Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nilsen Skancke f ca 1330??


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

God dag Erik, 

David har helt rätt i sina antagaden vad beträffar Peder Jensson Skanke och hans barn, du kan dock även lägga till sonen Olof till gruppen som har Peder Larsson som far, Olof torde enligt allt som finns tillgängligt om honom vara född omkr. 1590, vilket medför att Peder Jensson inte kan vara far till honom. Dett styrks också avdet avvikande DNA som han har jämfört med Peder Jenssons avkommor. Vad beträffar Peder Nilsson Skanke så tyder allt på att inte var gift med Elin Ranesdatter, hennes make var med största sannolikhet Peder Nikulasson på Tönsberg son till Nikulas Eyvindsson, alltså hennes egen kusin. se bifogad fil.

Tankar kring Peder Nilsson på Hofgården.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men det er visst flere forbindelser til Skankene på Røros enn den antatte agnatiske. I mine papirer har jeg at Fastes sønn Peder var gift med en Gunilla Knutsdatter, hvis far skal ha vært dattersønn av Sigrid Jensdatter (Skanke). Også dette bygger dog på Robelins bok (s. 125), så jeg vet ikke riktig om jeg tør la det stå. Se https://www.nb.no/items/52094a79bbec6a18ed7479503ba37b54?page=127 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder NIlsen Skancke har jeg ikke lenger i mitt slektsregister. Når det gjelder Gunilla Knutsdatter har jeg også fra Robelins bok merket meg forbindelsen til Sigrid Jensdatter Skancke ,men jeg har ikke noe grunnlag for å vite om det er sant eller ikke. Inntil videre lar jeg det stå.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet nye resultater, som endrer sannsynligheten for at Faste og Olof var brødre:Skanke-Page-3.png.08abd97d1211a898bf44a14826da2737.png

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Geni: https://www.geni.com/people/Peder-Skanke/6000000002325856790 

 

Sitat

A.R Prytz skrev redan 1898 i sin bok "Røros-familien Skancke" det DNA-resultaten antyder, nämligen att Skanke-namnet på i Röroslinjen togs i bruk av Peder Fastesens barn etfer deres mor Gunhild Knutsdotter Skancke. Han skriver också att det inte är omöjligt att Peder Fastesson och hans far Faste Pedersson kunde ha kallats Skancke fastän de inte har det namnet i kyrkobokföringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dokument fra Røros kobberverk 1694 viser at Eldri Pedersdater sl. Faster Pedersen og sønnen Peder Fastersen har samme bumerke som lensmannen Jens Pedersen, Hackås, jfr. sigill satt under manntall for Hackås 1570. Som DNA-testene viser, må en eventuell forbindelse være via et kvinneledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Markus Skancke har nok rett når han på side 14 i Nogle Beretninger vedkommende Skancke-Slægten fastslår at Peder Fastesens barn "efter Moderen Gunhild alle beholdt det gamle Familienavn Skancke". Se https://www.nb.no/items/834cadc695c95fbaf9ab2b5da39edb4d?page=15 Forestillingen om at det er agnatisk må nesten ha kommet senere.

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 6.28, Crister Jonsson skrev:

God dag Erik, 

David har helt rätt i sina antagaden vad beträffar Peder Jensson Skanke och hans barn, du kan dock även lägga till sonen Olof till gruppen som har Peder Larsson som far, Olof torde enligt allt som finns tillgängligt om honom vara född omkr. 1590, vilket medför att Peder Jensson inte kan vara far till honom. Dett styrks också avdet avvikande DNA som han har jämfört med Peder Jenssons avkommor. Vad beträffar Peder Nilsson Skanke så tyder allt på att inte var gift med Elin Ranesdatter, hennes make var med största sannolikhet Peder Nikulasson på Tönsberg son till Nikulas Eyvindsson, alltså hennes egen kusin. se bifogad fil.

Tankar kring Peder Nilsson på Hofgården.pdf

 

Det er absolutt ingen grunn til å anta at Elin Ranesdotter var gift med sitt eget søskenbarn. Mye av det som fremkommer i den vedlagte filen er ikke etterrettelig, og dermed ikke sannsynlig. Flere av personene fra 1300-tallet er i tillegg utstyrt med slektsnavn de ikke er kildemessig belagt med.

 

Jeg vil derfor anbefale andre debattdeltakere å se fullstendig bort i fra det nevnte vedlegg. Om noe skal diskuteres, bør dette uansett gjøre i selve debatten og ikke i vedlagte filer av tvilsom karakter.

 

Mvh Are

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Jag har alltid tyckt att kopplingen mellan Faste Pedersen Buntmaker på Røros och Skankegrenen varit mycket spännande, men jag har också sett de senaste rönen avseende den länken i den Skankegrupp som finns på Facebook. I de DNA-undersökningar som man nyligen gjort på de manliga efterlevande till Faste Pedersen och de efterlevande till Skankesläkten på Hov i Hackås så står det klart att Faste INTE var son till Peder Jensen på Hov. Den Skankekopplingen är alltså vederlagd och kopplingen till Skankesläkten får sökas på annat håll. Men det finns kanske hopp ändå för de som räknar sina anor från Fastes son Peder, vars fru möjligen är av Skankesläkt.

 

Mvh.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!. At det er gjennom kvinneledd forklarer jo at Faste P ikke er sønn til Peder Jensen ,noe også DNA viser. Da kan en jo lure på hvor Faste Pedersen egentlig var fra. Ser Ivar skriver om Gunhild Knudsdatter at "Mon tro om hun virkelig var datter av Knud Eriksson Drake, som Roger de Robelin forfekter?"

Hadde vært interessant å visst det også ,så hva vet mn egentlig om Gunhild og Ildrid Pedersdatter`s slekt?? Var Gunhild egentlig, som Robelin skriver , datter av Knut Eriksen Drake ,sønn til Elisabeth Knutsdotter ,datter til Sigrid Jensdotter Skancke??. Eller var det Ildri sin slekt som hadde noe med Skancke å gjøre?.

Min linje til disse er gjennom Kari Hansdatter Bryhan 1742-1843 ,mor Elen Knudsdatter Skancke-morfar Knut Pedersen Skancke-og hans foreldre Peder Fastesen Skancke og Gunhild Knutsdatter (Drake?) osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder og Gunhild hadde fem sønner: Faste f. 1683, Knut f.1687, Reinholdt f.1689, Jens f.1695 og Peder f.1697. Jeg vet ikke hvor strengt oppkallingsskikken ble praktisert på denne tiden, men en kan jo merke seg at ingen av dem fikk navnet Erik, etter Gunhilds (antatte) farfar. Jeg finner det også litt vanskelig å tro at Gunhild tok Skanke-navnet etter hennes oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Peder og Gunhild hadde fem sønner: Faste f. 1683, Knut f.1687, Reinholdt f.1689, Jens f.1695 og Peder f.1697. Jeg vet ikke hvor strengt oppkallingsskikken ble praktisert på denne tiden, men en kan jo merke seg at ingen av dem fikk navnet Erik, etter Gunhilds (antatte) farfar. Jeg finner det også litt vanskelig å tro at Gunhild tok Skanke-navnet etter hennes oldemor.

Siden vi delvis befinner oss før kirkeboktid, kan vi ikke vite sikkert at det ikke fantes noen Erik i denne søskenflokken. Vedkommende kan være både døpt og gravlagt (i forholdsvis ung alder) uten at det ble registrert noe sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, men han kan jo ha dødd som 10-15-åring for eksempel.(selv om det var langt vanligere at barn døde i første leveår)

Endret av kgranmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ildri Pedersdatters slekt:  Hun skal være søster til Ole Pedersen Bock, Røros. Slektsforbindelsen er opplysninger i et skifte etter sønn av Ole, Nils Olsen Bock, datert Røros 29.7.1700. I Årbok for Nord-Østerdalen 2003 er en artikkel om "Bock-ene på Røros og i Nord-Østerdalen" og det står om dette skiftet at der opplyses at Nils Olsen Bock og Peder Fastesen er søskenbarn. Også Robelin skriver om dette skiftet etter Nils Olsen Bock at han etterlater seg to barn som Peder Fastesen, som barnas nærmeste pårørende, ble formynder for.

 

Nå har jeg idag sjekket dette skiftet og der står det ... "at have tilsyn som formyndere er beskicket den afdødes broder Peder Olsen Bock, bergsknegt, for drengebarnet, og ertzshnider Peder Fastesen for pigebarnet".  Peder Fastesen er derfor sannsynligvis i slekt med Nils Olsen Bock, men det står altså ikke i klartekst at han er det. Det finnes jo skifer hvor formyndere ikke er i slekt med avdøde. Kjenner noen til andre kilder som binder Ildri Pedersdatter til slekten Bock?

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dette var svært interessant lesing!

 

Har ganske nylig gått inn og tilbake i slekten til en oldemor på morsiden, og kommer via denne linjen tilbake til Lucie Hansdatter Bryhan, hennes mor Elen Knutsdatter Skancke og hennes far Knud Pedersen Skancke. Når jeg så kommer tilbake til Faste Pedersen og begynner å lete meg fram på nettet, finner jeg mye og mangt og litt forskjellig, og da er det at mitt kompass "kilde" gjør seg gjeldende i pannebrasken. Så jeg stopper ved Faste, leser Prytz sitt lille hefte "Stamtavle over Røros-familien Skancke", kommer meg videre inn i "stamtavler" som ligger åpne, leser om dna, og skumleser Roger de Robelin.

 

Det kan se ut som det er påvist at Peder Jensen på Hov IKKE er Fastes far. 

Er det i denne saken funnet noe mer angående dette?

 

mvh

Vibeke Prestmo Valestrand

 
 
 
 
 
 
 
 
close
0 av 4 treff
navigate_beforenavigate_next
 
 
 
 
1/57
navigate_beforenavigate_next
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vibeke Prestmo Valestrand skrev:

Dette var svært interessant lesing!

 

Har ganske nylig gått inn og tilbake i slekten til en oldemor på morsiden, og kommer via denne linjen tilbake til Lucie Hansdatter Bryhan, hennes mor Elen Knutsdatter Skancke og hennes far Knud Pedersen Skancke. Når jeg så kommer tilbake til Faste Pedersen og begynner å lete meg fram på nettet, finner jeg mye og mangt og litt forskjellig, og da er det at mitt kompass "kilde" gjør seg gjeldende i pannebrasken. Så jeg stopper ved Faste, leser Prytz sitt lille hefte "Stamtavle over Røros-familien Skancke", kommer meg videre inn i "stamtavler" som ligger åpne, leser om dna, og skumleser Roger de Robelin.

 

Det kan se ut som det er påvist at Peder Jensen på Hov IKKE er Fastes far. 

Er det i denne saken funnet noe mer angående dette?

 

mvh

Vibeke Prestmo Valestrand

Jeg har ikke sett noen nye opplysninger som tyder på annet enn, at det må være gjennom et kvinneledd at Skanke-navnet har blitt arvet. Det mest sannsynlige er nok slik A.R. Prytz skrev i 1898 at det er gjennom Peder Fastesen sin kone Gunhild, men helt sikre kan vi ikke være (det eneste vi kan vite helt sikkert er at etterkommere til Faste ikke deler samme farslinje som etterkommere av Peder Jensen).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 20.10.2018 den 22.38, May Teistevoll skrev:

Nå har jeg idag sjekket dette skiftet og der står det ... "at have tilsyn som formyndere er beskicket den afdødes broder Peder Olsen Bock, bergsknegt, for drengebarnet, og ertzshnider Peder Fastesen for pigebarnet".  Peder Fastesen er derfor sannsynligvis i slekt med Nils Olsen Bock, men det står altså ikke i klartekst at han er det. Det finnes jo skifer hvor formyndere ikke er i slekt med avdøde. Kjenner noen til andre kilder som binder Ildri Pedersdatter til slekten Bock?

 

 

Når jeg nå har gjort et lite dykk inn i Bock slekten, så finner jeg at mange på MyHeritage (jeg tenker at her har en person lagt det inn, også har mange fulgt etter) har oppgitt foreldre til Peder (Olsen) Bock, altså farfar til her nevnte Peder Olsen Bock og Nils Olsen Bock, og av mange påstått far til Ildri. Kildegrunnlaget for påstandene har jeg ikke funnet, og mye informasjon ser ut til å være blandet. Og siden det da blandes inn annen informasjon oppgitt her, men ikke omtalt, tenkte jeg det var greit å bringe det på bordet her for å avklare om dette bare er oppspinn, eller potensielle muligheter.

Far oppgis å være Ole Pedersen Bock, fødselsår og sted er av de fleste så å si identisk med mann nummer to oppgitt, født 1571 i Faxnälden, Näskott. Noen oppgir han død 28 desember 1647 i Hov, Hackås, så antar at dette er feilkobling av info.

 

Mor, som tidligere er omtalt, men med et annet fødselsår: Brita Mårtensdotter Laurentii.
Noen oppgir at hun er født i 1563 i Medelpad, Västernorrlands län.  Det oppgis at hun giftet seg rundt 1585 med Ole Pedersen Bock.
Andre at hun er født i 1584/5 og gift 1605 - noen med både Peder Skancke og Ole Bock, andre bare en av dem
Noen oppgir at hun døde i 1620, andre i 1640, Hov, Hackås

De fleste oppgir at hun også giftet seg med ca 1605 med Peder Jensson Skancke.

På Familiysearch star hun også gift med Hans Madsen Berg Sedlandus  1575-1666, med barn født 1612-1617 - greit å nevne, men aner meg at dette er nok et resultat av forvirrede slektsintereserte.

 

Vet at MyHeritage er et virvar av informasjon rotet sammen. Dette er hva jeg har prøvd å filtrere ut for informasjon som interessant å sjekke ut om det er hold i. Og siden det ikke er nevnt blant teoriene rundt Brita Mårtensdotter gift med Peder Skancke, syntes jeg det er interessant å få avskrevet, satt spørsmålstegn ved, teoriene.

Endret av Eiliv Sørhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.