Gå til innhold
Arkivverket

Kjære nye slektsgransker, det er fint om du leser dette før du stiller spørsmål


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Vi er mange som gjerne hjelper både nye og erfarne slektsgranskere.  Det er en artig, men tidkrevende jobb.

Derfor er det viktig at du som stiller spørsmål er oppmerksom på enkelte ting:

 

1. Lag en beskrivende overskrift. Skriv navnet på den du søker, fødested og fødselsår. Er du usikker, så skriv antatt fødested og et omtrentlig fødselsår.

  

2. Har du spurt om samme person eller personens foreldre/søsken/barn tidligere, så informer om det og legg inn lenker.

 

3. Husk at de som leter ikke vet det du vet.  Beskriv i først innlegg hvilke opplysninger du allerede har. Legg inn lenker til kildene.  Husk at de som hjelper deg bruker mye tid på letingen.  Ikke sløs med hjelpernes tid, gi god informasjon fra begynnelsen av.

 

4. Skriv så tydelig og forståelig du kan.  Samle opplysningene.  Begynn på ny linje når du kommer med ny informasjon.  Det gjør det mye enklere å lese og minsker risikoen for misforståelser.

 

5. Skriv ned informasjonen du får.  Opprett et dokument og sortér med en gang.  Hvis ikke går det fort i surr.  Du kan bli overveldet og stresset av alle navnene, årene, lenkene osv.  Spør om råd hvis du føler deg usikker på hvordan du best bør notere og lagre informasjonen.

 

6. Husk at du skal gjøre jobben selv.  De gode hjelperne er nettopp det; hjelpere som bidrar til å finne. Be gjerne om å få forklaring på hvordan du skal søke, og hvilke nettsteder det er lurt å søke på.

 

7. Det er mye hyggeligere å hjelpe «Kari Nordmann» enn en anonym person med et fantasifullt alias. Så vi setter pris på at alle følger forumreglene og identifiserer seg med fullt navn. Og så er det alltid hyggelig å få et takk for hjelpen:)

 

Her er forumreglene:

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

  • Liker 17
  • Takk 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klarer du ikke å legge inn lenker, er veldig usikker på årstall, fødested osv, så er du hjertelig velkommen med spørsmål uansett.  Også andre spørsmål som ikke nødvendigvis dreier seg om person.

Lykke til

 

Mvh

Ivar

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anette S. Clausen pinned this emne
  • 2 uker senere...

Det å kopiere og å legge inn en lenk fra kirkebøker o.l er meget enket. 

Klikk på   ikonet opp til høyre på kirkebok siden. (rød pil)

Da er siden kopier og da kan da lime linke inn i ditt sørsmål.

Sidelenk.jpg

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg syns man bør kunne spørre uten lenker, hvis man skriver det første innlegget detaljert med de opplysningene man har. Dette med lenker og å lime

inn kommer an på hvilken pc man sitter med. På min pc kan man gjøre som du sier Leif, men når jeg hos venninne på Helgeland og forsker på 

hennes slekt går det ikke an å gjøre det på denne måten. Der er det mye mer komplisert, og sist jeg var der og jeg har enkelte ganger ventet til

jeg kom hjem til min pc med å spørre på noe forum på grunn av dette. Er sikkert noe programvare som mangler på den pc jeg bruker når jeg er på

Helgeland. Det har vel ikke blitt prioritert siden min venninne bruker annen pc til daglig. Jeg har stasjonær pc, og tar den ikke med når jeg er på

Helgeland. Så hvis man har en pc som den jeg nevner må man vel da la være å spørre, eller vente til en kommer til en annen pc hvis man ikke er

datateknisk anlagt 🙂

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også enkelte ganger brukt Slektsforum til å spørre når det gjelder min venninnes slekt, for der er det ikke skrevet noe i festet innlegg iallefall om at man må ha med

lenker. Jeg mener jo også at lenkene bør være der hvis man har mulighet for å legge ut lenker. Opplevde en gang på Slektsforum å få mange svar på innlegg der jeg ikke

hadde lagt ut lenker. Hadde noen flere spørsmål, og da la jeg ut lenker til skifter o.a. etter at jeg kom hjem. Da kom det ingen flere svar  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig med Ivar. Poenget er jo at ein fortel kva opplysningar ein har (slik at den som les innlegget har eit godt utgangspunkt for å jobbe vidare), samt kva ein ynskjer å finne ut. Det er ein fordel med lenker, men om ein ikkje får til å kopiere/lime inn får ein berre skrive kva ein har funne. Då kan jo også andre som les innlegget evt. leggje ut lenkene. Så eg ville ikkje ha hengt meg altfor mykje opp i dette med lenker, uavhengig av kva forum det er snakk om.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 20.38, Anne Lise Hovdal skrev:

for der er det ikke skrevet noe i festet innlegg iallefall om at man må ha med

lenker.

 

Bare litt pirk - det medfører ikke riktighet mht. lenker hos Sletsforum, se pkt. 4 - http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11709

4. Oppgi alt du vet fra før 
Ikke kast bort tiden til de som vil hjelpe deg. Ta deg tid til å skrive alt du allerede vet og fortell hvilke kilder du har brukt for å finne fram til informasjonen. Det er ikke motiverende når man har brukt tid på å lete fram noe og får høre at "det visste jeg allerede". Husk også å ta med lenker til informasjon du har funnet på Internett, som for eksempel til folketelling i Digitalarkivet. Se mer om lenking her (du kan også legge inn lenkene i klartekst). 

 

Forøvrig enig med Torbjørn og Ivar - forklar gjerne situasjonen og meddel at det ikke er mulig å legge ut lenker. Klarer man ikke å legge ut lenker så si det også, så hjelper vi til med det 😊 !

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen. Da har jeg jo oversett denne regelen i Slektsforum. Ja jeg har forklart situasjonen når jeg ikke har fått til å legge ut lenker på venninnes

gamle pc, og la ut lenker etter å ha kommet hjem til egen pc 2 uker senere. Da kan det være litt for sent da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hej  jag har skrivit det jag har, och försökt skriva så utförligt som möjligt. Hoppas det fungerar ändå. Skrev väl på en om att jag sökte släkt i Trondheim. Och det finns flera kan jag tala om.

 Men ska försöka bättra mig, hoppas det går bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Hej  jag har skrivit det jag har, och försökt skriva så utförligt som möjligt. Hoppas det fungerar ändå. Skrev väl på en om att jag sökte släkt i Trondheim. Och det finns flera kan jag tala om.

 Men ska försöka bättra mig, hoppas det går bättre.

 

Tror du har postet i feil tema.

  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett jag skulle önska  är att jag skulle kunna svara och tacka för all hjälp.  Att det står svara  någonstans, skulle underlätta. Det är nog därför som jag svarat till mig själv ibland. Fast det är meningen att det ska vara till alla ni behjälpliga vänner som finns därute. Ni ska veta att jag är mycket glad och tacksam för all hjälp.

Än har jag inte riktigt förstått allt som man kan göra, men jag hoppas det löser sig så småningom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Ett jag skulle önska  är att jag skulle kunna svara och tacka för all hjälp.  Att det står svara  någonstans, skulle underlätta. Det är nog därför som jag svarat till mig själv ibland. Fast det är meningen att det ska vara till alla ni behjälpliga vänner som finns därute. Ni ska veta att jag är mycket glad och tacksam för all hjälp.

Än har jag inte riktigt förstått allt som man kan göra, men jag hoppas det löser sig så småningom.

 

Du svarer i feil tema. 

Du kan legge det inn i de temaene du har startet.

 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Ett jag skulle önska  är att jag skulle kunna svara och tacka för all hjälp.  Att det står svara  någonstans, skulle underlätta. Det är nog därför som jag svarat till mig själv ibland. Fast det är meningen att det ska vara till alla ni behjälpliga vänner som finns därute. Ni ska veta att jag är mycket glad och tacksam för all hjälp.

Än har jag inte riktigt förstått allt som man kan göra, men jag hoppas det löser sig så småningom.

 

Under det siste/nederste innlegget finnes et svar-felt hvor det står «Skriv svar til emnet...» 

(Det er ikke nødvendig å sitere, for å finne et svar-felt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

En stund siden jeg har vært og forsøker å legge inn en etterlysning, men får ikke til å poste innlegget, hva gjør jeg ? mvh vidar s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vidar Stensrud skrev:

En stund siden jeg har vært og forsøker å legge inn en etterlysning, men får ikke til å poste innlegget, hva gjør jeg ? mvh vidar s

 

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/?do=add

 

Du finner det på denne siden. 

 "Start nytt emne" 

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Vidar Stensrud skrev:

ja, greit men hvordan gjør jeg det for å poste det, tidligere var det send inn ? vidar

 

Du lager informativ tematittel. 

Du skriver tekst i emnet. 

Så trykker du på den sorte knappen under feltet der du skrev temainnholdet.

Det står:"Start nytt emne" 

 

 

Screenshot_20190828_220949_compress93.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Har funnet ut at jeg stammer fra Tychesen i Bergen men kommer meg ikke lengre bak enn oldemoren min Magda Tychesen sin mor Hansia Tychesen, det eneste det sto var at hun var enke. Vil gjerne finne ting lengre bak enn henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 13.49, Else B. Rustad skrev:

Til "Camilla02bech":

 

Da du registrerte deg, godtok du samtidig å bruke fullt navn som visningsnavn! Dette bør du følge...

 

Bruksanvisning for hvordan endre visningsnavn:

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

 

I tilleg er dette feil tråd  til å stille spørsmål 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Jeg tenkte at jeg skulle spørre om noe - men gikk hit først for å undersøke om det var noen søkemulighet på "gamle" emner - slik at man sparte seg selv og de flinke hjelperne for gjentagelser.

 

Finnes det noen slik søkemulighet - eller er det bare å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Hei

 

Jeg tenkte at jeg skulle spørre om noe - men gikk hit først for å undersøke om det var noen søkemulighet på "gamle" emner - slik at man sparte seg selv og de flinke hjelperne for gjentagelser.

 

Finnes det noen slik søkemulighet - eller er det bare å spørre?

Det er et søkefelt øverst til høyre. Veldig lurt å søke først, så kan man være heldig å finne informasjon som er funnet fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket locked this emne
  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket unpinned this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.