Gå til innhold
Arkivverket

Gård på Brandbu


Agnes Vinorum
 Del

Recommended Posts

Ser på forum at Høgkorsplassen er nevnt. Vi går Pilgrimsveien til Trondheim over Hadeland. Fantastisk utsikt og flott sted. Valgte å gå over Hadeland fordi familen på farssiden kommer derfra. Førsøker å finne ut av min fars familie historeie, og har funnet ut at min oldefar bodde på Alm Nedre på Brandbu. Vet noen hvor det er? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alm Nedre lå i nærheten av Pilgrimsleden, visste ikke om forbindelsen før jeg henvendte meg til Museet. Ser at en av gårdene har kårhus. Min fars oldefar het Ole Olsen Christiansen. Ser ikke ut til å være i familie med gårdeierne, må ha jobbet der. Likevel hadde han penger til å kjøpe Vennolum eller Vindorum som gården heter idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne ut hvem som f.eks var husmann på gården Alm Nedre? Eller hvilken status min fars oldefar hadde på gården?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Agnes Vinorum skrev:

Er det mulig å finne ut hvem som f.eks var husmann på gården Alm Nedre? Eller hvilken status min fars oldefar hadde på gården?

 

 

Når var din fars oldefar født?

Kan du legge lenke til når du fant ham på Alm Nedre?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Min fars oldefar Ole Kristiansen var født 18.2.1816.på Alm Nedre i Brandbu. Jeg har fått disse oppleysningen av Avtjern på Randsfjordmusset.

 

Min fars bestefar Ole Olsen Kristiansen kjøpte Vennolum av Ole Henriksen 15.10.1851 - gården ble solgt på tvangsauksjon 8.5.1875

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Døypte i Gran prestegjeld 1815-1824

Lp.nr. Prot. ref. Side År Sokn/Kyrkje Dato Ekte/Uekte Handlingsmerknad
46 23 G09D 8 1816 Gran 18/02-1816 E E: Han er neppe døpt samme dag som han ble født så presten har nok skrevet dåpsdatoen i stedet for fødselsdatoen.
  Rolle Stilling/yrke Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Fødd år
348 Barn   Ole   M   18/02 1816
349 Far Gaardmand Christian Larsen   Nedre Alm    
350 Mor   Kari Torstensdtr        
351 Fadder   Christiane   K Ringdahlen    
352 Fadder   Michel   M Ringdahlen    
353 Fadder   Lars   M Hofsmarken    
354 Fadder   Hans   M Windorum    
355 Fadder   Anne   K Høybye

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Dp05341815&gardpostnr=46&personpostnr=348&merk=348#ovre

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. har kommet litt videre. 

Du har sikkert rett i at presten har skrevet inn fødselsdato og ikke dåpsdato.

Interresant er det at en av fadderne kommer fra Windorum. Her er det mange skrivemåter av navnet. Lurer på hvordan alle disse skrivemåtene har oppstått. Familien vår heter Vinorum. Fikk høre av min far at vi kunne ta navnet fordi de som eier gården idag heter Vindorum. Jeg sløyfet Christiansen da jeg var ca 13. år. Idag er det ganske mange etterkommere som heter Vinorum, fettere og tremenninger pluss pluss (Min far het Vinorum Christiansen). Mulig å komme lenger bakover i tid?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.