Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nilsen Skancke f ca 1330??


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Florerer vel av teorier om denne personens avstamning sikkert?

Jeg er etterkommer etter Faste Pedersen Skancke på Røros f ca 1618 død 1694. 

Jeg har boka til Roger de Robelin "Skanckeætten" og har to linjer fra Faste sin far Peder Jensen Skancke f ca 1570 d før 1647 som følger:

Linje 1:

Peder Jensen Skancke ca 1570-før 1647

Jens Pedersen Skanke ca 1540-før 1583 gm Gullov Mogensdotter (se linje 2)

Peder Örjansson Skanke ca 1515-1552/1553 gm Kirstin Nilsdotter

Örjan Karlsson Skanke ca 1470-etter 1546

Karl Örjansson Skanke 1440-1484

Örjan Karlsson Skanke ca 1400-1473 

Karl Pedersson Skanke ca 1360-1430 gm Radgerd Kettilsdotter

Peder Nilsson Skanke f ca 1330 d etter 1410 gm Elin Ranesdotter

 

Linje 2:

Gullov Mogensdotter død 1629 gm Jens Pedersson Skanke ca 1540-før 1583

Elisabeth Eriksdotter Skanke gm Mogens Joensson

Erik Jensson Skanke d etter 1560

Ingrid Jönsdotter Skanke gm Jöns Kettilsson i Bjärme

Jöns Karlsson Skanke 1407-1488 gm Catharina Wibjörnsdotter

Karl Pedersson Skanke ca 1360-1430 gm Radgerd Kettilsdotter

Peder Nilsson Skanke ca 1330-etter 1410 gm Elin Ranesdotter

 

Stemmer disse linjene? hvis ikke ,hvor burde jeg bryte av?

 

Når det gjelder Mogens Joensson i linje 2 har jeg han som etterkommer etter en Guttorm Dagfinnsson død etter 1347 som visstnok ifølge Robelins bok var tippoldebarn til Guttorm Austmanson Jarl av Jätmland og Ingeborg Guttormsdatter til Rein......men stemmer det?

 

Så er det denne Peder Nilsson Skanke ca 1330-etter 1410!. Jeg har han som sønn til Nils Hallsteinson Skanke ca 1300-1345 og Kristina Halvardsdatter Smør(?) ,og videre at Nils var sønn til Hallstein Torleifson ca 1272-1345 og Sigrid Haakonsdatter Bolt død før 1363 ,og videre at denne Hallstein var av kongeslekt fra Isle of Man.....

Fant denne siden også http://www.abrahamsen.as/genealogy/familygroup.php?familyID=F1180&tree=Alle men stemmer den med hensyn til Peder Nilsen Skancke`s aner? 

Fant også dette emnet:

Kan ikke si jeg ble så mye klokere ,bare mer usikker.

Så....

1 hvem var Peder Nilsen Skancke`s foreldre (Nils og Kristina???...eller?)?

2 og finnes det bevis for at Nils Hallsteinsen var sønn til Hallstein og Sigrid? (Kan virke som Sigrid hadde bare en sønn fra første ekteskapet med Ogmund....).

3 Dersom Nils var far til Peder ,vet man noe som helst om hvem Peder`s mor var? (eller har "Abrahamsen-sida" rett når den sier at Peder`s mor Kristina Halvardsdotter Östnår var den som var av Bolt slekt ,og ikke Sigrid?? (Er noe muffens her!). 

4 Det er selvsagt ikke relevant om ikke Nils var sønn til Hallstein og NN (Sigrid) ,men om Hallstein Torleifson var far til Nils ,var han av kongeslekt fra Man?

5 Kort og godt.....hvor burde jeg bryte av disse linjene?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne slektslinjen er ytterst svakt fundert, den tilhører Roger de Robelins konjekturer og bør behandles med største forsiktighet, at slekta skulle stamme fra Isle of Man er i beste fall fantasifullt. Det er nå min mening. mvh Erik Lie, Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linjen kan med skriftlige kilder føres tilbake til Karl Pedersson Skanke (1360-1430), han var sannsynligvis bror av Önd Pedersson som brukte Skanke-våpenet.

Det er blitt fremsatt en teori om at også Joan Pederson var bror av Karl, men Y-DNA test av etterkommere etter disse har så langt vist at dette ikke kan stemme.

Og at dette nok dreier seg om at slektsnavnet har gått gjennom et morsledd. Når det gjelder Y-DNA så kan slekten genetisk spores sikkert tilbake til brødrene Göran, Mårten og Jens som skal ha vært sønner av Peder Jensen Skanke (1570-1647). Peder skal også ha hatt sønnene Faste og Olof, men disse ser ut til å ha hatt en annen far. Vi vet ikke på nåværende tidspunkt hvilke av disse to søskenflokkene som var sønner av Peder Skanke, men det er en teori om at de hadde felles mor og dermed allikevel søsken. 

 

Hvem var så Karl Pedersson sin far? Det vet vi faktisk ikke sikkert. Det er satt frem en teori om at hans far var Peder Nikulasson, som ble nevnt i DN.II: no. 527

Men rent kronologisk argumenteres det med at det nok ikke kan stemme og at det også finnes andre kandidater. 

 

Det er også svært lite i kildene som kan støtte at Peder var sønn av Nils Hallsteinsson, som ikke brukte et Skanke-våpen men en Triskellion, som pga. våpenlikhet har blitt koblet med isle of Man.

 

Så klipp av ved Karl og sett et lite forbehold rundt farsskapet til Faste..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Lie skrev:

denne slektslinjen er ytterst svakt fundert, den tilhører Roger de Robelins konjekturer og bør behandles med største forsiktighet, at slekta skulle stamme fra Isle of Man er i beste fall fantasifullt. Det er nå min mening. mvh Erik Lie, Namsos.

Roger de Robelin nevner selv i boken at han ikke har funnet kilder som viser forbindelse med Isle of Man og lanserer en annen teori.

Det er mye bra å si om boken, men endel er teorier og ikke alt er etterprøvbart.. Se bokanmeldelsen: http://www.genealogi.no/skanke-atten-bokanmeldelse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det på begge linjene 1 og 2 det med Karl Pedersen Skancke? og stemmer linje 2?

Så Peder Jensen Skancke f ca 1570 var IKKE far til Faste da? Du skriver jo også: 

"Peder skal også ha hatt sønnene Faste og Olof, men disse ser ut til å ha hatt en annen far. Vi vet ikke på nåværende tidspunkt hvilke av disse to søskenflokkene som var sønner av Peder Skanke, men det er en teori om at de hadde felles mor og dermed allikevel søsken."

Hvis Peder J Skancke hadde sønnene Faste og Olof ,hadde vel de en annen mor da, eller var mora Gullov gift 2 ganger og hennes evt andre mann far til Faste og Olof???

Ser ut som jeg trygt kan bryte linja ved Karl Pedersen da....

Jeg er i slekt med Faste Pedersen ,greit nok ,men er vel ikke i slekt med Peder Jensen Skancke da allikevel dersom han ikke er faren til Faste? og hvem var Faste`s mor egentlig dersom Gullov ikke er moren?

Noe jeg ikke har skjønt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Erik Hov skrev:

Gjelder det på begge linjene 1 og 2 det med Karl Pedersen Skancke? og stemmer linje 2?

Så Peder Jensen Skancke f ca 1570 var IKKE far til Faste da? Du skriver jo også: 

"Peder skal også ha hatt sønnene Faste og Olof, men disse ser ut til å ha hatt en annen far. Vi vet ikke på nåværende tidspunkt hvilke av disse to søskenflokkene som var sønner av Peder Skanke, men det er en teori om at de hadde felles mor og dermed allikevel søsken."

Hvis Peder J Skancke hadde sønnene Faste og Olof ,hadde vel de en annen mor da, eller var mora Gullov gift 2 ganger og hennes evt andre mann far til Faste og Olof???

Ser ut som jeg trygt kan bryte linja ved Karl Pedersen da....

Jeg er i slekt med Faste Pedersen ,greit nok ,men er vel ikke i slekt med Peder Jensen Skancke da allikevel dersom han ikke er faren til Faste? og hvem var Faste`s mor egentlig dersom Gullov ikke er moren?

Noe jeg ikke har skjønt her?

Det vi kan være sikre på er følgende: brødrene Göran, Mårten og Jens har felles far, mens de yngre søsknene Faste og Olof ikke kan ha hatt den samme.

Men disse to søskenflokkene har begge etterkommere som kaller seg Skanke og alle er sønner av en Peder. Rent kronologisk kan det passe at de også har forskjellig far, spørsmålet er om de kan ha hatt samme mor? Jens og Göran kan vi pga. av at de arvet slektgården på Hov anta at var sønner av Peder Jensson Skanke, samme kan vi pga. DNA i tillegg si om Mårten. Men så er det brødrene Olof og Faste, var de sønner av en annen Peder og hadde de samme mor som de øvrige eller kan de ha vært dattersønner av Peder? Pederjs.png.8ab58a1809ff4de25f45dbc78a86d6f2.png

Begge linjene du viser til går tilbake til Karl Pedersson (Skanke) så ingen forskjell der, hans far het Peder, men vi har ingen kilder som klart viser hvilken Peder dette er, kun teorier.

Vi kan ikke være helt sikre på Faste og Olof ikke var sønner av Peder Jensen Skanke, men mye tyder på at de nok ikke var det og at navnet har gått gjennom et morsledd. Gullov var vel gift med Peder Jensens far ;) Men det er flere DNA-resultater på vei som kanskje kan bidra til at vi kan rydde opp i linjene.. Bla. har vi ikke dype nok Y-DNA tester av brødrene Faste og Olofs etterkommere som har haplogruppe R1a til at vi kan være helt sikre på at de hadde samme far. Dessuten er det andre etterkommere av Faste som skal tilhøre en tredje farslinje (R1b-BY18087).

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Faste og Olof og deres andre søsken hadde forskjellig far ,det var en "hard opplysning"!.....og man er ikke sikker på mora heller?!! ,så da vil vel det si at man egentlig burde kutte ut linja ved Faste Pedersen Skancke da eller? Isåfall har jeg MYE å slette fra slektsprogrammet mitt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med Y-DNA tester og Skankeslekten! Ser at denne siden har noe om dette:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skancke

Hvis Brita Mårtensdatter døde ca 1626 og Peder Jensen levde til ca 1647, kan hun ikke vært gift for annen gang med en annen Peder som skulle være far til de to yngste sønnene Faste og Olof. Derfor forstår jeg ikke logikken i at alle søsknene kunne ha samme mor men ikke samme far. At de yngste istedet kunne være dattersønner av Peder Jensen blir i så fall mer logisk.

 

Så er det merkelig at to av sønnene til Peder Fastesen på Røros har forskjellig Y-DNA? Hvor sikker er man på farslinjen til de som nå tester seg og bidrar ... :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!. Hvorfor kan ikke Peder Jensen og Brita Mårtensdotter være foreldrene til Olof og Faste også? Ifølge Robelin ble de to gift ca 1605 og om Brita var født ca 1585 kan  hun godt være mor til Faste og Olof. De kan ikke hatt samme far og annen mor heller dersom de var født innen ekteskap og Peder bare var gift en gang. Så hva gjør jeg egentlig med foreldrene til Faste i slektsprogrammet mitt når de kanksje ikke engang hører hjemme der siden Faste`s foreldre ser ut som de kan være ukjente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erik Hov skrev:

Så Faste og Olof og deres andre søsken hadde forskjellig far ,det var en "hard opplysning"!.....og man er ikke sikker på mora heller?!! ,så da vil vel det si at man egentlig burde kutte ut linja ved Faste Pedersen Skancke da eller? Isåfall har jeg MYE å slette fra slektsprogrammet mitt.....

Ja, mye tyder på at Olof og Faste hadde en annen far, kanskje var det moren som var en Skanke? Vi vet rett og slett ikke sikkert, fordi det mangler sikre kilder fra denne perioden. Selv ville jeg nok iallfall nevnt i slektsopptegnelsene at det er usikkert hvem som egentlig var Faste sine foreldre og at det mangler kilder for dette. Men at hans etterkommere regnet seg som av Skanke-ætten er vel ingen tvil om. Han er ikke nevnt som Skanke selv, men den første av Fastes etterkommere som vi med sikkerhet vet at kalte seg Skanke er hans sønnesønn Jens Pedersen Skanke.

4 timer siden, May Teistevoll skrev:

Spennende med Y-DNA tester og Skankeslekten! Ser at denne siden har noe om dette:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skancke

Hvis Brita Mårtensdatter døde ca 1626 og Peder Jensen levde til ca 1647, kan hun ikke vært gift for annen gang med en annen Peder som skulle være far til de to yngste sønnene Faste og Olof. Derfor forstår jeg ikke logikken i at alle søsknene kunne ha samme mor men ikke samme far. At de yngste istedet kunne være dattersønner av Peder Jensen blir i så fall mer logisk.

Så er det merkelig at to av sønnene til Peder Fastesen på Røros har forskjellig Y-DNA? Hvor sikker er man på farslinjen til de som nå tester seg og bidrar ... :-)

 

Er enig i deg der May. Problemet er at det er så mye teorier som i tidens løp har blitt til sannheter, men som vi nå ved hjelp av Y-DNA kan avsløre at kanskje ikke var så holdbart. Vel jeg vet ikke hvem som har testet seg og har da ikke detaljene om hvordan linjene ser ut, men tror de fleste av disse er utvalgt av Skanke-prosjektet fordi linjene er dokumentert i Robelin sin bok. Ja, det er merkelig at Peder Fastesens sønner ikke har samme Y-DNA, hvis den dypere testen av Reinholdt og Pers etterkommere ytterligere viser at disse har samme farslinje (R1a), så vet vi helt sikkert at Olof og Faste hadde samme far, mens Jens (R1b) sine etterkommere må ha en annen farslinje.. 

 

Ifølge Robelins bok ser søskenflokken slik ut:

(?)Märta (f. o. 1585)
(?)Lars (f. 1595)
(?)Ingeborg (f. o. 1596)

Jens (f. 1605)
Mårten (f. 1607)
Elisabeth (f. o. 1609)
Brita (f. 1610)
Erik (f. o. 1613)
Göran (f. 1615)
Karin (f.? nevnt i 1694).

Faste (f. 1618).
Gullov (f. o. 1625).
Olof (f.? nevnt i 1692).

pederjs.png.caadae71d3b09a4ce3869fbb28caf222.png

Teorien om at Brita var gift to ganger, ser jeg nå at var beregnet på de eldste i søskenflokken, bla. for å forklare hvorfor ikke Lars som den eldste tok over farsgården men den yngre Jens. Ifølge Robelin sin bok så skal Peder og Brita ha giftet seg rundt 1605 og indikerer da at de eldre barna ikke var barn av disse to. Det er da funnet en opplysning om en enke i 1603 som het Brita og var enke etter en Peder Larsson: https://www.academia.edu/34022706/Pederfunderingar.pdf_version_2 så er da spørsmålet om det er er flere søskenflokker som kan være blandet sammen? 

 

4 timer siden, Erik Hov skrev:

Samme her!. Hvorfor kan ikke Peder Jensen og Brita Mårtensdotter være foreldrene til Olof og Faste også? Ifølge Robelin ble de to gift ca 1605 og om Brita var født ca 1585 kan  hun godt være mor til Faste og Olof. De kan ikke hatt samme far og annen mor heller dersom de var født innen ekteskap og Peder bare var gift en gang. Så hva gjør jeg egentlig med foreldrene til Faste i slektsprogrammet mitt når de kanksje ikke engang hører hjemme der siden Faste`s foreldre ser ut som de kan være ukjente? 

Nei, det er ikke sannsynlig at begge to kan være foreldre til alle sammen, både mangel av kilder for det, aldersgapet og Y-DNA tyder på at det her mest sannsynlig dreier det seg om to søskenflokker som i ettertid har blitt blandet sammen. Hvis Peder hadde vært far til alle sammen, så hadde det også vært etterkommere av Faste og Olof som hadde samme Y-DNA som Göran, Mårten og Jens. 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da får jeg (selv om det "ødelegger" litt av slekta slette forbindelsen med Peder Jensen og Brita Mårtensdotter for Faste Pedersen Skancke inntil videre.

Sønnen til Faste nevnes også Peder Fastesen Skancke 1661-1733. Han er jeg også etterkommer av og hans sønn Knut Pedersen Skancke 1684-1752.

Hva med Peder Fastesen`s kone Gunhild Knutsdatter Drake ca 1652-1744 og hennes slekt? 

Har et par linjer til jeg lurer på her:

Linje 1 fra Gunhild Knutsdatter:

Gunhild Knutsdatter Drake ca 1652-1744

Knut Eriksen Drake f ca 1625?

Elisabeth Knutsdatter Sæby ca 1605 -etter 1645 gm Erik Pedersen Drake 1595-1645

Sigrid Jensdatter Skancke gm Knut Pedersen Sæby

Jens Pedersen Skancke og Gullov Mogensdotter

Om dette stemmer trenger jeg bare fjerne forbindelsen mellom Faste og Olof Pedersønner Skancke!. 

Linje 2 fra Gullov Mogensdotter, også tatt fra Robelin:

Gullov Mogensdatter f ca 1555? død 1629

Mogens Joensson død 1580 gm Elisabeth Eriksdatter Skancke

Joen Olofsson ca 1510-1567 gm Marit Olofsdotter død før 1575

Olof Guttormsson død etter 1513

Guttorm Joensson i Ångsta død før 1494 gm NN Olofsdotter

NN Guttormsdotter gm Joen Magnusson i Ångsta

Guttorm Torbjörnsson død før 1426 gm Eline

Torbjörn Guttormsson

Guttorm Dagfinsson død etter 1347. Ifølge Robelin skal denne Guttorm vært sønnesønns sønnesønn til Guttorm Austmansson Jarl av Jämtland og Ingeborg Guttormsdatter til Rein.

Stemmer disse linjene og hvor burde jeg bryte den siste linja der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Erik Hov skrev:

 

Guttorm Dagfinsson død etter 1347. Ifølge Robelin skal denne Guttorm vært sønnesønns sønnesønn til Guttorm Austmansson Jarl av Jämtland og Ingeborg Guttormsdatter til Rein.

Stemmer disse linjene og hvor burde jeg bryte den siste linja der?

 

Jeg husker ikke nå hvor jeg leste dette (trolig i et nr. av NST, eller kanskje da Robelins bok ble anmeldt i Genealogen), men det skal ikke være riktig at Guttorm Austmannsson stammer fra Reinsætten.

 

Jeg vil forresten anbefale anmeldelsen i Genealogen, den kom kort etter at boken kom ut. Spørsmålene som ble stilt fikk forresten aldri noen svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein. Du skrev at "..............., men det skal ikke være riktig at Guttorm Austmannsson stammer fra Reinsætten."

Du mente vel at det skal ikke være riktig at Guttorm Dagfinsson stammer fra Reinsætten??

har du link til anmeldelsen i genealogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Erik Hov skrev:

Svein. Du skrev at "..............., men det skal ikke være riktig at Guttorm Austmannsson stammer fra Reinsætten."

Du mente vel at det skal ikke være riktig at Guttorm Dagfinsson stammer fra Reinsætten??

har du link til anmeldelsen i genealogen?

Lenken til bokanmeldelsen av Robelins bok er allerede delt: http://www.genealogi.no/skanke-atten-bokanmeldelse/

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja ,men da har jeg sett den allerede!. 

De to siste linjene jeg har i innlegg 11....stemmer linje 1? ,og i linje 2....hva stemmer der ,og hvor burde jeg kutte den? (om ikke før så hvertfall ved Guttorm Dagfinsson....siden han tydeligvis ikke er sønnesønns sønnesønn til Guttorm Jarl og Ingeborg til Rein).

Bra å få ordnet opp i alt dette!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erik Hov skrev:

Åja ,men da har jeg sett den allerede!. 

De to siste linjene jeg har i innlegg 11....stemmer linje 1? ,og i linje 2....hva stemmer der ,og hvor burde jeg kutte den? (om ikke før så hvertfall ved Guttorm Dagfinsson....siden han tydeligvis ikke er sønnesønns sønnesønn til Guttorm Jarl og Ingeborg til Rein).

Bra å få ordnet opp i alt dette!. 

Jeg har ikke noen spesielle kommentarer til linjene som nevnes i innlegg 11, delvis fordi jeg ikke kjenner til detaljene der. Hvor det står noe om Guttom Austmannsson og Ingeborg til Rein er jeg ikke sikker på.. Vi har noen registre for Genealogen og Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, men hvor det er diskutert om Rein-ætten er jeg ikke sikker på, kan også være noen nyere numre som ikke er katalogisert i registeret ennå. http://www.genealogi.no/nst-genealogen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttorm Dagfinsson er nevnt i Robelins Skankebok side 438 under Ope-ætten (Hackåsgrenen) der tabell 1 begynner med "Guttorm Östmansson" gift med Ingrid Guttormsdtr søster til Bård Guttormsen til Rein. Videre står det under Guttorm og Ingrid

"Son:

NN Guttormsson. Gift (?)

Son:

NN. Gift(?)

Son:

Dagfinn NN. Gift (?)

Son: 

Guttorm Dagfinsson, -nämnd som Guttorm Östmanssons sonsons sonson ,känd 1347 (DN II:287 ,jfr översättning av Bull, Jemtland og Norge ,s 49)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎02‎.‎2018 den 12.18, Erik Hov skrev:

Så....

1 hvem var Peder Nilsen Skancke`s foreldre (Nils og Kristina???...eller?)?

2 og finnes det bevis for at Nils Hallsteinsen var sønn til Hallstein og Sigrid? (Kan virke som Sigrid hadde bare en sønn fra første ekteskapet med Ogmund....).

3 Dersom Nils var far til Peder ,vet man noe som helst om hvem Peder`s mor var? (eller har "Abrahamsen-sida" rett når den sier at Peder`s mor Kristina Halvardsdotter Östnår var den som var av Bolt slekt ,og ikke Sigrid?? (Er noe muffens her!). 

4 Det er selvsagt ikke relevant om ikke Nils var sønn til Hallstein og NN (Sigrid) ,men om Hallstein Torleifson var far til Nils ,var han av kongeslekt fra Man?

5 Kort og godt.....hvor burde jeg bryte av disse linjene?

mvh Erik

 

1 Ingen som vet med sikkerhet. Det bør ikke være noen link mellom Nils Hallsteinsen og Peder Nilsen fordi det er ikke bevist noen link mellom dem annet enn at Peder har patronymet Nils.

2 Det er bevist i en rettsak der Nils var anmeldt for mord, at han var sønn av Hallstein Thorleifsen, men vi vet ikke hvem som var Hallstein sin Hustru. Det neppe ha vært Sigrid Haakonsdatter Bolt siden hun trolig var gift med en Ogmund i den perioden Nils skulle ha blitt født. Hallsteins Hustru kan ha hatt navnet Sigrid, eller noe helt annet. Ingen vet med sikkerhet.

3 Det er ikke bevist at Nils var far til Peder, og heller ikke hvem som var Peders mor.

4 Nei, Hallstein var ikke av kongeslekt fra Isle of Man. Det er en hypotese skrevet Barney Young og som ikke har noe rot i virkeligheten .

5 Linje 2: Bryt mellom Gullov Mogensdatter og hennes far. Vi vet ikke hvem som var Gullov sine foreldre. de Robelin tipper på en av tre personer, men det blir bare tipping. Om dette kan du lese i Skanke boken side 38. Linje 1 har David sagt mye om.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ang Gullov og linje 2 i mitt første innlegg i dette emnet!!. Det var en ny vri ,og det ved nærmere ettersyn stemmer det jo at Robelin "gjetter" mellom tre forskjellige. 

Takker igjen for alle svar. Har fått svar på det ang Peder Nilsen Skancke og som foreslått har jeg brutt linja ved Karl Pedersen Skancke. 

Da er jeg egentlig ferdig med Skancke for en stund ,men har et spørsmål igjen så langt ,og det er i mitt innlegg nr 11 i dette emnet på linje 1:

Linje 1 fra Gunhild Knutsdatter:

Gunhild Knutsdatter Drake ca 1652-1744

Knut Eriksen Drake f ca 1625?

Elisabeth Knutsdatter Sæby ca 1605 -etter 1645 gm Erik Pedersen Drake 1595-1645

Sigrid Jensdatter Skancke gm Knut Pedersen Sæby

Jens Pedersen Skancke og Gullov Mogensdotter

Stemmer denne linja? ,og isåfall ,vet man hvem som evt kunne vært mor til Gunhild?

Ifølge Robelin ser den linja ut til å stemme (side 124 i boka).....lister hvertfall opp fra Sigrid og ned til og med Gunilla/Gunhild ca 1652-1744 gm Peder Fastesen Skancke....

Takk igjen for all hjelp jeg har fått her så langt!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til David for lenke til anmeldelsen av Robelins bok i Genealogen.

 

Det er mulig tilbakevisningen av Rein-forbindelsen kan ha skjedd i en debatt i dette forumet (det nåværende, ikke i det gamle til 2011), eller kanskje helst i NSFs middelalderforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stemmer i hvert fall ikke mellom Gullov Mogensdatter og Mogens Joensson.

 

At Dagfinn NN er sønn av NN NN som er sønn av NN Guttormsson høres suspekt ut og kildene som er brukt er ikke holdbare.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Remi skrev:

Den stemmer i hvert fall ikke mellom Gullov Mogensdatter og Mogens Joensson.

 

At Dagfinn NN er sønn av NN NN som er sønn av NN Guttormsson høres suspekt ut og kildene som er brukt er ikke holdbare.

 

Remi

Det ser ut til å være dette som er grunnlaget (Robelin har her brukt Ahnlunds artikkel):

Skjermbilde (342).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Remi ,at "Dagfinn NN er sønn av NN NN som er sønn av NN Guttormsson" høres suspekt ut. Og dersom kildene som er brukt og også grunnlaget denne linja er bygd på ikke holder ,så kan en vel bare se bort fra at dette er riktig?!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette var interessant lesning. Jeg er dobbelt etterkommer av denne Faste Pedersen på Røros. Igjen ser en hvor usikre slike antatte slektslinjer faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.