Gå til innhold
Arkivverket

Død i barselfeber, finner ikke barnet


Annette Hustad
 Del

Recommended Posts

3 minutter siden, Annette Hustad skrev:

Min tippoldemor døde i barselfeber i 1900; https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001281913

Men jeg klarer ikke finne et evt. barn som ble født?

-Hvor lang tid kunne det ta fra fødsel til evt. dødsfall etter barselfeber? 

 

Har du leta i kirkeboken ?

 

 

Dødsfallet til Peternella Benjaminsdtr.,fra ministerialboken

Nr 8

Sør-Trøndelag fylke, Roan i Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A09 (1894-1904), Døde og begravede 1900, Side 178
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050407020126
 

Klokkerboken.

Sør-Trøndelag fylke, Roan i Bjørnør, Klokkerbok nr. 657C03 (1889-1904), Døde og begravede 1900, Side 196
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070328670750
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet var dødfødt eller døde før det ble døpt er det ikke sikker at det er innført i listen for døpte. Se om du finner barnet i listen over døde eller dødfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halfdan kjenner jeg til. :-) Og alle de andre 

Har lett etter både fødte/døpte og dødfødt barn.

Men jeg vet ikke hvor langt tidsrom jeg må lete i, da jeg ikke finner ut hvor lang tid man evt. kunne ha barselfeber før man døde?

Endret av Annette Hustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1900-telling for 1632 Roan

Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
276 9 Roan 6 79 3 Nygård n 8 8 8 j j j n n n
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
1806 1 Ole Olsen m b hf e gårdbruger 1860 t n s fglass.gif
1807   Ivarna Olsen k b d ug hjælper til med husholdningen 1886 t n s fglass.gif
1808   Julius Olsen m b s ug barn 1890 t n s fglass.gif
1809   Hans Olsen m b s ug barn 1894 t n s fglass.gif
1810   Ingvald Olsen m b s ug barn 1893 t n s fglass.gif
1811   Petra Olsen k b d ug barn 1893 t n s fglass.gif
1812   Johan Olsen m b s ug barn 1896 t n s fglass.gif
1813   Halvdan Olsen m b s ug barn 1898 t n s fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01632&gardpostnr=276&personpostnr=1806&merk=1806#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 9 barn av Peternella og Ole, men ingen født i 1900 +/- ...

 

 

Endret av Annette Hustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Hei.

Ved "barselfeber", kan mor og bar dø "samtidig". Barnet trenger ikke ha sett "dagslys" Da står det heller ikke i kirkebøkene.

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på NHI.no.

 

Feber over 38°C som strekker seg over minst et døgn og som opptrer i løpet av de 10 første dagene etter fødselen, unntatt de første 24 timene - oppfattes som barselfeber. 

 

Kan ikke tenke meg de hadde barselfeber over "flere uker" etter fødsel før de evt. døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barselfeber i en kirkebok må vel betrakter som et uttrykk og ikke som noen medisinsk diagnose. Hendelses forløpet her er vel ikke kjent?

 

mvh Ottar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er dette barnet født?

 

"

Olav Ols. s ug søn 16.04.1898!!"

 

 

( Halvdan ble født 17 jan 1898)

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Roan
  • Kommunenummer: 1632
  • Navn på bosted: Nygaard

Antall personer registrert på bostedet: 11. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Ole Ols. Nygård hf g gårdbruker og fisker 18.05.1860 t  
tidslinje.gif Hanna Edvardd. hm g gårdmandskone 02.08.1874 t  
tidslinje.gif Petra Olsd. d ug datter 01.07.1893 t  
tidslinje.gif Johan Ols. s ug søn 15.01.1897 t  
tidslinje.gif Halvdan Ols. s ug søn 16.07.1898 t  
tidslinje.gif Olav Ols. s ug søn 16.04.1898!! t  
  Magne Ols. s ug søn 25.09.1904 t  
  Borghild Olsd. d ug datter 05.05.1906 t  
  Signe Olsd. d ug datter 16.10.1907 t  
  Otilie Olsd. d ug datter 29.05.1910 t  
  Berit Edvardsd.?? fl e føderådsenke 27.10.1833 t  

 

23 minutter siden, Annette Hustad skrev:

Halfdan kjenner jeg til. :-) Og alle de andre 

Har lett etter både fødte/døpte og dødfødt barn.

Men jeg vet ikke hvor langt tidsrom jeg må lete i, da jeg ikke finner ut hvor lang tid man evt. kunne ha barselfeber før man døde?

 

Selv om du kjenner til alle barna,så gjør ikke vi som skal hjelpe deg det.

Derfor er det greit å legge ved dokumentasjon.

Har ikke funnet dødsfall eller dødfødsel til barn født 1900,så langt.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav er sønn av Hanna og Ole. Ole giftet seg med Hanna etter Peternellas død, men fikk faktisk to!!! barn med Hanna før kona døde... 

Beklager dårlig dokumentasjon. (- får ikke kopiert inn fra programmet der jeg har min info. Jobber med saken!)

 

Takk for hjelp! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Klokkarboka står det som dødsårsak: "Blodfeber" - kva no som var meint med det. Men om det ikkje var barselfeber har ein i alle fall ei grei foklaring på kvifor noe barn ikkje er å finna.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 657/L0716: Klokkerbok nr. 657C03, 1889-1904, s. 196
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070328670750


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

I Klokkarboka står det som dødsårsak: "Blodfeber" - kva no som var meint med det.

 

 

Det er eit par hakar ved dette...  For det første skal presteboka vere originalen - og der står det "Barselfeber".

 

For det andre er ordet "blodfeber" nokså ukjendt - og dei kjende tydingane er lite aktuelle.

 

Det næraste eg kom i leitinga, var i Svenska Akademiens ordbok:  https://www.saob.se/artikel/?seek=blodfeber&pz=1#U_B3141_211520

"den mest fruktade yttringen af den afrikanska malarian. Sjöstedt I Västafr. ursk. 537 (1904). "

 

Sjukdomen ebola har også vore karakterisert som "blodfeberen ebola" i media i nyare tid.

 

Den einaste bruken av blodfeber eg har funne i norsk sakprosa - utanom ebola - er her:

https://www.nb.no/nbsok/nb/976fd61b7ca07454030167a6810c519b?index=1#25

- men dette er ikkje ein medisinsk diagnose, og det er helst andre enn beraren som døyr.

 

.....

 

I kyrkjeboka står det "ja" på spørsmål om lækjar har vore tilkalla. Det peikar i retning av at dødsårsaka er ein medisinsk diagnose

får denne lækjaren.

Dersom Annette vil finne ut sikkert av dette, kan det hende det finst eit arkiv etter distriktslækjaren (det var neppe mange lækjarar

å velje mellom), med ei journal-innførsle eller dødsattest-kopi.

Eit slikt arkiv er neppe enkelt tilgjengeleg - men det kan vere verd freistnaden.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt einig med Ivar i at det er hakar her, både det at "blodfeber" ikkje ser ut til å vera kjent, og det at klokkarens bok i prinsippet skulle vera avskrift av prestens. Eg lurer likevel på kor presise desse oppgitte dødsårakene er. Var det kontakt mellom prest og lege, der lege var innkalt, eller fekk presten informasjonen via dei pårørande? Korleis kan det ha seg at i tilfelle der lege har vore innkalt er dødsårsaka likevel oppgitt som "ubekjendt". Og eg merker meg fleire avvik mellom prest og klokkar i desse to bøkene. Eit eks. er husmannen Rasmus Olsen d. 9/4 1901: Presten skriv "Blodforgiftningsfeber", Klokkaren skriv Blodforgiftning.

 

Blodfeber er ukjent, men det kunne jo vera ei folkeleg formidling av noe legen hadde sagt? Det er likevel problematisk at presten her skriv Barselfeber, men igjen: var han fullt ut orientert? Jordfestinga skjedde ikke før 3 veker etter dødsfallet. Vi får vel aldri vita dette sikkert, med mindre Ivars siste råd gir resultat.

 

Heller ikkje lensmannens dødsprotokoll er til hjelp.

SAT, Bjørnør lensmannskontor - 1. avlevering, 02/L0001: 02.01.01 Dødsfallsprotokoll, 1863-1915, s. 89
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10101310171094

 

 

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.