vestlending, Torbjørn!

 

Du skal vera merksam på at alle som ættar frå Jostedalen, ættar frå innflyttarar ein eller stad ifrå, og dei fleste hadde opphavet sitt i indre Nordfjord og nokre òg frå øvre Gulbrandsdalen!

 

Som lokal bygdebokforfattar er eg forresten svært interessert i fleire detaljar om ætti til Hans Erikson, som eg drøftar vidare under det emnet.  Eg vonar du kan hjelpa meg litt på veg...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lese dette innlegget demrar det for meg at eg har høyrt at dialekten i Jostedalen skil seg frå indre Sogn, og at den har drag frå Nordfjord:

https://www.google.no/search?client=ms-opera-mobile&source=hp&ei=oXGCWoKoGNLbwQKBkrvwBg&q=jostedalen+dialekt&oq=jostedalen+dial&gs_l=mobile-gws-hp.1.0.33i160k1l2.2008.12048.0.13715.16.11.0.5.5.0.144.1439.0j11.11.0....0...1c.1j4.64.mobile-gws-hp..0.15.1447.3..0j41j0i131k1j0i22i30k1.0.TFaA5VZ1xQA

 

http://www.krundalen.no/lustermaallag/?page_id=21

 

Som ein ser manglar faktisk Jostedals-dialekten dei typiske sogne-diftongane som Torbjørn nemner.

 

Dette viser at breen mellom Jostedalen og Nordfjord har vore ein viktig ferdselsveg frå gammalt av. Dette veit nok Lars meir om.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt 1/8 sogning. Oldemor var fra Hafslo (Anna Clausdatter).

Her må jeg takke Lars at han indirekte har hjulpet meg på vei.

 

(Jeg er også 1/8 stril, 2/8 østlending, 1/8 svenske, 2/8 vestfolding og 1/8 telermarking.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

"Men så lenge var Adam i Paris."

Dette skal vel være et Holberg-sitat og angår ikke Adam i Paris, men altså Abraham i Paradis !

"Hvor lenge var Abraham i Paradis",Jeppe på Bjerget (1722). Jeppe i 4. akt, scene 1  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel det Knut Fasting, men jeg er en person som har mine egne versjoner på det meste, så hos meg heter det SÅ LENGE VAR ADAM I PARIS. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Det skal vel det Knut Fasting, men jeg er en person som har mine egne versjoner på det meste, så hos meg heter det SÅ LENGE VAR ADAM I PARIS. :)

- og som vi vet er gammel dame vond å vende -

;)

  • Liker 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, knut fasting skrev:

Dette skal vel være et Holberg-sitat og angår ikke Adam i Paris, men altså Abraham i Paradis !

"Hvor lenge var Abraham i Paradis",Jeppe på Bjerget (1722). Jeppe i 4. akt, scene 1  

 

 

Dette er ikke et sitat fra Holberg!

 

Se pkt. 1 i begge bøkene!

http://ordbok.uib.no/paradis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ja, sitatet Knut refererte til, er ganske riktig hentet fra Holberg.

Det jeg mente å si, var at din betydning neppe var hentet derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 19.24, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

 

 Men eg blei nå litt vestlending da. Dao vao no brao.

 

Hilsen 8756 dels vestlending eller ett eller annet.

 

Denne gledesbodskapen kallar vel på kommentarar og gratulasjonar av ymist slag....

- "Gratulerer! - og velkomen."

- "Ja det var det vi tenkte, at det var noko godt i deg også"

- "hmm... det forklarar ein del ting.."

 

Fleire?

 

 

 

6 timer siden, knut fasting skrev:

Sitat:

"Men så lenge var Adam i Paris."

Dette skal vel være et Holberg-sitat og angår ikke Adam i Paris, men altså Abraham i Paradis !

"Hvor lenge var Abraham i Paradis",Jeppe på Bjerget (1722). Jeppe i 4. akt, scene 1 

 

Det med Abraham er utvilsamt eit rett Holberg-sitat. Men... det spelar tydelegvis på noko eldre, og ein kan tolke det slik at Jeppe er forvirra og blandar Abraham inn der Adam skulle vere (det var trass alt Adam som var i Paradis).

 

"Bevingede ord" av Evensberget og Gundersen, 1982, skriv at uttrykket "Hvor lenge var Adam i Paradis?" er "eldgammelt". Spørsmålet skal vere diskutert av talmudistar (jødiske skriftlærde) i hundrevis av år og drøfta i store utgreiingar.  Derifrå har det retoriske spørsmålet kome, sånn vi kjenner det - og slik Holberg sine lesarar/publikum kjende det.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg var på Paradis, og det var heller ingen ved navn Adam der i det jeg passerte med Bybanen.

 

Mvh Are

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Det er en stund siden jeg var på Paradis, og det var heller ingen ved navn Adam der i det jeg passerte med Bybanen.

 

Mvh Are

 

Ifølge Gule sider er det to mannspersoner ved navn Adam som har postadresse 5232 Paradis.

Hvor lenge de har vært der og hvor lenge de har tenkt å være der, må de nesten svare på selv - men da vil vi endelig få svaret på det eldgamle spørsmålet!

  • Liker 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Det er en stund siden jeg var på Paradis, og det var heller ingen ved navn Adam der i det jeg passerte med Bybanen.

 

Mvh Are

Moderator Middelalderforum  Redaktør NST

«Fra idé til artikkel ved kyndig veiledning»

 

Med den signaturen forventar vi litt meir.....

- Metode for å finne ut dette? Utval i undersøkinga? Spørsmålsstilling? Tal respondentar?  Tiltak for å få alle til å svare? ("ingen" er eit absolutt mål, så du må ha spurt alle).

- Er det kvalitetssikra? Fagfellevurdert?

 

Oppdatert: der kom vel akkurat Tore med fagellevurdering...

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, Ivar,

 

Det er godt dere er våkne. Det ser dermed ut til at jeg bør legge inn en reservasjon om at jeg kan ha tenkt mer på 5231 Paradis. Vil ellers i denne sammenheng gjøre oppmerksom på at en Mercedes fra Paradis Auto med ST-skilter en gang ble observert på vei inn porten til Vatikanet til sveitsergardens store bestyrtelse. Tilfeldig? Neppe.

 

Dog har dette lite med Adam å gjøre. Så derfor beklager jeg dette mindre sidesporet. Torbjørn har rett, for en østlending med presumptiv heldekning av aner øst for langfjella, så er det et virkelig gjennombrudd å finne sine første vestlandsaner.  Dog later det til at gleden ble kortvarig (jevnfør den andre tråden om Grøsland), men befinner man seg i fjellnorge, så byr seg som oftest en mulighet til om litt.

 

Mvh Are

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som litt vestlending! Kjekt å ha slekter i mange fylker, og områder i landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.