Gå til innhold
Arkivverket

Gjertrud Birgitte Atlaksdatter


Roy Geir Jakobsen Østhus
 Del

Recommended Posts

Her har jeg litt problemer med å finne dokumentasjon på hennes fødsel.

 

Myheritage påstår hun er født på Hogstad, Hidra Vest Agder 17/10-1807

 

Nes Bygdebok Bind 1 påstår hun er født i Bakke 1808

 

Her er lenke til Bakke hvor bygdeboka mener hun er født:

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1780-1816, s. 185
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070329670424

 

Mens her er lenke til Hidra(Hitterø) hvor Hogstad den gang var under.. 

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 76-77
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070529320248
 

Jeg tror det kan være hun som er født 20/9/1807 i sistnevnte bok.. men jeg klarer ikke tyde noe særlig annet en at jeg tror det står "Gjertrud Birgitte" der...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jertrue Birgitte døpt 20.9.1807, født 17.9.1807 - Far: Atlak (Atlach) Nilsen Hogstad - Morens navn tyder jeg til Birthe Olsdtr, men her er det klusset mye og vanskelig å tyde....

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Egil Johannessen skrev:

Het faren Atlak Nilsen Hogstad?

 

Hei,  jeg har ingen sikre kilder på foreldrenavnene

 

På Myheritage står det Atlak Nielson Rannestad og Berte Rannestad Salvesdatter som foreldre, men det er treff jeg ukritisk har lagt til og er ikke verifisert på noen måte enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra FS - https://www.familysearch.org/search/collection/results?count=75&query=%2Bbirth_year%3A1800-1810~ %2Bfather_givenname%3Aat*~ %2Bmother_surname%3Asalvesd*~&collection_id=1467014

 

Her døpes barna på Bakke og morens navn er Salvesdatter - det er mulig det skal være Salvesdtr også i 1807, men det er så mye kluss at det er vanskelig å tyde

FS.png

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen andre Gjertrud (Jertrud) Birgitte født på samme tid.....

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Fra FS - https://www.familysearch.org/search/collection/results?count=75&query=%2Bbirth_year%3A1800-1810~ %2Bfather_givenname%3Aat*~ %2Bmother_surname%3Asalvesd*~&collection_id=1467014

 

Her døpes barna på Bakke og morens navn er Salvesdatter - det er mulig det skal være Salvesdtr også i 1807, men det er så mye kluss at det er vanskelig å tyde

 

Er ikke medlem der så den linken kan jeg desverre ikke åpne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må  kan registrere seg på FS for å få åpnet lenker.Det er helt gratis,både å registrere seg,og også å bruke . :-)

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser mistenkelig ut som broen til Gjertrud Birgitte Atlaksdatter ..    Født i bakke Prestegjeld, Sirnes

Konfirmasjon:

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1815-1835, s. 488-489
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070329680673
 

Foreldre Atlak Nielsen og Berthe Salvesdatter 

Endret av Roy Geir Jakobsen Østhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var konfirmasjonen til Gjertrud Birgitte også..  samme sted..   nr 11

 

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1815-1835, s. 492-493
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070329680675

 

Er jo selvsagt en mulighet hun kan ha vært født på Hogstad selv om hun er konfirmert på sirnes..... :S


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

Er jo selvsagt en mulighet hun kan ha vært født på Hogstad selv om hun er konfirmert på sirnes..... :S

 

Tror du trygt kan konkludere med at det er samme person

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egil Johannessen skrev:

 

Tror du trygt kan konkludere med at det er samme person

 

Flott, mange takk for hjelpen =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nils Bjornsen og Gjertrud Birgitte Atlaksdatter var mine tipp tipp oldeforeldre, de dode begge i Nes, Flekkefjord.  Gjertrud Birgitte i 1876 og Nils i 1883.

 

Hvordan er du i slekt med Gjertrud Birgitte, Roy ?

 

Min tipp oldefar var Atlak Nilsen Lauvaas fodt 1839 i Sirnes, og dode 1881 i Loga, Nes og var gift med Elen Johanne Torsdatter Roydland, fodt 1834 og dod

1918 i Frogn, Akershus.

 

Jeg er ogsaa forfatter av den profilen paa Geni, Gjertrud Birgitte hadde to sonner som dode unge og en datter Anne Birgitte i tillegg til min Tipp oldefar Atlak, som ble fodt paa SIrnes, Bakke. Familien flyttet til Nes, og hvis du ser paa folketellingen 1865 saa bor de der, men er fodt i Bakke. Min tipp oldefar dode i 1881, og han etterlot 2 sonner, og hadde omtrent tre dotre med Elen Johanne som dode i ung alder i tillegg til en sonn som dode i tenaarene til sjos. Som etterlot bare min tippoldemor og min oldefar Anders Emil Loge f 1878 i Nes.

 

MVH Fiona Haugan

 

Endret av Fiona Haugan
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.