Gå til innhold
Arkivverket

Folketeljinga 1930


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Eg får no opp følgjande val på framsida:

 

5a925e852bb6a_utennavn.thumb.jpg.4e07a828213c7eb4de8820fac464bc30.jpg

 

Dersom eg klikkar på lenka til folketeljinga frå 1930 får eg feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg så vidt begynte å tilrettelegge skanna FT1930 for Digitalarkivet på fredag. Denne tellinga er skanna for et par år tilbake, finansiert av forskningsprosjektet Historisk befolkningsregister. Den blir selvfølgelig ikke fritt tilgjengelig, men forskerinnsyn kan bli innvilget etter gjeldende regler og forutsetninger. (For ordens skyld: Slektsforskning kvalifiserer ikke til forskerinnsyn, men jeg kjenner til et eksempel på et bygdebokprosjekt som har fått forskerinnsyn i FT1920 for å lage statistikk av aggregerte personopplysninger.)

 

Etter at søkeindeksene oppdaterte seg natt til lørdag, viste det seg at det er par ting som må justeres.

  • "Folketellingen 1930" bør selvsagt ikke komme opp blant "flere søkeinnganger"; den må utelukkes på samme måte som FT1920 foreløpig er utelukket fra denne menyen.
  • Derimot mangler "Folketellingen 1930" som valg i "Søk etter skanna folketellinger", og der skal den være med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om ikke dagens datateknologi kan brukes til å sile vekk opplysninger som evt. ikke skal være med i en folketelling, slik at flere tellinger kan legges ut tidligere - selvfølgelig etter at regelverket endres. Personnumre er ikke en beskyttet informasjon. Man kan gå inn på alskens sosiale media og se hva bestemor spiste til middag, hvor dine verste fiender er på ferie og om de er blitt brune under armene, eller - om ønskelig - se bilder av rompa til nabokjerringa, så jeg tviler på at opplysningene i en gammel folketelling vil være til bry for så mange. Kanskje det er tid for en endring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg lurer litt på om ikke dagens datateknologi kan brukes til å sile vekk opplysninger som evt. ikke skal være med i en folketelling, slik at flere tellinger kan legges ut tidligere - selvfølgelig etter at regelverket endres. Personnumre er ikke en beskyttet informasjon. Man kan gå inn på alskens sosiale media og se hva bestemor spiste til middag, hvor dine verste fiender er på ferie og om de er blitt brune under armene, eller - om ønskelig - se bilder av rompa til nabokjerringa, så jeg tviler på at opplysningene i en gammel folketelling vil være til bry for så mange. Kanskje det er tid for en endring?

 

Opplysningene er taushetsbelagte ved lov, uavhengig av om de er sensitive eller ikke. Se Statistikkloven § 2-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg lurer litt på om ikke dagens datateknologi kan brukes til å sile vekk opplysninger som evt. ikke skal være med i en folketelling, slik at flere tellinger kan legges ut tidligere - selvfølgelig etter at regelverket endres. Personnumre er ikke en beskyttet informasjon.

 

Det er ganske hypotetisk at regelverket endres med tilbakevirkende kraft.

 

Men: I ei transkribert folketelling vil det som regel være ganske enkelt å luke ut sensitive opplysninger, dersom man kan anta at sensitive opplysninger er begrenset til visse felt/kolonner i transkripsjonen. Da kan man bare utelukke feltene/kolonnene fra visning. I skanna arkivmateriale er det langt verre å få til maskinell "sladding", fordi man aldri kan vite sikkert hvor i skjemaet sensitive opplysninger kan være notert (f.eks. margkommentarer eller bruk av tilfeldig "ledig plass"), og fordi det er vanskelig å definere på forhånd hva som er en sensitiv opplysning.

 

Når det gjelder personnummer, så regnes det ikke som en taushetsbelagt opplysning, men personnummer skal likevel ikke ligge fritt tilgjengelig på Internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo klar over begrensningene, Kristian, også når det gjelder mangel på penger og personell som kan produsere alle ønskede lister. Men, man har jo f.eks.bevilget penger til prosjektet med å kartlegge alle nordmenn fra 1814 og en stund framover, men uten å tilrettelegge for at alle skal kunne bla seg bakover fra dagens generasjoner for å se hvem de stammer fra. En 'sladdet' transkribert folketelling - statlig eller kommunal - ville jo ha vært et godt hjelpemiddel. En skannet versjon av originalopplysningene behøver jo ikke å være allment tilgjengelig. Det er jo også tilgjengelig en 'vasket' liste med dødsfall fra 1995-2000. Slike lister er jo mangelvare for mesteparten av forrige århundre, og skulle vel være enklere å produsere enn foketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nyttar høvet til nok ein gong å komme med eit ynskje om at databasen "Dødsfall i Norge 1995-2001" blir erstatta med ei ny utgåve som også dekkar tida etter 2001.

 

Når det gjeld perioden fram til 1995 meiner eg å hugse at det er ein dugnad i gang for å få registrert dødsfallister frå nyare kyrkjebøker, og der Arkivverket skal stå for registrering av kyrkjebøker yngre enn ca. 80 år (sidan sistnemnde kan innehalde sensitive opplysningar).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg nyttar høvet til nok ein gong å komme med eit ynskje om at databasen "Dødsfall i Norge 1995-2001" blir erstatta med ei ny utgåve som også dekkar tida etter 2001.

 

Digitalarkivet v/ Anette Clausen har vel svart på dette tidligere. Jeg kjenner ikke til at det er noe nytt å melde, men jeg fanger ikke opp alt som skjer når det gjelder søkbare data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Om eg hugsar rett var vel svaret noko slikt som at meininga var at ein ville prøve å få til eit uttrekk av data frå Domstoladministrasjonen ein gong, men at ein ikkje kunne seie noko om kor tid dette evt. blir. Og slik har saka stått i ganske mange år no.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.