Gå til innhold
Arkivverket

Oppstartsvansker med Augustus


Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg gått løs på Augustus 2, men støter på problemer jeg ikke finner svar på i brukerdokumentasjonen.  

 

Jeg har fra før lagt inn første kirkeboka for Inderøy, 1733-1764 - https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/16417 i excel, men for å få med faddere, introduserte barselkvinner, hjemmedøpere osv., har jeg prøvd Augustus 2.

 

Men der sliter jeg!

 

1) hva er kommunenummer? For Inderøy i "Nord"-Trøndelag, har dette vært 1729.  Men skal det "nye" nummeret 5033 føres opp? Dette er jo gjeldende fra nyttår.

 

2) hva er soknenummeret? Finner det ikke ett eneste sted, og ser på DIS diskusjonsforum at flere andre også etterspør dette.

 

3) Hva er arkivsignaturen? Arkivreferansen er ifølge Arkivverket SAT/A-1458/730/L0272 - er det de fire siste som gjelder her?

 

4) Jeg har ført inn de to første åra med "fødte og døpte" og "døde og begravede" - men disse vises ikke i listen på Augustus sin oppstartsside.  Trykker jeg på eksemplene som er med Augustus (Eidsvoll og Fredrikshald), kommer antall førte opp med en gang, men ikke for meg.  Hva gjør jeg feil?

 

Under vises "min" oppstartsside for Augustus.

 

Augustus.thumb.jpg.7a345fd0e441f8d95874a6ecd413bd7e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

1. kommunenr. Du velger det gamle kommuenr. Dette finnes ofte nevnt på folketellingene

2. soknenr. dette kan du se helt bort i fra. Ikke viktig!

3.Arkivsignatur finner du når du åpner informasjonen om en kirkebok. (bla funksjonen). på høyre siden vil du da få opp kildeinformasjon. Arkivsignatur er det som der heter Protokollnr. For din kirkebok er det 730A01

4. den var litt verre. Når du åpner fødte, finner du der personene du har registrert, eller er de borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.