Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kommer etternavnet Ramneslov fra?


Magne-Kjetil Aske
 Del

Recommended Posts

Ser at navnet Ramneslov er i bruk i Gimmestad sogn i Gloppen på 1500-1600 tallet. Er dette en variant av gårdsnavnet Ramnestad/Ravnestad eller har det en annet opprinnelse? I tilfelle hvilken opprinnelse har det? Jeg kan nevne at jeg så et eksempel der faren hette Ravnestad og moren hette Ramneslov og barna fikk morens navn. Dette får meg til å tro at det er navn med en viss status. Er det noen som vet noe om dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har eg aldri høyrt om, og det er heller ikkje nemnt i bygdeboka, verken den nye eller den gamle. Eg er tilbøyeleg til å tru at det er ein avskriftsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Det er selvsagt veldig lett å feiltolke det som står i gamle kirkebøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyHeritage

 

For å gjøre en lang historie kort: en gang slet jeg med et stedsnavn som så ut som "Engelhår", men det kunne jeg ikke tro var rett.  Etter mye om og men kom løsningen; Engelhov.  

 

Kan hende tilsvarende har skjedd her, at det ikke skal være Ramneslov men Ramneshov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kilden i dette tilfellet er MyHeritage eller andre slektstrær på nett, og dersom en lokalkjent og erfaren slektsgransker som Aase R. Sæther aldri har hørt om det før, så er det grunn til gjette på at det hele kan være en misforståelse. Det kan kanskje avgjøres forholdsvis enkelt, om det kommer noen konkrete navn og årstall på bordet.

 

Det er i tillegg verdt å peke på at gårdsnavn på 1500- og 1600-tallet så å si utelukkende er adresser og ikke (slekts)navn. Så hvis en far "heter" (les: på Myheritage er registrert som) Ravnestad, ei mor "heter" Ramneslov, og barna "får morens navn", så kan det vel bety at faren var født på Ravnestad, at mora var født på Ramneslov, og at de bodde på Ramneslov da barna ble født. Navnebruken har da ikke noe med navnenes status å gjøre, men hvor de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.