Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke begravet i Stavanger 1903 - 1910 ....


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Den 19.12.1902 dør gift mand Ole Taraldsen (Gramstad) i Wesselsgate 10. Han er født 03.07.1828.

Han blir begravet 23.12.1902 og innført i Domkirken.

Hans kone er Talette Eriksdatter Hauge, f. 01.04.1830 i Stavanger.

 

Jeg leter etter hennes død. Jeg finner henne ikke i folketellingen 1910, så hun må jo ha vært død da.

Jeg har kikket gjennom kirkebøkene for Domkirken, Petrikirken og Johanneskirken uten at jeg har funnet henne.

Jeg kan jo selvsagt ha oversett henne i min leting.  Kan hun ha flyttet ut av regionen, tro?

Kan hun være glemt i folketellingen?

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka Wesselsgate 10 i bytellingene fra 1902 og videre. Det står ofte ny nevnt ev. dødsfall mellom tellinger eller ny adresse ved flytting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente. Jeg finner henne ikke i det hele tatt, ikke i tidligere folketellinger heller. Det er mange oppføringer av en Talette f i 1830, men ingen som er gift med Ole Taraldsen. Har du noen lenker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.... er ikke så god med lenker.

De er jordbrukere fra ca. 1865 på Eiganes, Løkke G3. Der bor de til og med 1900, og så er det Ole dør i Wesselsgate.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteregistrering 27. des. 1902:

SAST, Stavanger skifteforvalter, 5/53/533BA/L0002: Registreringsprotokoll, 1902-1914, s. 14
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10511306061017

 

Ein Johan Gramstad representerer familien. Fire arvingar er opplista og er blitt tilskrive. Det ser ut til at Talette blir rekna som "sindsyg" og det må oppnemnast verge for henne.
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjerd om umyndiggjering av Talette Gramstad, 21. januar 1903, basert på "... Erklæring fra læge Wyller, godtgjør at Enken er sindsforvirret og ikke kan bestyre sit Gods":

SAST, Stavanger byfogd, 3/30/30BD/L0005: Ekstrarettsprotokoll, 1902-1910, s. 16-17
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg10511305302012

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor blei det av Talette?

 

Ho kan ha blitt sendt til eit av dei statlege sinnsjukehusa. Eg i Kristiansand, Rotvold i Strinda, Rønvik i Bodin, Gaustad. Men: 1910-personlistene som antakeleg inneheldt namna på pasientane er ikkje tilgjengelege (personvern? eller tapt?):

Rønvik: https://digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036921001549

Rotvold: https://digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036846001297

Eg: https://digitalarkivet.no/census/urban-residence/gf01036575020346

 

Det mest sannsynlege pga. avstanden ville vore Eg i Kristiansand, der var det fleire pasientar frå Stavanger har eg sett ved å bla gjennom kyrkjeboka for døde i Krsand 1903-1920, men utan å finna Talette. Du kan bla gjennom aktuelle kyrkjebøker for Rønvik og Rotvold men det er antakeleg lite truleg at ho blei sendt dit, eller til Gaustad. Det er heller ikkje sikkert at ho var så alvorleg sjuk at det blei vurdert som nødvendig.

 

Eit anna alternativ er at ho blei sendt i forpleining hos nokon, kanskje utanfor Stavanger. Stavanger Sjukehus averterte etter folk som kunne ta seg av slike pasientar, f.eks. denne i Stavanger Aftenblad 1901:

 

image.png.88f85a167511ce09fe02a249af3b5328.png

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_stavangeraftenblad_null_null_19011003_9_231_1

 

Tydelegvis var det vanleg å sende pasientane til gardar på Jæren, sjå ein artikkel som kritiserer praksisen i Stavanger Aftenblad 28.12.1901: 

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_stavangeraftenblad_null_null_19011228_9_312_1

 

 

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fantastisk!

Tusen, tusen takk Richard og Stine! 

Så dette i går kveld, og har gledet meg i hele natt til å se nærmere på de fantastiske funnene!

Jeg har aldri vært borti at noen ble umyndiggjort pga sinnsykdom. 

Jeg gleder meg til å dykke inn i dette nå, samtidig begynner jeg å lure på hvor lenge hun har vært syk!

Om det finnes noe sykehusregistrering fra tidligere år.

Det kan jo se ut som om dette ble mer synlig etter mannens død i 1903........ hm............

 

Igjen - tusen , tusen takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bente Borgen skrev:

Mon tro o det finnes skifte etter henne, eller... ?

I Dødsfallsprotokollen ser det ut til å stå "Efterlader Midler i Stavanger", det som kjem etter skjønner eg ikkje: "har? intet".

 

Om Talette i Jelsa:

Ernst Berge Drange: Jelsa. Gardar og folk, bind 1, s. 557-558:

Taletta_Jelsa_1.jpg.1f82b5c9a88250cbb2ef437b3fac4198.jpg Taletta_Jelsa_2.thumb.jpeg.ef71f93ca240e19722a499c2a7afcf54.jpeg

Det står at arvingar var Ole G. og barn osv, bygdebokforfattaren må ha misforstått/blanda saman sonen Ole og mannen Ole.

Dersom "dei gamle" flytta til Jelsa i 1907 budde vel Talette i lag med dei først i Stavanger frå 1903 til 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen.......... :) 

Skjønner ikke at hun skal være søster av Tollet Tollefsen Time. Når hun gifter seg med Ole er hun innført som Taletta Eriksdatter, datter av Erik Eriksen Hauge.

For meg ser det ut som om hun bor hos sin svigerdatters foreldre. Sønnen Tarald gifter seg med Taletta Tollefsdatter Time i St. Petrikirken 23.04.1882. Hun drar til New York med to barn i 1888. Han hadde reist tidligere.

Så du mener at der står at hun etterlater midler i Stavanger?

Når jeg ser på listen over boet hadde de ikke mye. De hadde ikke betalt for løkken G 3 heller. Dette skulle hans foreldres arv ha dekket ved skiftet i 1883.

Men... det kan jo hende likevel....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Skjønner ikke at hun skal være søster av Tollet Tollefsen Time.

 

All respekt for bygdebokforfattarar, men det hender det blir feil!  :-)

 

 

6 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Så du mener at der står at hun etterlater midler i Stavanger?

 

Eg synest det ser slik ut, men det er sikkert andre som kan ta ein sjekk. Det kan uansett ikkje ha vore mye midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan det ikke ha vært. Jeg lurer på når hun ble syk. Det er vel mannen som har skjermet henne mens han levde, for det var bare noen dager etter hans død at hun ble erklær syk. Johan Gramstad var mannens yngre bror.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leste jeg dødsmeldingen en gang til og jeg tror nok også det står at hun har Midler i Stavanger, men "her intet".....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.