Gå til innhold
Arkivverket

Kråkstad/Østfold, Josefine Andrine Andreasen f.1861


Gunhild Johanne Ekra
 Del

Recommended Posts

Hei, kan noen hjelpe meg å finne oldemor Josefine Andrine Andreasen f.7 april 1861 i Kraakstad, gift med Sigvardt Andreasen f 30,12, 1871.i Eidsberg, oppvokst i Varteig.Sammen flyttet de til Varteig Stubberud plass 26/05  i 1909. I 1910 tellinga står det oppført Sofie Andersen (tror det er feil) hvis det ikke er skillsmisse i mellomtiden. Har lett i Varteig,Kråkstad, Sarpsborg og Eidsberg. Hun døde i 1941 og er gravlagt i vestre Fredrikstad ifølge slekt og data. Nå står jeg helt fast.Mine opplysninger er sjekket med kirkebøker og tellinger. 

Endret av Gunhild Johanne Ekra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke vennligst rette opp overskriften til noe mer spesifikt, som "Josefine Andrine Andreasen f. Kråkstad, Østfold 1861, søkehjelp" eller noe lignende. "1910 tellinga" blir for generell, det er ikke selve tellingen du ønsker å diskutere.

 

DTH

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Kan du ikke vennligst rette opp overskriften til noe mer spesifikt, som "Josefine Andrine Andreasen f. Kråkstad, Østfold 1861, søkehjelp" eller noe lignende. "1910 tellinga" blir for generell, det er ikke selve tellingen du ønsker å diskutere.

 

DTH

 

15 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Folketellingen for Oslo 1900.  Kalles her Josefine Andresen.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045228211

 

Dåpen: Josefine Andrine Andersdatter evt. Andersen

Ved vielsen: Josefine Andrine Andersen

1900-tellingen: Josefine Andresen

Tusen takk for svar. Josefine heter som gift Andreasen, men dette har jeg sett flere steder er brukt både Andersen og Andresen.Og så kommer 2010 tellinga som det er ei som heter Sofie Andersen. Der stopper det opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at folk sto oppført med forskjellige etternavn før navneloven kom i 1923. 

For å finne riktig person er det veldig kjekt å ha oversikt over hvilke etternavn de har stått med i de ulike kildene, altså de kildene man vet man har funnet riktig person.  

Det er derfor jeg skiver det, for det gjør det lettere for alle andre som også vil hjelpe til med å lete:)

 

Du sier at Josefine døde i 1941 og er gravlagt i Vestre Fredrikstad.  Vet du det med sikkerhet?  Hva er kilden til det?

Jeg finner en Josefine Andersen, ikke Andreassen, død 1941 i Fredrikstad, og hun er født i 1862, ikke 1861 som din Josefine.

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Skrivefeil og tillegg av etternavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Det er ikke uvanlig at folk sto oppført med forskjellige etternavn før navneloven kom i 1923. 

For å finne riktig person er det veldig kjekt å ha oversikt over hvilke etternavn de har stått med i de ulike kildene, altså de kildene man vet man har funnet riktig person.  

Det er derfor jeg skiver det, for det gjør det lettere for alle andre som også vil hjelpe til med å lete:)

 

Du sier at Josefine døde i 1941 og er gravlagt i Vestre Fredrikstad.  Vet du det med sikkerhet?  Hva er kilden til det?

Jeg finner en Josefine Andersen, ikke Andreassen, død 1941 i Fredrikstad, og hun er født i 1862, ikke 1861 som din Josefine.

Jeg har det fra Slekt og Data.Det kan være feil, men siden det er så mange forskjellig navn som blir brukt er det usikkert.Ifølge kirkeboka er hun født i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Kan du ikke vennligst rette opp overskriften til noe mer spesifikt, som "Josefine Andrine Andreasen f. Kråkstad, Østfold 1861, søkehjelp" eller noe lignende. "1910 tellinga" blir for generell, det er ikke selve tellingen du ønsker å diskutere.

 

DTH

 

Tematittelen bør absolutt endres!

 

----

 

Til trådstarter.

 

Gå til innlegg 1.

Velg "Endre".

Deretter legger du inn noe mere informativt enn "Telling 1910".

Må gjøres innen 24 timer etter at temaet er opprettet!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit nå? Det er ikke av uvilje, men av forståelse av hva som skal stå der. 

mvh

 

Gunhild Ekra

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josefine het Andersen eller Andersdatter som  pike, men da hun giftet seg har hun sannsynligvis tatt mannen, Sigvard Martin Andreasen, etternavn.

 

FT 1910 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036340001215

(Det kan være feil i datoer)

Det kan se ut som om Sigvard har giftet seg på nytt. Det kan være at Josefine er død.

Du kan jo sjekke dåpen til barna og se hva moren heter der.

Sigvard Martin het Andreasen,, og ikke Andresen som i FT 1900

 

 

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sløyf "1910 telling"!

Legger heller til "Kråkstad,Østfold" bak fødselsåret,så blir det bra! :-)

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Josefine het Andersen eller Andersdatter som  pike, men da hun giftet seg har hun sannsynligvis tatt mannen, Sigvard Martin Andreasen, etternavn.

 

FT 1910 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036340001215

(Det kan være feil i datoer)

Det kan se ut som om Sigvard har giftet seg på nytt. Det kan være at Josefine er død.

Du kan jo sjekke dåpen til barna og se hva moren heter der.

Sigvard Martin het Andreasen,, og ikke Andresen som i FT 1900

 

 

 

 

 

Ja han har vært gift, tror jeg 2 ganger..Alle barna har Josefine til mor, det er sjekket i kirkebøkene.Hun  levde da de flyttet til Varteig 1909.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har sjekket i kirkebøkene så kan du kanskje si i hvilken kirke Sverre Henry ble døpt?

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at han giftet seg 1/10 1942 med Charlotte, det står det i gifteringen jeg har arvet;) Ang.Sverre Henry som ikke er deres sønn, men pleiesønn finner jeg bare konfimarsjonen. De hadde en sønn som het Sigurd Josef f. 1905, som døde i 1907 av difteri på Sarpsborg sykehus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn konfirmasjonen til Sverre Henry.

 

Sigurd Josef var f 9/5-1905 i Fagerborg menighet,ifølge det andre temaer ditt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Sofie i 1910-tellingen er Josefine.  Det ville ikke være første gang at både navn og fødselsdato er feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.