Gå til innhold
Arkivverket

Ole Trulsen f. 1759, Norderhov, Buskerud. Mannlig etterslekt


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

I 1801 bodde Ole Trulsen og kona, Marta Olsdatter, på Støvern, Norderhov, Buskerud. De hadde 6 sønner og 3 døtrer.
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058270001658
Av sønnene kjenner jeg etterslekten av søn no. 5, Colbjørn Olsen, men jeg søker etter historien til de andre 5 sønnene, spesielt om noen av dem, eller deres sønner, emigrerte til USA/Canada
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør oppgi fødselsdatoene til de du søker.

Legg ved lenker til dåpene deres.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/sk20100224631513

I likhet med Grethe, jfr. over, så tror jeg vi skal til Green Søndre i Krødsherad for å finne Ole Trulsen.  Har en "følelse av" at det er faren hans, Truls, som nevnes som

barn nr. 1.  Navnet Colbjørn passer også bra, så mye tyder på at Ole Trulsen og kona flytta litt på seg.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ringerikske kompani mannskapslister for 1813 finner jeg en Colbjørn Olsen som kanskje er din.

 

legd

Num-mer

Lægdernes Inddeling og Navne.

Lægdsmændenes Navne

Alder

Om han har tjent som soldat eller Ombudsmand og hvis ei. Af hvad Aarsag ?

Annotation for Sessions-Deputationen.

Ungt Mandskabs Navne fra 16 til 36 Aars Alder, som ei have tjent, i den orden de stod i forrige Sessions-Roulle - og efter dem de Tilvoxne og Tilkomne.

Gaard-eller Huus-mand-sön.

Alder samt hvad Aar og Datum dõbt.

Høide

Hvor han sig opholder.

Annotation for Sessions-Deputationen.

 33

Bente Støvern 1/8

Peder Pedersen

.

.

 

Colbjørn Olsen

Gs

1791.12.11

62

Lægdet

Res.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/sk20100224634437

Skifte fra Skinnes i Krødsherad - foreldrene til moren til Ole Trulsen.  Du bør kanskje ta en titt i gårdshistoriebøkene for Krødsherad,

i håp om at det står noe der om Ole og etterkommerne hans.  Et alternativ er å søke på barnas navn, f.eks. på FamilySearch, og så sjekke

evt. opplysninger om giftermål o.l. opp mot kirkebøkene.  Eller du kan ta for deg Norderhovs kirkebøker, men de er ikke alltid like lettleste.....

 

Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/kb20070313660413

Dette er nok vielsen til den eldste sønnen, Truls Olsen, som bodde på Kittilsbye da han giftet seg med Ragnhild Torstensdatter 16. september 1810.

Finner ekteparet i 1865 på Bjørneplads sammen med to ugifte og godt voksne sønner, Ole (55) og Christian (49).  De kan selvsagt ha fått flere barn.

 

Astrid

PS:  faren til Ole Trulsen, Truls Colbjørnsen, bodde på Flathuus i Krødsherad i 1801 og gift for 2. gang.  Skifte etter ham i 1802.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all svar - kanskje blir det flere.
Ann-Mary har selvsagt rett, jeg skulle ha lagt inn navnene på de guttene jeg er interessert i - og takk til Grethe for å ha lagt noen av dem inn.
For å gjenta: Jeg er interessert i sønner, sønnesønner, osv av
Truls  Olsen f. 1782
Ole Olsen f. 1784
Elling Olsen f. 1786
Fingar Olsen f. 1788
Asle Olsen f. 1797
Jeg har informasjon om etterslekten til Colbjørn f. 1791


Grunnen til at jeg bare er interessert i informasjon om sønner, sønnesønner osv er at en Kanadier, fødd i 1962 med en ukjent far, har et nært YDNA treff med en norsk etterkommer av Colbjørn, og jeg forsøker å finne en mulig paternal lenke mellom de to.

Da jeg ikke bor i Norge har jeg dessverre ikke web-tilgang til de norske bygdebøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.