Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfra kom Peder Andersen med sønn Henrik?


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Står fast. Hvor kom Peder Andersen fra og ca. når var han født? Har lett før uten resultat etter Peder Andersen med tittel matros da han giftet seg 15.10.1815 Aker 32 år med enke Marthe Christophersdatter 23 år fra Leret Aker. Faddere fra Vaterland Aker. Jeg har funnet litt om Marthe, men finner ikke noe om Peder annet enn dåp 19.juli 1829 i Aker kirke av deres sønn Henrik Pedersen (min oldefar) de bodde da ved Haga (Lakkegata Aker). Jeg fant en matros Peder Andreas Andersen i Kristiansand som far til en Anders i 1807, men han var gift med en Aase Marie Caspersdatter og min Peder Andersen var ungkar ved gifte i 1815.

 

Dag.

Peder A Andersen gift 1815.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Så vidt jeg vet var det Peder Andreas Andersen, Theodor var en skrivefeil i kirkebok som er strøket over.

Jeg har sett litt på Nøtterøy nå. Tenkte å se på utflyttede mellom 1801 og 1815, men det er ikke den opplysningen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme paret som får en sønn Andreas i 1818 og en datter Maren Kirstine i 1820.

Har du funnet flere barn - med tanke på oppkalling og faddere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Han fra Nøtterøy ser ut til å være døypt bare Peder

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWXR-SM9

 

Som "søfarende" blei vel kanskje ikke alltid ført som utflyttede heller, dei gikk bare i land et sted...?

 

Jeg får lete mer på Aker kirke etter innflyttede og eventuelt etter søsken født mellom 1815 og 1829. Det som er synd er at Aker kirke dekket veldig mange mennesker i området rundt Christiania så her er det veldig mange innføringer pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Det er vel samme paret som får en sønn Andreas i 1818 og en datter Maren Kirstine i 1820.

Har du funnet flere barn - med tanke på oppkalling og faddere...?

Hvilken kirke er disse søsknene? Peder giftet seg i Aker så søsken til Henrik bør komme der etter 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Det er vel samme paret som får en sønn Andreas i 1818 og en datter Maren Kirstine i 1820.

Familien i Nøtterøy hadde en fosterdatter Maren Kirstine Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Hvilken kirke er disse søsknene? Peder giftet seg i Aker så søsken til Henrik bør komme der etter 1815.

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=75&query=%2Bsurname%3Apedersen~ %2Bbirth_place%3A"oslo%2C norway"~ %2Bbirth_year%3A1815-1830~ %2Bfather_givenname%3Apeder~ %2Bfather_surname%3Aandersen~ %2Bmother_givenname%3Amarthe~ %2Bmother_surname%3AChristophersdatter~&collection_id=1467014

 

Fant de i Aker og Oslo. Annet par med samme navn får barn i Holand(?), Akershus. Usikker mht. Garnisonsmenigheten.

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Peder Andersen kom fra nøtterøy dåp 1784 https://media.digitalarkivet.no/view/8218/199

Finner ikke under utflyttede, men under innflyttede i Aker 1815 da var han 30 og tittel matros. https://media.digitalarkivet.no/view/757/138 litt vanskelig å tyde sted (mulig skip eller sjøs?),

 

Jeg har også sett i kirkebok på Andreas, Maren Kristine begge Aker og Jens Christian Garnisons Menighet. Så det er nok rett slekt. Skal sjekke videre detaljer.

Takk for fin hjelp Åsbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.