Gå til innhold
Arkivverket

Karen Kofstad(Lockwood )(f 12.9.1888 i Numedal)


Arnfinn Smith Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne opplysninger om Karen Kofstad, som er  født i Numedal (ikke nærmere bestemt fødested) 12 sept 1888. Hun utvandret til Amerika og ble gift i Nebraska 21 des 1907 med William Theodore Lockwood. Hun oppgir at Hellik Kofstad er far, men hun oppgir ikke morens navn i "Certificate of Marriage" . Senere (i 1923) søker hun om pass for å reise til Norge for å hente sin mor over til Amerika. Jeg finner bare en Hellik Kofstad  når jeg søker opp det navnet. (Folketelliingen 1910 i Drammen.) Gift med Margit og med en datter Margit født i 1892. Kan Margit (Helliks kone) være Karens mor, eller har Hellik fått Karen med en annen kvinner?  Eller er det en annen Hellik jeg leter etter? Jeg er i kontakt med Karen Kofstads barnebarn i USA, og hun mener å ha hørt at bestemoren hadde en stefar som var fiolinbygger. Vi har ingen navn på fiolinbyggeren. Karen fikk reisen til USA betalt av sin onkel Ole Kittilsen som hadde utvandret til Amerika tidligere. Han møtte henne i New York og de reiste til South Dakota hvor han bodde. Hun reiste over  med SS Celtic fra Liverpool 21 april  til Ellis Island i New York og ankom der 8 mai 1904.  Kan noen hjelpe oss med flere detaljer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel
  Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Yrke Fødd år Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje
157056 Oslo 3041 1904 April 22 Karen Kapstad f u     15 ø.eker S.dakota 10563 Norge Prp Montebello

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=157056&merk=157056#ovre

 

----

Karen Kelliksen Kapstad

New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island)
Name Karen Kelliksen Kapstad
Event Type Immigration
Event Date 09 May 1904
Event Place Ellis Island, New York City, New York, United States
Residence Place O...ker, Norway
Gender Female
Marital Status Single
Nationality Norway, Norwegian
Departure Port Liverpool
Ship Name Celtic
Arrival Contact Name Ole Kittilsen
Arrival Contact Name Relationship Uncle
Page Number 96
Affiliate Line Number 0005

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JF1K-VNB

 

View the original document.

 

----

 

Karen Kofstad

South Dakota, School Records
Name Karen Kofstad
Event Type School enrollment
Event Date 1906
Event Place Lyman, South Dakota, United States
Gender Female
Age 17
Birth Year (Estimated) 1889
Parent Name Ole Kettleson

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QK73-7T2F

 

View the original document. 

 

----

 

"

Hellik Kofstad hf g Eier af gaarden 03.06.1849 Numedal  
  Margit Kofstad hm g hustru 05.11.1858 Numedal  
  Margit Kofstad d ug i hjemmet 08.04.1892 Numedal"

 

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Drammen
  • Kommunenummer: 0602
  • Gatenavn: Haugesgate 72
  • Gatenr: 147m
  • Bydel: Drammen
  • Gårdeier: Hellik Kofstad
  • Antall leiligheter: 7

Antall personer registrert på bostedet: 32


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Hanna Lovise Ols. hm ug Handlerske, melk og fløde 17.01.1881 t  
  Rolf Aleksander Kristens. s ug søn 20.04.1906 t  
tidslinje.gif Theodor Kreutzer hf g Komesionær 02.08.1851 Molselven  
tidslinje.gif Bergithe Kreutzer hm g hustru 25.10.1869 Thronhjem  
tidslinje.gif Theodora Kreutzer d ug strikkerske 14.04.1892 Bodø  
tidslinje.gif Olaf Kreutzer s ug Kjører 06.02.1894 Bodø  
tidslinje.gif Bjarne Kreutzer s ug skolegut 29.06.1898 Bodø  
  Oskar Kreutzer s ug skolegut 01.06.1901 Bodø  
  Ingrid Kreutzer d ug skolepike 01.06.1901 Bodø  
  Johan Tollefs. hf g Tømmermand hos privat 15.08.1847 t  
  Mathilde Tollefs. hm g Hustru 04.12.1863 Karlstad  
  Ester Tollefs. d ug datter 05.11.1900 t  
  Thora Tollefs. d ug datter 05.06.1906 t  
  Hellik Kofstad hf g Eier af gaarden 03.06.1849 Numedal  
  Margit Kofstad hm g hustru 05.11.1858 Numedal  
  Margit Kofstad d ug i hjemmet 08.04.1892 Numedal  
  Ole Solheim hf g melkjører 04.11.1881 Nes  
  Gina Solheim hm g Hustru 06.06.1881 Sande  
  Gudrun Solheim d ug datter 25.05.1903 t  
  Olaug Solheim d ug datter 17.06.1905 t  
  Erling Solheim s ug søn 31.08.1910 t  
tidslinje.gif Andreas Niels. hf g Søman 20.09.1866 Svelvik  
tidslinje.gif Thora Niels. hm g husmor 29.08.1872 Svelvik  
tidslinje.gif Niels Bernhart Niels.* s ug Smedelerling 25.02.1895 Svelvik  
tidslinje.gif Herman Andreas Niels.* s ug søn, skolegut 05.02.1897 Svelvik  
tidslinje.gif Torstein Martinius Niels.* s ug søn 14.01.1901 Svelvik  
  Karl Johan Niels.* s ug søn 06.03.1903 Svelvik  
  Margaret Niels.* d ug datter 26.02.1905 Svelvik  
  Synøve Niels.* d ug datter 08.12.1908 t  
  Christian Nils. hf g Guldlistearbeider 12.04.1873 t  
  Tora Nils. hm g hustru 21.11.1878 t  
  Frank Torolf Nils. s ug Søn 08.12.1910 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0602&kenr=005&bnr=0092&lnr=04

 

----

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Nore
  • Kommunenummer: 0633
  • Navn på bosted: Sønstegård (gaard)

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Hellik Gulliksen hf g Gårdbruger S 1861 Nore Bu  
tidslinje.gif Margit Larsdatter hm g Husgjerning og Kreaturstel 1871 Gol Hall.  
tidslinje.gif Tollef Helliksen s ug   1892 Nore Bu  
tidslinje.gif Margit Helliksdatter d ug   1894 Nore Bu  
tidslinje.gif Lars Helliksen s ug   1900.08.08 Nore Bu  
  Jørund Kristensdatter tj ug Husgjerning & Kreaturstel 1884 Nore Bu  
  Knut Eriksen fl ug Arbeider 1880 Nore Sogn  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0633&kenr=011&bnr=0001&lnr=00

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all info selv om jeg postet spørsmålet i feil forum! Har postet på nytt i brukernes forum nå.

Ole Kittilsen er hennes onkel - ikke "parent" men han har tatt seg av henne når hun kom til Amerika og har kanskje stått oppført som forelder? Min kontakt,  Karen Lockwood-Canchola er født i 1944 og har aldri møtt sin farmor som ble drept (!) i 1930. Også hennes farfar døde i en ulykke i 1927. Min Karen har derfor bare det hun husker at hennes far har fortalt om besteforeldrene. Hennes mor døde i 1999 og faren i 2005.

Jeg tenker at noen opplysninger om Karen Kofstad er  nokså "sikre": Fødsel 12.9.1888. Far Hellik Kofstad.I Ellis Island papirene oppgir hun jo også Helliksen som mellomnavn. Så det store spørsmålet er hvem som er mor...

mvh

Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med noen lenker fra Amerika også.

 

Hva står A'en i navnet hennes for?Sjekka originalen.Tror det er feilskrift for "H"

 

Karen A Lockwood

United States Census, 1910
Name Karen A Lockwood
Event Type Census
Event Date 1910
Event Place Lafayette, Nemaha, Nebraska, United States
Gender Female
Age 21
Marital Status Married
Race White
Race (Original) White
Relationship to Head of Household Wife
Relationship to Head of Household (Original) Wife
Birth Year (Estimated) 1889
Birthplace Norway
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Sheet Letter B
Sheet Number 7
Household
Role
Sex
Age
Birthplace
William T Lockwood Head M 31 Nebraska
Karen A Lockwood Wife F 21 Norway
William D Lockwood Son M 1 Nebraska
Dan Whitton Farm hand M 60 Nebraska

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:ML4T-7MR

 

View the original document. 

 

----

Karen Lockwood

United States Census, 1920
Name Karen Lockwood
Event Type Census
Event Date 1920
Event Place Raymond, Knox, Nebraska, United States
Gender Female
Age 30
Marital Status Married
Race White
Race (Original) White
Can Read Yes
Can Write Yes
Relationship to Head of Household Wife
Relationship to Head of Household (Original) Wife
Birth Year (Estimated) 1890
Birthplace Norway
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Sheet Letter B
Sheet Number 10
Household
Role
Sex
Age
Birthplace
William F Lockwood Head M 41 Nebraska
Karen Lockwood Wife F 30 Norway
William D Lockwood Son M 10 Nebraska
Forest W Lockwood Son M 8 Nebraska
Muriel Lockwood Daughter F 7 Nebraska

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MCK6-LDY

 

View the original document.

 

----

Karen Lockwood

United States Passport Applications
Name Karen Lockwood
Event Type Passport Application
Event Date 1924
Event Place Nebraska, United States
Gender Female
Birth Date 12 Sep 1888
Birthplace Norway
Spouse's Name William T Lockwood
Spouse's Gender Male
Certificate Number 453022

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV5Y-WRXG

 

Her står  det at hun var født i Numedal  12 sept 1888.

View the original document. 

 

----

Karen Lockwood

United States Census, 1930
Name Karen Lockwood
Event Type Census
Event Date 1930
Event Place Verdel, Knox, Nebraska, United States
Gender Female
Age 41
Marital Status Widowed
Race White
Race (Original) White
Relationship to Head of Household Head
Relationship to Head of Household (Original) Head
Birth Year (Estimated) 1889
Birthplace Norway
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Sheet Letter A
Sheet Number 2
Household
Role
Sex
Age
Birthplace
Karen Lockwood Head F 41 Norway
Frank Lockwood Son M 19 Nebraska
Muriel Lockwood Daughter F 17 Nebraska

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XQKT-7QR

 

View the original document. 

 

----

 

Karen H. Lockwood

Birth: Sep. 12, 1888Death: Jul. 2, 1930trans.gif
 
Family links: 
 Spouse:
  William T. Lockwood (1879 - 1927)*
 
*Calculated relationship
 Burial:
Glenrock Cemetery 
Glenrock
Nemaha County
Nebraska, USA 
Edit Virtual Cemetery info [?] 
Created by: OmaHanke
Record added: Feb 28, 2011 
Find A Grave Memorial# 66254100

https://old.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=lockwood&GSfn=karen&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=31&GScntry=4&GSob=n&GRid=66254100&df=all&

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke stå A men H. A'en kom inn i en av folketellingene fra USA, men det er bare fordi H'en ser ut som en A. Jeg har sjekket det ut. Og i Ellis Island papirene står det ikke som transkribert Karen Kelliksen Kapstad, men helt klart håndskrevet Karen Helliksen Kofstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Karen Lockwood

New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island)
Name Karen Lockwood
Event Type Immigration
Event Date 20 Sep 1924
Event Place Ellis Island, New York City, New York, United States
Residence Place Verdel, Nebr.
Gender Female
Age 35
Marital Status Married
Nationality US Citizen
Birth Year 1889
Departure Port Christiania
Ship Name Frederik VIII
Page Number 36
Affiliate Line Number 0018

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JN4T-7MK

 

View the original document.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant! Hadde hun med seg moren tro? Denne listen tar bare for seg de som er amerikanske statsborgere. Kan vi finne de som er norske statsborgere på en annen liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over hvor fort og presist du finner opplysninger Ann-Mary! Kan vi finne passasjerlister for denne avgangen tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig....

Fant skipet fredrik VIII med avgang fra Kristiania i 1922.1923 og 1926.

Men finner ikke Fredrik VIII med avgang fra Kristiania i 1924.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen (Kari) er født 12 sept 1888 i Flesberg, moren er pige Marit Kittilsdatter Maugerud og faren er ungkarl og veiarbeider August Larsson fra Sverige.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5869/35

 

Marit Kittilsdatter (1857-1944) gifter seg i 1892 med Hellik Levorsen Rud (1849-1913).

De fikk datteren Margit i 1893.

 

Hellik og Marit bodde først på Nordre Garder i Svene, men kjøper Kofstad på Øvre Eiker og flytter dit sammen med døtrene Kari og Margit.

 

Se også Flesbergboka bind 1 (s.161 og s.471) og bind 6 (s.238-239) for mer om denne familien.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette er veldig bra. Ser også at Ellis Island har notert Øvre Eker som siste bosted for Karen før hun reiste ut i 1904.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfinn, du må hilse til Karens barnebarn. Hun og jeg er på sett og vis i familie siden Karens morbror Sjul (Sjur) Kittilsen Maugerud (1852-1939) var min ste-tippoldefar gjennom sitt andre ekteskap med min tippoldemor Anne Olsdatter Gravningsmyr (Bakken) (1844-1921), som var enke etter min tippoldefar da hun og Sjul giftet seg i 1899. Far husket Sjul så vidt. Han var den eneste av oldeforeldrene sine han traff. Selv husker jeg at bestemor, som vokste opp med Sjul og Anne som nærmeste nabo, snakket om ham noen ganger, men jeg husker ingen detaljer. (Det var før jeg ble slektsinteressert for alvor, så jeg noterte dessverre ikke ned det jeg ble fortalt.) Også i sitt første ekteskap var Sjul gift med en noe fjernere slektning av meg. Han fikk ingen barn i noen av ekteskapene sine, men hadde fra før en utenomekteskapelig datter Kari (1875-1953), som var gift og hadde barn.

 

Her er Karen (som Kari) ved FT 1900: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037125001423

 

Her er lenker til omtale av hennes mors opphav i Flesbergboka I s. 161: https://www.nb.no/nbsok/nb/071d3634ac83edbeedda3fbd02738ae7?lang=no#164

Og stefarens opphav i samme bind s. 471: https://www.nb.no/nbsok/nb/071d3634ac83edbeedda3fbd02738ae7?lang=no#474

 

Bind 6, som også så vidt omtale Karen, er dessverre ikke tilgjengelig som e-bok. Men der bekreftes det at det er rett familie som er funnet i Drammen i 1910. Der får vi også vite at det var stefaren Hellik Levordsen som var felebyggeren. Han var også spillemann, snekker og landhandler.

 

Her er graven til Karens mor, det er hun som kalles Marit Ruud: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1556381

De to som står over henne er datter og svigersønn, de to nederste en av deres sønner og svigerdatter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint Dag. Jeg skal oversette det du skriver og sende det til henne. Karen (som altså er oppkalt etter bestemoren sin)  ble veldig overveldet i går over plutselig å få så mange norske slektninger. For meg har dette vært kjempeinteressant. Karen og jeg startet dette fordi jeg har en grandonkel som heter Ole Kittilsen. Og det eneste Karen visste om sin norske bestemor var at en onkel av bestemoren, Ole Kittilsen, hadde møtt Karen i New York da hun kom til Ellis Island  i 1904, og at han også hadde betalt for reisen hennes. Nå vet vi at det ikke er noen sammenheng mellom disse to Ole Kittilsenene, men det gjør jo ikke noe. Det er jo historier som dette som gjør slektsforskning så moro.

Karen Kofstads mann William Lockwood var ganske velstående og eide 3 farmer , men i 1927 døde han i en brannulykke. Karen satte bort driften av gårdene til en bankmann som svnindlet fra henne alle gårdene og hun mistet alt. Så i 1930, bare tre år etter at mannen døde, mens den siste gården var på auksjon, satt Karen i eplehagen og leste i en bok - og der ble hun stanget i hjel av en okse. Veldig dramatisk som du skjønner. Hennes barn reiste fra stedet og bosatte seg Wyoming hvor min Karen nå bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du også fortelle henne at navnet Karen/Kari har vært båret av annethvert kvinneledd bakover fra i hvert fall til 1772. Men også bakenfor er det flere Karen'er. Jeg kjenner store deler av denne slekten bakover, og her er det en rekke eldre forbindelser til egen slekt med en del interessante historier - bl.a. en som inkluderer gapestokk!

 

Hvis vi holder oss til kvinneleddene, har de sitt opphav i en opprinnelig dansk preste- og embetsmannsslekt der det eldste sikre leddet trolig var født i Haderslev i Sønderjylland rundt 1590. Det er mulig at Karen-navnet kan følges helt tilbake til hans kone og/eller svigermor. Dette ifølge Alexander Kielland, som er den som først og fremst har gransket de tidlige ledd av denne slektsgrenen, og - om jeg ikke har forstått det feil - selv stammet fra dem. Men noe av det han skrev er trukket i tvil av nyere slektsforskere. Siden dette ikke er egen slekt, har jeg ikke gått inn i denne problemstillingen selv, men holder meg til det det er konsensus om.

 

Et artig poeng: Da Karen emigrerte i 1904 og fikk se Frihetsgudinnen i New York havn, lurer jeg på om hun visste at noe av kobberet den består av ble utvunnet av en bror av hennes bestemor og hans svigersønn ved Visnes gruver på Karmøy? Her er et bilde av denne broren til bestemoren i Flesbergboka: https://www.nb.no/nbsok/nb/67dd8bc2a482e0ac637d7434b895a272?lang=no#389

 

Jeg har kontakt med en av hans etterkommer - i Bergen. Hun må være en av Karens nærmeste nålevende norske slektninger. Hun er svært slektsinteressert, og jeg hjalp henne i fjor med å rulle opp denne slekten hennes. Jeg formidler gjerne kontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎11‎.‎03‎.‎2018 den 9.50, Odd K. Stuvstad skrev:

Karen (Kari) er født 12 sept 1888 i Flesberg, moren er pige Marit Kittilsdatter Maugerud og faren er ungkarl og veiarbeider August Larsson fra Sverige.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5869/35

 

Marit Kittilsdatter (1857-1944) gifter seg i 1892 med Hellik Levorsen Rud (1849-1913).

De fikk datteren Margit i 1893.

 

Hellik og Marit bodde først på Nordre Garder i Svene, men kjøper Kofstad på Øvre Eiker og flytter dit sammen med døtrene Kari og Margit.

 

Se også Flesbergboka bind 1 (s.161 og s.471) og bind 6 (s.238-239) for mer om denne familien.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere i år hatt stor nytte av opplysninger om Karen Kofstads (Lockwoods) norske opphav. Hennes far er som Odd K Stuvstad skrev "ungkarl og veiarbeider August Larsson fra Sverige". 

På ‎11‎.‎03‎.‎2018 den 9.50, Odd K. Stuvstad skrev:

Karen (Kari) er født 12 sept 1888 i Flesberg, moren er pige Marit Kittilsdatter Maugerud og faren er ungkarl og veiarbeider August Larsson fra Sverige.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5869/35

 

Marit Kittilsdatter (1857-1944) gifter seg i 1892 med Hellik Levorsen Rud (1849-1913).

De fikk datteren Margit i 1893.

 

Hellik og Marit bodde først på Nordre Garder i Svene, men kjøper Kofstad på Øvre Eiker og flytter dit sammen med døtrene Kari og Margit.

 

Se også Flesbergboka bind 1 (s.161 og s.471) og bind 6 (s.238-239) for mer om denne familien.

Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut mer om denne August Larsson fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.