Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Mikkelsen, født 1834, Vang Hedmark. Når døde han?


Tove Bratlie
 Del

Recommended Posts

Det er vel det her Valum, som du kjenner til:

Fra Askeladden:

VALUM, gnr. 20 Sæli med Gjæsen og Valum (Vang sogn).

Sæli og Gjæsen er gamle -vin gårder. I 1604 ble Sæli skattet for to fullgårder, Valum for halvgård og Gjæsen for kvartgård (NG 85), og i løpet av etterreformatorisk tid har Gjæsen og Valum gått inn under Sæli. Utfra nåværende gårdsgrenseløp og gårds-/bruksnumre ligger trolig det tidligere tunområdet for Valum noen få hundre meter nordnordøst for nåværende tun på Sæli, rett opp for tunet på (gnr. 21) Tronhus, i et område med rester av et større gravfelt. Det lå ingen skyldparter i Valum til Vang kirkes mensa i 1570-årene (St. 139f) og som kunne ha indikert et tidligere prestebol til Valum kirke.

 

Fra: Lokalhistoriewiki.no:

Andreas Olsen Sæhlie (født 1. august 1832, død 27. august 1896), var en gardbruker, bryggerieier og politiker fra Vang i Hedmark. Han var sønn av brukseier og gardbruker Ole Sæhlie (1799-1864) og Ingeborg Skappel fra Ringsaker. Etter endt skolegang, begynte han i farens virksomhet som gardbruker og brennerieier på Sælid. Etter farens død i 1864 overtok han disse virksomhetene, og kjøpte opp flere skogeiendommer i Norge og Sverige. Faren hadde allerede utvidet jordbruksarealet betydelig: Han var opprinnelig bruker av Sælid østre, men kjøpte senere Sælid vestre, Jæsen og Valum.

 

I heftet: Minner ifrå Vang, 1995, skriver Lars Pilø om Valum – gården som forsvann.

 

Det var det her som Arvd Østby, skrev om i 1964. Se vedlegg, bilde, folketelling 1865.

Jeg må holde meg til det, for han er den eneste som forsøkte "forske" litt om Briskebyen, som jeg kjenner til.

Er det flere som har skrevet noe om det her, så er jeg intressert i det også, så klart.

 

 

 

Valum.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.