Gå til innhold
Arkivverket

Sikkerhet Ancestry sine sider ved kjøp av DNA-test


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Har noen erfaring med kjøp av DNA -test fra Ancestry? 

Jeg tenkte å kjøpe nå, men jeg så (før jeg begynte å legge inn noe informasjon) at sikkerhetsikonet i adresselinja manglet.

Så spørsmålet mitt er; har noen opplevd det før hos Ancestry?

 

Jeg kan jo samtidig spørre om noen vil anbefale en test fra et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i Norge, Sverige, Finland og Danmark benytter Family Tree DNA (FTDNA), så de har den største databasen å sammenligne deg mot dersom du har "hjemlige" aner.

 

I Sverige har nå (forøvrig) ca 50 000 tatt en DNA-test, og dette har stort sett skjedd bare i de siste årene, så der har det tatt helt av. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein: takk for tipset. 

Jeg har "hjemlige aner" så det holder.  Men jeg har en tipptippoldefar som fikk et utenomekteskaplig barn (min tippoldemor) i Norge fire måneder før han giftet seg med en annen dame enn min tipptippoldemor.

I dette ekteskapet fikk han ei datter, og barnemora døde i barselseng.  Han tok med seg den legitime datteren og emigrerte til Amerika.  Der giftet han seg og fikk femten barn.  

Så jeg har sannsynligvis en (uhorvelig) mengde amerikanske slektninger etter denne tipptippoldefaren min om ikke annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med å teste seg hos Ancestry er selvsagt at de har en stor database, men bakdelen er at de er svært store i USA og ikke her i Nord-Europa. Dessuten bør man ha et abonnement hos Ancestry, da man får ikke se slekstreet til sine treff uten. Den store fordelen med å teste hos Familytreedna er at det er her de aller flest i Nord-Europa tester seg, det er tilknyttet geografiske prosjekter og en av disse er Norgesprosjektet som drives av norske slektsforskere. Testsettet du sender inn blir tatt vare på i opptil 25 år inntil du selv ønsker å ikke ha den der eller det går tomt, det gjør at du kan starte med en helt grunnleggende billigere test og utvide etter det du selv har råd til og har behov for (eller nye typer analyser som kommer i fremtiden). Dessuten er FamilytreeDNA det eneste firmaet som har dypere tester beregnet for det en slektsforsker trenger for å spore fars (Y-DNA) og morslinjer (mtDNA). De har også bransjens strengeste personvernpolicy, som bla. vil si at din test vil alltid tilhøre den som tester seg og de forplikter seg til å ikke bruke resultatene fra din test til noe annet enn det du selv har bedt om. Når det er sagt så anbefaler jeg å prioritere test hos begge selskaper, da de utfyller hverandre ganske godt, hvis du også søker amerikanske slektninger. Se mer på Norgesprosjektets nettsider: www.norwaydna.no Ellers har jeg ikke sett annet enn https:// foran adressen..

 

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt fra Family tree, og trenger derfor ikke flere råd på nåværende tidspunkt. 

 

Mvh Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har tatt en test gjennom annet firma, men hvis jeg nå snart tar en test gjennom Family Tree DNA, kan resultatet da skjules for dårlige Facebook- grupper som Vestlandsslekter DNA og andre?

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Har tatt en test gjennom annet firma, men hvis jeg nå snart tar en test gjennom Family Tree DNA, kan resultatet da skjules for dårlige Facebook- grupper som Vestlandsslekter DNA og andre?

 

Vi får håpe at noen kan svare deg på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på ftdna.com at mange som har tatt en dna-test skjuler seg ved å bruke kun  initialer,  fornavn, pseudonym etc. I tillegg kan du gjøre noen "grep" på innstillinger, slik at feks. mailadressen din ikke vises, og du trenger nødvendigvis heller ikke fylle ut opplysninger om forfedrene. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende innlegg, Anita! :-) Har skrevet det ned. Helst ville jeg jo hatt det mest mulig åpent (er vel ikke så mye å misbruke der), men når ting blir holdt skjult for meg av andre, så er jeg jo ganske uvillig å dele med de samme personene (det er ikke i dette forumet jeg skriver om, men andre steder). Deler med noen få, det som jeg finner nett nå. Må ta mange flere prøver litt etter hvert, slik at det blir lettere å se etter ting bakover på den vanlige måten, lettere å vite hva jeg skal se etter, eller i hvilke land.  

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som har dna-testet seg på My Heritage også, og her ligger resultatet åpent for innsyn for alle som har smart matches med en selv. Her kan man altså gå inn og studere i detalj den "etniske sammensetningen" til hvem som helst, så sant disse er nære eller fjerne slektninger. Dette kan vel være langt mer betenkelig enn hva tilfellet er hos ftdna.com, der kun slektninger "popper" opp, men kun med angivelse på hvor nært eller fjernt i slekt man er. Ellers får man ingen andre opplysninger uten å ta kontakt med vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.