Gå til innhold
Arkivverket

Anne Karoline Ingvara f Jensen


Ann-Kristin Lundgren
 Del

Recommended Posts

Har sökt på alla, upptänkliga sätt, efter uppgifter om min mormor Anne (Anna) Karoline Ingvara f Jensen 1971 08 16 i Talvik. Anne som också kallades Nanna gifte sig med Helmer Bernard Lauritsen. De bosatte sig i Narvik och fick tre barn tillsammans. 1912 fick Anne min mor tillsammans med en svensk sjöman. Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig med information om NÄR Anne dog och Var hon kan vara begravd? Jag vet inte om hon gifte om sig ej heller om hon flyttade från Narvik (har aldrigt hört att hon bodde ngågon annan stans än i Narvi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, Ann-Mary för snabbt svar och påminnelse om att ändra visningsnamnet (nu är det gjort). De uppgifter som länken visade på är kända och det vi nu söker är när  Anne dog och eventullt var hon är gravsatt.

 

Mvh Ann-Kristin Lundgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ann-Kristin Lundgren skrev:

Tack, Ann-Mary för snabbt svar och påminnelse om att ändra visningsnamnet (nu är det gjort). De uppgifter som länken visade på är kända och det vi nu söker är när  Anne dog och eventullt var hon är gravsatt.

 

Mvh Ann-Kristin Lundgren

 

Innlegg 1 mangler dokumentasjon.

Lenken til slektsforum ble lagt inn fordi det der ligger dokumentasjon(lenker)

Det er alltid lurt å legge ved lenker til det som tidligere er funnet. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

TACK vare hjälp från olika forum har jag hittat mycket mer uppgifter än förväntat, så TACK alla ni som engagerar er!! 

 

Jag har förstått att Anne (Nanna) Karoline ingvara även hade en son, Gunnar Lauritzen, som borde vara född efter 1912 men senast 1919. Finnar endast uppgiften att han avled i Marseille 1949, inget om NÄR och VAR han är född. Har fått några söktips på "Slekt och data", tyvärr gav de inga ytterligare upplysningar.

 

Kan någon ha något tips om  hur jag ska finna det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ann-Kristin Lundgren skrev:

TACK vare hjälp från olika forum har jag hittat mycket mer uppgifter än förväntat, så TACK alla ni som engagerar er!! 

 

Jag har förstått att Anne (Nanna) Karoline ingvara även hade en son, Gunnar Lauritzen, som borde vara född efter 1912 men senast 1919. Finnar endast uppgiften att han avled i Marseille 1949, inget om NÄR och VAR han är född. Har fått några söktips på "Slekt och data", tyvärr gav de inga ytterligare upplysningar.

 

Kan någon ha något tips om  hur jag ska finna det?

 

 

Ser av temaet på slektsforum at du har funnet dødsannonsen i 1949 i avisen "Fremover".

 

Du bør oppgi hvilken dato annonsen sto,og også hva  som sto i annonsen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at annonsen sto 02.03.1949.

Søkte  på "Marseille" i avisen "Fremover" i 1949.

Side:3:

"Herved bekjentgjøres for slekt og venner at vår bror forulykket den 10/2 i Marseille...."

(Jeg ser ikke navnet hans.Ser bare en del av annonsen)

https://www.nb.no/search?q=" marseille"&mediatype=aviser&fromDate=19490101&toDate=19491231&counties=Nordland:[Fremover]

 

Søkte på Lauritzen på samme dato i samme avis.

 

Da fant jeg på side 3:

"Torsdag 10 mars Gunnar Erling Lauritzen"

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ann-Kristin Lundgren skrev:

TACK vare hjälp från olika forum har jag hittat mycket mer uppgifter än förväntat, så TACK alla ni som engagerar er!! 

 

Jag har förstått att Anne (Nanna) Karoline ingvara även hade en son, Gunnar Lauritzen, som borde vara född efter 1912 men senast 1919. Finnar endast uppgiften att han avled i Marseille 1949, inget om NÄR och VAR han är född. Har fått några söktips på "Slekt och data", tyvärr gav de inga ytterligare upplysningar.

 

Kan någon ha något tips om  hur jag ska finna det?

 

Du bør lete i kirkeboken i Narvik etter dåpen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, Ann-May Engum för att du tar dig till detta!

 

Jag har fått mig tillskickad "dödsannonsen" som fanns i Fremover 1949 03 02 side 3. Där framgår att han dog i Marseille, 1949 02 10 och vem som skickat in annonsen (Erling Lauritzen, bror). Utifrån de uppgifterna och tips från Slektforum, har jag sökt i kyrkböckerna (för Narvik/Akernes) mellan 1903 - 1930 och tyvärr hittar jag ingen Gunnar Lauritzen/Lauritsen eller Gunnar Jensen (sökte även på Jensen eftersom Nanna stod som Jensen när mor Karla döptes). I dödsfallsprotokollet, som jag också fått mig tillskickat från Arkivverket, står det att 5 barn är arvingar/efterlevande. Gunnar är uppräknad sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nu tillskrivit dem  och håller tummarna, TACK för tipset!

Det gick snabbt att få svar, med hänvisning till att söka i arkivet på sSkiftesprotokoll (vilket jag redan då gjort). Tyvärr gav det inget mer om Gunnars födelsedata....

Endret av Ann-Kristin Lundgren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du vel ha fått et rart svar fra Arkivverket?

 

 

Skifteprotokoller for Narvik er da ikke tilgjengelig for 1949.

Send ny forespørsel,og skriv at protokoll ikke er tilgjengelig.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary Engum, Tusen TACK för att du uppmuntrade mig att kontakta Arkivverket igen! Har fått ett fyrsidigt dokument med information rörande Gunnar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.