Gå til innhold
Arkivverket
Karl Andre Skare

Hans Ellingsen Devold. Finnes han i manntallet 1701?

Recommended Posts

Karl Andre Skare
Skrevet (endret)

https://media.digitalarkivet.no/ft10051010282136

Ca midt på høyre side er Devold nevnt. Hans er i følge Raumadalsfolket s 376 født i 1783. Er det han som er nevnt øverst av barna til Elling? Jeg får det ikke til å stå "Hans" der.

Endret av Karl Andre Skare

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

sønene til Elling er Siur ("Reserve Soldat"; 20) Olle (10), Endre (6).

Dersom Elling har ein vaksen son Hans, kan han godt vere i teneste hjå nokon annan - og stå som tenestekar der han held til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Bonesmo

Hallo Karl.

Hans Ellingsen finner du på Otterholm i Vold i  MT 1701, med navnet Hans Elandsen. Han er en av mine særdeles fargerike aner, og ut fra ting-, og kirkebøker har jeg samlet 8 A4 sider om ham. Du kan nå velge om du vil gå snarveien ved å få mitt stoff - eller selv gå den krevende og tilfredsstillende veien med selv å samle stoffet.

For øvrig så kommer Hans' kone fra Devold, og Elling (Siversen) som nevnes på Devold i MT 1701 er inngiftet på Devold med Agathe Eriksdatter farmor så vidt jeg husker.

Agathe Eriksdatter sin slekt kan spores til tidlig 1600 tall på Devold/Klungnes, så hennes aner var nok med på å ta imot Sinclair når han i sin tid kom til Romsdal.

Vil du ta snarveien så send meg din e-post adresse til olav.bon@online.no.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karl Andre Skare

Takk for hjelpen, begge to.

Olav: Jeg sender deg en e-post i løpet av dagen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.