Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til Johannes Andersen fra Rogstad i Sandsvær-Buskerud. Trolig født ca 1790-1800


Sven Hjortland
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med opphavet til Johannes Andersen fra Rogstad i  Sandsvær?

Han ble far til Ole Johannessen, født den 14. april 1818 i Eiker

 

Dåp nummer 64

 

Buskerud fylke, Fiskum, Haug, Bakke i Eiker, Ministerialbok nr. I 11 (1814-1827), Fødte og døpte 1818, Side 84-85
Permanent bilde-ID: kb20051109020430
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051109020430
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051109020430.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven, noen korte betraktninger på morgenkvisten:

 

Jeg kjenner ikke til noen Johannes Andersson (eller lignende) som passer inn på noen av Rogstad-gårdene i Sandsvær i den aktuelle generasjonen. Felles for flere av disse var at de ble eid av folk som ikke bodde der selv, men hadde brukere. Johannes kan dermed ha vært en av flere slike, eller - enda mer sannsynlig - dreng på en av gårdene.

 

Jeg ser at Johannes ved dåpen oppgis som ungkar og gevorben soldat. Den siste opplysningen kan kanskje være avgjørende for å identifisere ham, men da må du nok til militære arkiver for å finne ut mer om ham.

 

Hvis du tar en titt på FT1801 for Sandsvær, vil du se at  det er 5 mulige kandidater innenfor en omkrets på noen få km. fra Rogstad. To av disse har jeg som gift før 1818 (en av dem også død), slik at de kan utelukkes. Jeg vil anta at det er store sjanser for at "din" Johannes var blant de tre andre. Da gjenstår å utrede hver enkelt av dem for å se om de er aktuelle eller ei.

 

Du bør også ta i betraktning kandidater bosatt på Kongsberg i 1801. Grunner er at etter nedleggelsen av Sølvverket i 1805 var det en del gutter og yngre menn som søkte seg ut til de omkringliggende bygdene for å få seg arbeid eller tjeneste der. Sølvverkets nedleggelse betød bl.a. at gårdbrukere som før hadde hatt en stor del av næringsgrunnlaget sitt fra tjenesteyting for Sølvverket, måtte satse mer på det jorden og skogen kunne gi av utkomme. Det krevde mer arbeidskraft - som nå var tilgjengelig.

 

En tredje mulighet er selvsagt at Johannes var eikværing som hadde tatt seg tjeneste i Sandsvær.

 

Jeg ser også at barnets mor oppgis å være fra Sandsvær. Kjenner du hennes opphav? Og kan det - om mulig - bidra til ytterligere å snevre inn feltet av mulige Johannes'er?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag for dine betraktninger. Jeg kjenner heller ikke opphavet til barnets mor, Ane Maria Olsdatter, så jeg får lete videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets mor var også fra Sandsvær (hvis jeg ikke leser feil)

Ane Maria Olsd. fra Sandsverd.   

Tilhører gårdsnavet som er understrøket , Herstrømseje, med til denne dåpen?

Kanskje de tjente på samme gård?

Gården Herstrøm (Hærstøm) finner jeg i Nede Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Barnets mor var også fra Sandsvær (hvis jeg ikke leser feil)

Ane Maria Olsd. fra Sandsverd.   

Tilhører gårdsnavet som er understrøket , Herstrømseje, med til denne dåpen?

Kanskje de tjente på samme gård?

Gården Herstrøm (Hærstøm) finner jeg i Nede Eiker.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001804083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at begge var fra Sandsvær og kanskje kjente hverandre. Hun bare tjente på Herstrøm.

Han var Gevoben Soldat  altså vervet soldat i 1818. Kanskje hans navn finnes i  militære ruller?

 

Kanskje ett spor. Nederst på venstre side. Utflyttet 1812.

Johannes Andersen ????? Compagni ????--- til Svelvigen

Buskerud fylke, Sandsvær (Efteløt), Komnes, Tuft, Hedenstad i Sandsvær, Klokkerbok nr. I 2 (1796-1817), Inn- og utflyttede 1810-1815, Side 126
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061102330633
 

 

 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.