Gå til innhold
Arkivverket

Kristen Hansen f 1765 i Gudbrandsdalen, - hvor døde han?


May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Kristen Hansen finnes i folketellingen for 1801 og er da gift med Olava Gudmundsdatter https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058437002086 . Anne Olsdatter er hans mor. Han blir enkemann og gifter seg så med Elen Hansdatter i 1813 https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000000361711 Han får flere barn sammen med Elen, - blant annet Edrikka som blir født i 1825 på Gjersvik/Hjertsvik og Karl Kristian født 1829 på Kråkvog. I 1836 gifter Elen seg med Anders Hansen https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000000422045 noe som må bety at Kristen Hansen dør en gang mellom 1829 og 1836.

Kan det skje at en person ikke har blitt ført inn som avdød i kirkebøkene?

 

Jeg har forsøkt å lete etter Kristens død, men har ikke lykkes i å finne noe dokumentasjon på hans død.

 

Dersom noen klarer å hjelpe meg med å løse denne gåten vil jeg bli svært takknemmelig.

Endret av May Britt Hanstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender absolutt at avdøde ikke er ført inn i kirkebøkene. Prestene noterte visstnok opplysningene på lapper, som så senere ble ført inn i kirkeboka. Lapper kan forsvinne. I tillegg var begravelser tidligere en privat affære, hvor presten først kom inn på et senere tidspunkt for å foreta jordfestelsen. Men det hendte jo også at folk døde på reise et sted, til lands eller til vanns. Da er det nokså varierende om presten har notert dette, når det ikke er blitt foretatt en begravelse der den avdøde hørte hjemme, eller hvis vedkommende rett og slett ble borte på sjøen. I enkelte kirkebøker har presten heller ikke notert navnene på småfolk og fattige som han har jordfestet, bare at et "fattiglik" er begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det høres jo svært sannsynlig ut at det kan være enkelte som ikke har blitt registrert. Det kan jo være store muligheter for at Kristen har omkommet på sjøen også siden Krokvog er en øy ved innløpet til Trondheimsfjorden.

 

 Er du også flink til å tyde kirkebøkene? Har du eventuelt mulighet for å kikke på det som er skrevet i forbindelse med giftemålet til Anders og Elen i 1836 ? I det som er søkbart står det at han er enkemann, men ikke noe om Elens stilling/stand. Jeg har så langt bare gått ut fra at hun er enke uten å ha dobbeltsjekket dette.

 

Om det nå ikke er mulig å finne Kristens død og begravelse, så er mitt neste "prosjekt" å finne hans fødsel, dåp og konfirmasjon.

mvh

May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Trude, et siste spørsmål - I siste kolonne står det noe vedrørende forrige ekteskap, klarer du å tyde hva det står der Trude?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke så spørsmålet ditt før nå. ;-)

Jeg tyder det til:

Begges første ægtefeller døde.

Skifte holdt,  - - -    Skifte

   - - -         - - -  

 

Resten klarer ikke jeg. Sikkert noen andre her inne som klarer tyde det.

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.