Gå til innhold
Arkivverket

Elvira Sofie Pettersen født 1906 Nøtterøy, død Skedsmokorset ca. 1987


Solfrid Henriksen
 Del

Recommended Posts

Ønsker først og fremst finne Elvira Sofie Pettersen registrert som død:

 

 

Min farmors søster er et mysterium for meg. Mange av søskene ble døpt og konfirmert som voksne. Foreldrene var ikke gift, da oldefar stakk fra kone  og 10 barn i Sverige.

I Norge: Mine oldeforeldre latet som de var gifte. Jeg har nogenlunde kontroll på de 8 andre søskene ( Bortsatt fra at jeg ikke finner fødsel til Sigvart 1895 Fredrikstad og Dagmar Wilhelmine født i Sverige) 

Må legge til at underveis i letingen i de årene jeg har holdt på med denne familen så oppdager jeg at navner byttes og fødselsdatoer og år ikke stemmer. ( eksempel: Sigvart Amandus Nathanaet Pettersen kaller seg Sigvart Krogh Pettersen. Dagmar Wilhelmine kaller seg Eva Dagmar, Eva og bruker også søsteren Ebbas navn vi dødsannonsen til sin mann. ) 

Jeg skal konsentrere meg om Elvira Sofie: 

 

Folketellingen 1910: Vira Pettersen født 15/12-1905.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036502002335

 

Registrert døpt 1917: Elvira Sofie født 19/11-1906:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20051014030027

 

Jeg finner ikke igjen konfirmasjonen i 1917, mulig jeg har slurvet.

 

Foreldrene  er Paul Amandus Pettersen, Tisler, Hvaler født 1849 og Augusta Olsson, født 1873; Östra Fågelvik i Sverige. 

 

Denne familien var bosatt på Jarlsø, Nøtterøy i 1900 og på Solberg, Foynland , Nøtterøy 1910.

Etter farens død i 1915, arver ikke hverken moren eller barna pga at foreldrene ikke var gift og barna var født utenfor ekteskap. Moren får et barn til i 1920.

Men flere av barna og moren Augusta flytter til Nordstrand , Oslo og Elvira må på et tidspunkt være bosatt i Skedsmo. Hun skal i følge en muntlig informasjon fra en som ikke lengre lever være død rundt 1987, skal være begravet på minnelunden Stalsberghagen, Skedsmokorset. Fnner henne ikke i gravregisteret til DIS.

i følge denne slektingen som ikke lever lengre, skal hun ha vært til sjøs. Har lett litt sporadisk, men ingen spor så langt.

Vanskelig tidsperiode å lete i. 

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg gir litt opp da hun kanskje ikke het Elvira Sofie etter hvert....

 

Hadde vært gøy å finne henne registrert som død.

Endret av Solfrid Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Solfrid Henriksen skrev:

Ønsker først og fremst finne Elvira Sofie Pettersen registrert som død:

 

 

Min farmors søster er et mysterium for meg. Mange av søskene ble døpt og konfirmert som voksne. Foreldrene var ikke gift, da oldefar stakk fra kone  og 10 barn i Sverige.

I Norge: Mine oldeforeldre latet som de var gifte. Jeg har nogenlunde kontroll på de 8 andre søskene ( Bortsatt fra at jeg ikke finner fødsel til Sigvart 1895 Fredrikstad og Dagmar Wilhelmine født i Sverige) 

Må legge til at underveis i letingen i de årene jeg har holdt på med denne familen så oppdager jeg at navner byttes og fødselsdatoer og år ikke stemmer. ( eksempel: Sigvart Amandus Nathanaet Pettersen kaller seg Sigvart Krogh Pettersen. Dagmar Wilhelmine kaller seg Eva Dagmar, Eva og bruker også søsteren Ebbas navn vi dødsannonsen til sin mann. ) 

Jeg skal konsentrere meg om Elvira Sofie: 

 

Folketellingen 1900: Vira Pettersen født 15/12-1905.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036502002335

 

Registrert døpt 1917: Elvira Sofie født 19/11-1906:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20051014030027

 

Jeg finner ikke igjen konfirmasjonen i 1917, mulig jeg har slurvet.

 

Foreldrene  er Paul Amandus Pettersen, Tisler, Hvaler født 1849 og Augusta Olsson, født 1873; Östra Fågelvik i Sverige. 

 

Denne familien var bosatt på Jarlsø, Nøtterøy i 1900 og på Solberg, Foynland , Nøtterøy 1910.

Etter farens død i 1915, arver ikke hverken moren eller barna pga at foreldrene ikke var gift og barna var født utenfor ekteskap. Moren får et barn til i 1920.

Men flere av barna og moren Augusta flytter til Nordstrand , Oslo og Elvira må på et tidspunkt være bosatt i Skedsmo. Hun skal i følge en muntlig informasjon fra en som ikke lengre lever være død rundt 1987, skal være begravet på minnelunden Stalsberghagen, Skedsmokorset. Fnner henne ikke i gravregisteret til DIS.

i følge denne slektingen som ikke lever lengre, skal hun ha vært til sjøs. Har lett litt sporadisk, men ingen spor så langt.

Vanskelig tidsperiode å lete i. 

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg gir litt opp da hun kanskje ikke het Elvira Sofie etter hvert....

 

Hadde vært gøy å finne henne registrert som død.

 

Du bør opplyse om NÅR  de flyttet til Nordstrand.

 

----

 

Lenke 1 viser folketelling 1910.ikke 1900.

 

"Folketellingen 1900: Vira Pettersen født 15/12-1905"

 

----

 

Du skriver :

".

Registrert døpt 1917: Elvira Sofie født 19/11-1906:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20051014030027

 

Jeg finner ikke igjen konfirmasjonen i 1917, mulig jeg har slurvet.

"

 

Elvira Sofie kan ikke være konfirmert i 1917 hvis hun var født i 1906.

 

----

 

" Moren får et barn til i 1920."

 

Hvor ble barnet født og døpt?

Legg ved lenke til dåpen.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Elvira Sofie,fra klokkerboken.

 

Født 19/11-1906,døpt 21/9-1917.

 

Faddere var  Gaardbr. Gabriel Aardal og hustru  Marie, f. Nilsen, Ekenes.

 

"Uekte"

 

Nr 42

Vestfold fylke, Nøtterøy i Nøtterøy, Klokkerbok nr. I 5 (1910-1924), Fødte og døpte 1917, Side 61
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060720020074
 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen til Elvira Sofie ,f 19/11-1906,stemmer ikke med dato oppgitt i telling 1910.

 

 

Telling 1910.fra RHD:

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Nøtterøy
  • Kommunenummer: 0722
  • Navn på bosted: Solberg

Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Amandus Petters. hf g Fragtemand (huseier) 19.04.1849 Hvalerøene  
tidslinje.gif Augusta Petters. hm g Fragtemands kone 02.04.1875 Sverige  
tidslinje.gif Sigvart Amandus Petters. s ug Farer med fragtebaat 02.05.1895 Fredrikstad  
tidslinje.gif Mimmi Petters. d ug Datter 28.11.1896 Sverige  
tidslinje.gif Dagmar Petters. d ug Datter 03.03.1898 Sverige  
tidslinje.gif Ebba Petters. d ug Datter 08.01.1900 t  
  Nelly Petters. d ug Datter 04.03.1901 t  
  Astrid Petters. d ug Datter 04.11.1903 t  
  Vira Petters. d ug Datter 15.12.1905 t  
  Haakon Petters. s ug Søn 03.10.1908 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0722&kenr=002&bnr=0049&lnr=00

 

----

 

Et tema på slektsforum om Gabriel Aardal og Marie:

 

Tittel: Gabriel Rasmussen Aardal og Anne Marie f. Viken

 

(utdrag)

 

 

InnleggSkrevet: 27 Des 2005 14:45:08    Tittel: Re: Gabriel Rasmussen Aardal og Anne Marie f. Viken reply_mini.gif Svar med Sitat

Fra Nøtterøy bygdebok (S. Unneberg, 1971): 

Side 350. Vestre Ekenes. 
Gabriel Aardal kjøpte bnr. 1 i 1914, tre år tidligere hadde han kjøpt bnr. 7. Han var født 1880 i Breim og døde 1956 i Trondheim. Gift 1913 ned Anne Marie Viken, f. 1891 i Jølster. Foreldrene hennes er omtalt under Østre Kjøle. (...) Aardal solgte eiendommen i 1940 til H. S. Haddeland for kr. 49000, og flyttet til Brekke i Slagen og i 1955 til Moholt i Strinda. 

Side 496. Østre Kjøle. 
Elling Viken, 1920-29. Bnr. 26 og 27 på Bugården kjøpte han til i 1927. Viken flyttet hit fra Strinda, hvor han fra 1893 var eier av gården Bratsbergog siden Gisvoll. F. 1861 i Jøster, d. 1930 på bnr. 24. G. m. Ingeborg Nilsdatter Fonn, f. 1866 i Jøster, d. 1934. (Hennes mor, ANne Marie Fonn, døde her 1927, 89 år). 8 barn. (...)

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=27180

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av # 4 og # 5 i temaet jeg la inn i  # 2 at mora Augusta var registrert i Oslo fra 1933.

Og i # 14 står adressene hun var registrert på i Oslo.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary! 

Her er moren Augustas siste fødsel i Tønsberg, 1920 ( som jeg har funnet) Marto Kristian: URN:NBN:no-a1450-kb20051012020552.jpg

Endret av Solfrid Henriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er broren Sigvart Amandus Nathanael  sin lysning til vielse  i 1936, Nøtterøy. Brudgommen bor på Nordstrandshøgda, Aker. Dette er vel Nordstrand. Han bosetter seg senere på Nøtterøy.

URN:NBN:no-a1450-kb20051014041049.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror søsteren Astrid Eugenia også etter hvert bor i Oslo eller Aker. Hun blir etter hvert sammen med Ingomar Petter Lindgaard, tror ikke de ble gift. han skrev boken « den siste rallar»

 

Så jeg tipper at mange av søstrene og moren oppholder seg i eller utenfor Oslo på 30-40 tallet. 

 

Moren Augusta Olsson bor og dør i Oslo.

Sigvart bor på Nordstrand en tid, flytter tilbake til Nøtterøy. 

Ebba Konstanse bor i Tønsberg, barnebarnet Karin bor hos søsteren til Ebba, Dagmar på Nordstrand.

Dagmar Wilhelmine ( Eva) bor i Kaptein Oppegårdsvei 44 Nordstrand. 

Astird Eugenia bor sansynligvis i Oslo, eller utenfor.

Nelly bor i Tønsberg.

Min farmor Mimmi Linnea Viktoria bor i Tønsberg.

Håkon er til sjøs, gifter seg i Birmingham etter krigen og bosetter seg der. 

Nancy Marie vet jeg ikke stort om. Datteren hennes Elsa (?) Bodde på Barkåker utenfor Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Dagmar døde i 1963, så ville gjerne barnebarnet til Ebba,  Karin gjerne kjøpe huset. Dette har hun oppgitt til skifteretten ( har dokumentet her hjemme. For morro skyld sjekket jeg opp med grunnboksopplysningene til Kaptein Oppegaardsvei 44, der fremgår det at Dagmars søster Astrid Eliassen kjøper eiendommen i mars 1963.

videre fremgår det av grunnboken at en Andreas D.Dahl f. 4/7-25 i juli samme år. Jeg mener å ha sett at Lillian ( datter til Ebba) eller datteren Karin het Dahl. Men dette er jeg usikker på. 

Men dette er vel bare et sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du bør følge Skedsmo-sporet. Her er i hvert fall en aktuell kandidat i adresseboken for Skedsmo, Akershus: https://www.nb.no/nbsok/nb/5b8f5ee4c211240952fe9880b740ee02?index=7#1013

 

5a91e5c4acda5_Skjermbilde2018-02-24kl_23_22_34.png.c1aaac26c0b00c5073b0bf43f6074f12.png

 

Kanskje høre med kirken i Skedsmo om de har henne i sitt register?

 

(Redigert: feil lenke til adresseboken)

 

Endret av Lars Waaltorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.