Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Sørensen, født ca. 1787/89. Oppgis å være fra Sandeherred (Sandar), Vestfold. Gift med enken på gården Hudø.


Torill Vestly
 Del

Recommended Posts

Ole Sørensen, ble gift Tjøme 13.7.1823 med enken Inger Olea Ingebretsdatter som var enke etter mastros-gårdbruker på Hudø, Tjøme, Vestfold. Ole oppgis ved vielsen å være 34 år. Han ble funnet død  i Vadholmen, Tjøme 25.6.1847. Hans alder var da 60 år. Når det gjelder at han kom fra Sandeherred er det fordi  jeg ved dødsfallet mener det står at han var fra Sandeherred. Jeg kan imidlertid ikke finne han hverken som døpt eller konfirmert i Sandeherred. Så hvor kom han egentlig fra og hvem var foreldrene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torill Vestly skrev:

Når det gjelder at han kom fra Sandeherred er det fordi  jeg ved dødsfallet mener det står at han var fra Sandeherred.

 

Ja, klokkerboka oppgir at han var født i Sandeherred. Ministerialboka har ingen opplysninger om fødested.

 

Sandars (Sandeherreds) kirkebøker nevner ingen Ole Sørensen døpt mellom 1781 og 1797. Det er imidlertid et par mangler i dåpslistene omkring 1790, nærmere bestemt mangler døpte mellom 2/5 og 12/7-1790 og døpte mellom 3/4 og 19/6-1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svar. Jeg ser av linken til Tjømeboka at det ikke er noen forfedre til Ole Sørensen der (han er min tipp-oldefar på farssiden). Jeg har prøvd å lete forskjellige steder i kirkebøker, men som inflytter til Hudø er hans aner vanskelig å finne. Det mangler jo også dåpslister for Sandeherred for døpte i aktuelle tidsrom.

Jeg leter videre.....

 

Mvh

Torill Vestly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Hei.

Jeg ser i Tjømeboka på nettet at han  og kona er beskjevt. Mye info om kona. http://www.sveinaage.no/slekt2/webtrees/individual.php?pid=I17923&ged=tree1 Men det har du kanskje allerede. Det er ingen hjelp om hans aner.

Hei,

Nå har jeg lest linken igjen og funnet mye interessant der. Selv om det ikke var mye om Ole Sørensen, så fant jeg mange andre som jeg ikke visste noe om. Takk igjen!

Mvh

Torill Vestly

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser over dette på nytt, er min konklusjon at den Ole Sørensen som ble funnet død på Vadholmen i 1847, og som var hjemmehørende på Kilen under Østgård på Hvasser, ikke er "din" Ole Sørensen.

 

Nettstedet Tjøme-slekter identifiserer denne Ole Sørensen med Ole Sørensen, f. 1781 på Vollane under Gokstad i Sandeherred og gift 1811 med Karen Maria Larsdatter. Identifikasjonen er temmelig sikkert riktig, for Karen Maria Larsdatter døde 1852 på Østgård-eie (dvs. på Kilen under Østgård).

 

Dette betyr at du ikke har noen død/begravelse på "din" Ole Sørensen, og opplysningen "f[ødt] i Sandeherred" gjelder dermed ikke ham. Dermed har du ikke noe holdepunkt for hvor "din" Ole Sørensen var født.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.