Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blei det av familien til Peder Sørensen som bodde på gården Ausen i Sørum?


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Det som er kjent:  Peder Sørensen f. Østre Rotnes 1852 Nes sogn. gift 1782 i Nes med  Åse Syversdatter fra Branderud, Nes sogn. Barn 1) Søren d. 1783 1 år gammel i Sørum, 2)  Dorte f. 1783 i Sørum, Hans f. f. 1785 i Sørum. Han er den eneste jeg trolig har funnet igjen seinere. Trolig den samme som bodde på Ausenødegården fra ca 1820. Hans alder oppgitt til 35 i 1818 da han giftet seg med Marte Olsdatter i Sørum. Ole Pedersen f. 1787 i Sørum og Inger Henrikka f. 1792 i Sørum ( Oppgitt av Jan Erik Horgen, Fenstad, Nes)

Jeg har ikke funnet noen av barna konfirmert i Sørum. Heller ikke  noen av familien er funnet igjen i folketellingen 1801. Derimot er det sannsynlig at sønnen Hans f. 1786 var den samme Hans som giftet seg i 1818 (beregnet fødsel 1793)

 

På forhånd takk for svar. Per-Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna du "mangler".

Ole  venstre side, høyre kolonne.  18 mars.

Akershus fylke, Sørum, Frogner i Sørum, Ministerialbok nr. I 2 (1759-1814), Fødte og døpte 1787, Side 154-155
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061101020174 

 

Inger Hericha  høyre side ,venstre kolonne  22 mars
Akershus fylke, Sørum, Frogner i Sørum, Ministerialbok nr. I 2 (1759-1814), Fødte og døpte 1792, Side 172-173
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061101020183
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget Leif Bjørn

Siden dette var vanskelige tekster kommer jeg med min tolkning. Andre kan gjerne rette meg.

Vedrørende Oles dåp18 mars ser det ut at følgende faddere er nevnt; Anne Syversdatter Ausen, Anne Nilsdatter Oppsal, Hans Jacobsen Ausen, Ole Hågensen Oppsal og Nils Olsen Yssen. Gårdsnavna som er nevnt her er nabogårder i grendelaget.

Vedrørende Inger Henrikkes dåp 22 mars Her ser det ut til at moren heter Åse Olsdatter. Andre steder heter hun Syversdatter. Fadderne er utydelig strevet med unntak av Ole og Lars Ausen, Det må vel være eierne av Nordre Ausen Far Ole Håvelsen og sønnen Lars Olsen. Så gjenstår om noen kan finne konfirmasjon til disse barna. Finner dem ikke døde eller konfirmert i Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.