Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av navn og bosted på foreldre og faddere i Ørland 1825


May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Om lag sånn:
"Christen Hansen Fisker og Kone Ellen Hansdater Gjertsvig"

"O: J: Gjertsvig, Ped: y: ib:, Gertrud Ldr Sanden(?), Christiane Jdr Gjertsvig Maria Ldr. Oxvold, bønderfolk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Ivar S. Ertesvåg! - Kan det bety at Gjertsvig er der de bor? Hva betyr O: J: i fadderkolonnen? Og Ped: Y: ib - hva betyr det?

Går utfra at Ldr kanskje er Larsdatter?

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at foreldrene til Edrika tidligere bodde på Kråkvåg i Ørland. De var leilendinger og Kråkvåg ble kjøpt av Hans Nannestad i 1820 og etter den tid er det så langt uvisst hvor det ble av familien. Min hypotese om at de kan ha flyttet til Gjertsvig på Nes på Ørlandet kan kanskje stemme siden Oxvold er et stedsnavn nært et bruksnummer på Nes som heter Aune/Gjertsvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Ann-Mary Engum,  den har jeg sett tidligere, - men siden det ved Edrikas dåp stod Gjertsvig, så ha vi lurt på hvor ferden gikk etter at de måtte flytte fra Kråkvåg. Har for øvrig ikke funnet farens dødsfall.

Edrika flyttet senere til Trondheim og døde der.

Hun fikk også sønnen Elias som er en av min manns forfedre. Den informasjonen har jeg, men var ute etter å forsøke å finne ut om de da har bodd på Gjersvik og hvor det ble av faren og moren.

Endret av May Britt Hanstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, May Britt Hanstad skrev:

Tusen takk for svar Ivar S. Ertesvåg! - Kan det bety at Gjertsvig er der de bor? Hva betyr O: J: i fadderkolonnen? Og Ped: Y: ib - hva betyr det?

Går utfra at Ldr kanskje er Larsdatter?

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at foreldrene til Edrika tidligere bodde på Kråkvåg i Ørland. De var leilendinger og Kråkvåg ble kjøpt av Hans Nannestad i 1820 og etter den tid er det så langt uvisst hvor det ble av familien. Min hypotese om at de kan ha flyttet til Gjertsvig på Nes på Ørlandet kan kanskje stemme siden Oxvold er et stedsnavn nært et bruksnummer på Nes som heter Aune/Gjertsvig.

 

Ifølgje matrikkelen (1838) https://media.digitalarkivet.no/ma10061006093138

og Norske Gaardnavne http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS221505%4049176=on

er Gjertsvik eit anna namn på Aune(t) i Nes sokn på Fosen. Oksvoll må ligge like ved (men her er vel Ann-Mary lokalkjend).

Det tyder rimelegvis at det er der dei bur - særleg sidan denne kolonna også skal innehalde bustaden.

Det er lite plass, særleg i fadder-kolonna, så då har presten forkorta. "O.J." er venteleg førebokstavane til førenamn og farsnamn.

"Ped:" må vere Peder. "ib" kan vere "ibidem", same stad. "y" kan vere "yngre" eller "ytre" , men det vert spekulasjonar.

 

Brukar på Aune(t)/Gjertsvik i 1838 (eller 1-2 år før, då opplysningane til matrikkelen vart innsamla) var Hans Nannestad. Dersom han var brukar frå 1820-talet,

må både Kristen og "O.J." ha vore husmenn/strandsitjarar eller innerstar på garden.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk nok en gang Ertesvåg for et utdypende svar :-) Jeg har en bok som er skrevet av Leif Wahl om Gårdshistorie for Nes, hvor gnr 6 Aune/Gjersvik er beskrevet. Skal kikke på denne igjen og se hvilke navn jeg finner der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Ann-Mary Engum også, - jeg hadde ikke Karl Kristian som Edrikas bror, - og dette kan jo tyde på at de er tilbake på Kråkvåg igjen i 1829. Det er ikke langt fra Kråkvåg til Nes/Gjersvig  via Stor-Fosna så det er absolutt ikke utenkelig at de kan ha flyttet mellom disse stedene. Det er også tenkelig siden Hans Nannestad har vært eier på begge stedene. Tusen takk, her føler jeg at vi har kommet et stort steg videre i kveld. Tar opp igjen tråden i morgen, - må forsøke å finne ut hvor Edrikas far var født ( i Gudbrandsdalen) og hvor han døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet informasjonen på slektsforumet tidligere, og har også funnet ut at Edrik(k)a fikk en datter Johanne f 6/6-1857 etter at hun flyttet til Trondheim . Edrik(k)a dør 14/11-1871. Nå skal jeg videre for å finne når hennes mor og far dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av navn og bosted på foreldre og faddere i Ørland 1825

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.