Gå til innhold
Arkivverket

Kullseiling Julaften 1881: Båt på vei fra Bergen til Askøy, mange omkomne. Omtaler i aviser eller andre beskrivelser?


Geir By Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Selveste julaften 1881 var 3 søsken av min tippoldemor, Marthe Cathrine Mortensdatter (f. 22/11-1849) på vei hjem til Askøy fra Bergen for å feire jul sammen med sine kjære, som ventet på dem. Disse tre søskenene var Nils Tobias Mortensen, Kristian Bertin Mortensen og Anne Serenne Mortensdatter. Med i båten var også kona til Nils Tobias, Marthe Marie Monsdatter.

 

Min tippoldemor, Marthe Cathrine Mortensdatter, hadde også dratt til byen den dagen. Med seg hadde hun melk og rømme og annet til salgs på torget og til faste kunder. Iølge et dokument fra en bror av min farfar dro hun ut med et båtlag fra Erdal, og kom trygt hjem igjen.

 

Det blåste opp til storm den dagen - "den swære storm" - og da de fire, sammen med andre, befant seg utenfor Hellen kullseilte båten.

 

Alle druknet i samme båt den dagen - på selveste julaften. Dette var med andre ord en familietragedie av dimensjoner.

 

Informasjon hentet fra www.stromsnes.info:

 

Aar 1882 Döde Askøy
Nr 29
Döds Datum: Desbr. 24
Begravet: Omkommend i Söen
Den Dödes fulde Navn og borgerlige Stilling: Forpagter Nils Tobias Mortensen
Födt: 1847 Erdal
Bopæl: Erdal
Opgiven Dödsaarsag: Omkommen under Hjemreise fra Bergen i den swære Storm 24/12 81
Kilde:
https://media.digitalarkivet.no/view/5205/75602/5
Skannede kirkebøker
Hordaland
Askøy / Askøy: 1882-1893, Klokkerbok
Døde og begravede ---- (246)
Folio 251

Aar 1882 Döde Askøy
No 29
Döds Datum: Dec 24 1881
Den Dödes fulde Navn og borgerlige Stilling: Pagter Nils Tobias Mortensen gift
Forældre: Pagter Morten Nilsen, Hstr. Sigrid Jonsdatter
Födt: 1847 Erdal
Bopæl: Erdal
Opgiven Dödsaarsag: Omkommen paa Söen ved kuldseiling

No 30 og 31 to Drenger druknet samtidig

N 32
Döds Datum: Dec 24 1881
Den Dödes fulde Navn og borgerlige Stilling: Kone Marte Marie Monsdtr. gift
Mandens Navn og Stilling: Pagter Nils Tobias Mortensen
Födt: 1855 Strömsnes
Bopæl: Erdal
Opgiven Dödsaarsag: Omkommen paa Söen ved kuldseiling

No 33, 34 og 35 to Piger og en Husmandskone druknet samtidig

3 menn og 4 kvinner druknet 24. desember 1881 og ble innført i kirkeboken.
Lenge etter i 1937 ble det i kirkeboken tilføyd 2 menn og 1 kvinne som hevdes å ha omkommet på samme hjemreise. Opplysninger tilføyd i ettertid kan være feil. Skriften er til dels uleselig og det er rablet i kirkeboken. De tilføyde opplysningene mangler kilde og kan derfor ikke brukes.
Kilde:
https://media.digitalarkivet.no/view/5203/26683/20
Askøy
Ministerialbok nr. B 1, Askøy prgj., Strusshamn (Askøy) sokn 1878 - 1889
Folio 251

 

Klipp fra Kirkebok:

 

image.thumb.png.1e096b814ecc47bf80e72ca484578a2a.png

 

 

Som om ikke det var nok, etterlot broren Nils Tobias og kona Marthe Marie Monsdatter seg to små jenter som med ett ble foreldreløse; Martelle Serenne på 2 år og ei 4 måneder gammel jente kalt Helene Martine. Min tippoldemor Marthe Cathrine tok ansvar og tok til seg de to barna etter broren. Martelle døde allerede som lita jente. Helene Martine levde til hun var nær 80 år gammel.

 

Som dere sikkert skjønner, hadde det vært interessant å fått vite mer rundt omstendighetene. Jeg tenker at en slik hendelse må ha blitt omtalt enten i en avis i Bergensområdet/ Askøy eller i en politijournal?

 

 

Hvilke kilder har jeg søkt?

 

Sjøfartsmuseet i Bergen: sendt mail, de svarer at de kun har informasjon om større forlis. De viser til Statsarkivet eller notiser i aviser.

Askøy Historielag: sendt 2 mail, ingen svar.

Statsarkivet i Bergen: De informerer om at Lensmannsembetet for Askøy ble opprettet i 1907. Før den tid hørte Askøy inn under lensmannen i Årstad. Fikk videre opplyst at det ville kunne finnes opplysninger om kullseilingen enten i kopiboken eller journalen. Har sett gjennom dette hos SA i Bergen, uten å finne noen omtaler av hendelsen.

 

Noen som kan vite om noen omtaler i aviser eller annet..?

 

/ Geir

Endret av Geir By Strømsnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - stor takk til Mikkel og Richard for det dere har klart å grave frem. Dette skal jeg se nærmere på. Bergens Aftenblad blir jo svært interessant, har et håp om at det kan stå enda mer utfyllende beskrivelse der.

 

/ Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kikket nærmere på oppslagene i Stavanger Amtstidende og Adresseavis 30.12.1881 og BT, 27.12.1881 (lenker delt av Mikkel og Richard vist ovenfor).

 

Ut fra antall omkomne - 10 personer - og det faktum at det er snakk om samme dag  - julaften - og i samme område, tyder det på at det er denne ulykken som omtales.

 

Det som imidlertid ikke stemmer overens er at det i et privat slektsdokument står at de "druknet ved Hellen".

 

På kartet under har jeg vist omtalte steder:

Blå: Strudshavn (Strusshavn i dag)

Gult: Alvølandet (et utvidet område av dagens Alvøen)

Rød: Hellen (like nord for dagens Norges Handelshøyskole, blant annet kjent for Hellen fort)

 

1. Kan det tenkes at det eksisterer flere Hellen i området rundt Strudshavn/ Alvøen? Noen lokalkjente som vet?

2. Jeg har ikke klart å finne Bergen Aftenblad på NB.no. Noen som har tilgang/ vet om den finnes digitalisert?

 

 

image.png.e8835371d0754383fada08595a9ff228.png

 

/ Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

til 2: Eg kan ikkje sjå at andre enn Universitetsbiblioteket i Bergen har denne avisa, og då som mikrofilm.

[Bergens aftenblad ((1880-1942) : mikrofilmutg.)]
 
Bur du i Bergen er dette info om "Manuskript- og librarsamlinga" ved UBBergen, der avissamlinga også er bevart:

Mandag-Onsdag: 09.00-15.45

Torsdag: 10.00-15.45

Fredag-Søndag: Stengt

Kontakt

+47 55 58 25 17
ubbspes@ub.uib.no

Postadresse:

Universitetsbiblioteket i Bergen

Postboks 7808

5020 BERGEN

Besøksadresse:

HF-bygget, Sydnesplassen 7

 
Dei gjer nok ikkje oppslag. Dersom du ikkje sjølv bur i Bergen, og er litt tålmodig, kan eg sjekka avisa ettersom eg har ærend på avissamlinga likevel. I så fall gi meg eit ord så bestiller eg mikrofilmen og ser kva eg kan finna. 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Geir By Strømsnes skrev:

Gult: Alvølandet (et utvidet område av dagens Alvøen)

 

I BT står det Askølandet. Det var kanskje båten til ho som kom seg trygt heim, tippoldemora di. Eg les det som at båten var trekt opp på land og kvelva, med utstyret plassert under så det var beskytta. ???

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard, du har rett. Det står Askølandet (har sammenlignet bokstaver i andre ord), Da er det nok rimelig sikkert den etterlyste ulykken som omtales. 

 

Jeg bor i Bergen, vil ta turen til UBB når jeg får anledning. Poster hva jeg eventuelt finner her i etterkant.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.