Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn i Jæren og Dalane tingbok 1673


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Cecilie,

 

Omtrent slik: «Widere forkyndt Biørn Rasmusøn omdal med flere interesserede hans skiøte breff til Jødel? Thollepsøn Skadberg paa – 9 Spand Korn udj forne skadberg, daterit R[en?]sland dj= 30 Junj 1671»

 

Usikker på noen av navnene, noe andre kan bidra med korrektur på.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Jeg var usikker på om første bokstaven var B, fordi B'en i Bleff på forrige side så så annerledes ut, og jeg finner ingen Bjørn Rasmussen Omdal nevnt i noen andre kilder fra perioden .

 

Dette skjøtebrevet forstår jeg ikke.  Det er datert Ramsland (antar jeg) 1671, 3 år etter at at Jødel Tollaksen er død, og den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at det er skriveren har skrevet feil dato i tingboken for når kjøpebrevet ble utstedt. 

En rettssak i 1640 opplyses det at Jødel sitter på 8 spd i Skadeberg(jeg tyder det også som 8 spann i tingboken fra kjøpebrevet), i  Rosstjenesten 1644 8 spd på egne og søskens vegne, 1645-46 står det at han  eier dette på sin egen, sin mors og sin søsters vegne og han sitter på disse 8 spd frem til sin død i 1668. Dette ser for meg ut til å være de samme 8 spd det snakkes om i tingboken, men hvorfor er kjøpebrevet da datert 1671? Jødels far  Tollak døde rundt 1638 han hadde 1 W (6spd) i Skadeberg i 1624, det ville vel være naturlig å tenke seg at kjøpebrevet er utstedt ifm Jødels fars død, og når så Jødel selv dør var det viktig å få tinglyst dette?

Jeg finner som sagt heller ingen Bjørn på Omdal i perioden 1638-1675, og ingen Bjørn Rasmusen hverken i 1645 eller i 1664. Endre Mikkelsen Omdal (eneste som nevnes på Omdal i 1645) sine svogere var Jon og Peder Olssønner Skadeberg (altså var han enten gift med deres søster, eller han hadde selv 2 søstre som hver var gift med henholdsvis Jon og Peder), men det er ikke Endre Omdal som nevnes i tingboken.

Jon og Peder hadde begge 3 spd hver i 1640 (rettssaken over). Jon skatter sammen med Tollak som leilending, og senere med Tollaks enke, men er borte før 1645.

Bjørn Rasmusen Omdal og skjøtebrevet er en gåte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.