Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jensen Hals Storeng i Kvikne sin kone??


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med info om hvem mor til Rasmus Hansen Hals Storeng (f ca 1693) i Kvikne ,Østerdalen var???....altså kona til Hans Jensen Hals??. Har sett henne omtalt som ei Lossius ,men tviler litt på om det stemmer eller ikke. Er vel bygdeboka for Kvikne som nevner noe sånt. 

Har laget et tema her om Knut Nilsen Hals Ween i Kvikne sin kone også....

https://forum.arkivverket.no/topic/220248-knut-nilsen-hals-i-kvikne-sin-kone/

Hva vet man egentlig om Rasmus Hansen Storeng`s kone Kirsti Olsdatter Brevad og hennes forfedre?

Alt av info er av interesse her!.

mvh

Erik

Endret av Erik Hov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det lenkede temaet ovenfor nevnes det også noen opplysninger om den hos Hals inngiftede slekten Aalborg. Langt senere har jeg forhåpentligvis klart å avduke dennes danske opphav via søk i transkriberte kilder for Aalborg by. For evt. interesserte (som det bør være mange av, siden ætlingene er svært tallrike) er dette hva jeg har kommet frem til:

 

http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I45385&tree=1    Klikk også på "aner" øverst.      (Opphavsrett: Odd Roar Aalborg.)

 

Det mangler hittil en helt eksakt dokumentasjon av at det faktisk er disse to brødrene i Danmark som kommer til hhv. Kvikne og Sørum, men her er det mye som passer bra! En meget god indikasjon er bruken av det ganske sjeldne navnet Valborg i Sørum. At den opphavelige Christen Andersen Aalborg her i landet har en bror Jens Andersen Aalborg fremgår av at sistnevnte er verge for da avdøde Christens barn ved en eiendomshandel rundt 1715 med nettopp familien Hals i Kvikne. De to brødrene bor muligens ikke i Norge samtidig, siden Christen dør før Jens gifter seg på Romerike. 

 

Også slekten Hals har litt tilhørighet til Aalborg by, men jeg har hittil ikke funnet noe nært slektskap der mellom disse to familiene.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg som kona til Hans Jensen Hals er ukjent da?

.....men at det er etterslekta til Hans H Storeng gift med Mette Lossius som stammer fra Lossius slekta ,og ikke at Hans J var gift med ei Lossius!......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiserer: Hans Hansen Hals (f. 1689) er g.m. Mette Kristensd. Aalborg, og hennes mor er datter av presten Kristoffer Lossius. 

 

Hvem som er faren Hans Jensens kone er vel stadig ukjent. Hun har en sønn Rasmus, et navn som til dels brukes i presteslekten, men den oppkallingen er vel her gjerne av ektemannens mormors far, sokneprest Rasmus Madsen, opprinnelig fra Møn i Danmark. (Han er først kalt Mønbo, senere Fynbo.) Litt rart er det at ingen av de fire barna Hans, Jens, Rasmus og Anne nevnt i nye Kvikneboka synes å ha navn etter sin morsside. I en slik familie kunne en jo vente det. Kanskje slekten Hals med presteslekten er viktigere å oppkalle enn et evt. inngifte fra en bonde- eller verksslekt? (Muligens kan jo også Hans Jensens svigermor være en Anne, men sikkert nok er det at hans egen mormor heter det.)

 

Tar med at Hans Hansens bror, Nils Hansen Hals på Brevadsli, som er g.m. Ingeborg Johansd., lenge har vært påstått å ha en ektefelle som er "prestedatter fra Viborg" i daværende Finland. Dette høres noe utrolig ut, og er det nok antagelig også. Mitt forslag har i mange år vært at hun kommer fra lokalmiljøet og er "Prytzdatter" fra Kvikne, dvs. datter av vannvokter Johan Iversen Prytz (mitt opphav), som stemmer bra med navneskikken i familien.

 

Vedr. Kirsti Olsd. Brevad så tar jeg med et avsnitt jeg skrev i et tema om Kvikne i DIS Slektsforum 17. mars 2009 13:17:33 :   http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=332046

 

Legger til at Kirsti Olsd. Brevad er søster av Nils Olsen der, og navneskikken viser at også Hans Olsen på Botnan (mitt opphav) er en bror. Forbindelser ellers, navn m.m. tyder på at disse muligens kan være barn av Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt, sønn av pliktsfut Hans Iversen Brattbost (og bror av Per og Iver Hanssen Brattbost). Foreløpig er dette min teori, som bygger på en del indisier mer enn konkret dokumentasjon. Den virker imidlertid ganske sannsynlig, bl.a. pga. diverse forbindelser mellom Brattbost-folket og gårdene ved Brevad.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mens vi snakker om Brattbost....var Iver Helgesen Brattbost 1724-1774 i slekt med Iver Helgesen Brattbost på begynnelsen av 1600 tallet? ,og isåfall hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

I slekta fra Nordre Brattbost går navnene Iver Helgesen og Helge Iversen igjen i flere generasjoner, så det er litt vanskelig å holde oversikten. Men slik er det:

Den opprinnelige Helge Iversen (nr.1) fikk barna Iver Helgesen (nr.1, f. 1570), Johan Helgesen og Ragnhild Helgesen.

Iver (nr.1) fikk sønnen Helge (nr.2).

Helge (nr.2) fikk sønnen Iver (nr.2)

Iver (nr.2) fikk barna Helge (nr.3), Simen og Jørgen.

Helge (nr.3) fikk med kona Kari Eiriksdtr. Grøtli barna Iver (nr.3, f.1724), Sigrid og Brynhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Iver og Helge der ja!!.

Usikker på om jeg er i slekt med disse folka......kan hende jeg har noe feilkoblede aner her....

Sikkert noe ullent med denne linja her?:

Iver Helgesen Brattbost

sønn Hans Iversen Brattbost f ca 1626

sønn Ole Hansen Brattbost

barn: Nils ,Kirsti og Hans Brevad

men stemmer dette?? Ser du ikke nevner noen Hans Iversen i lista over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen Hans så tidlig, men det finnes noen fra Søndre Brattbost. Sånn går slekta der:

Hans Ivsersen Einer fikk Iver Hansen

Iver var gift med Sirij/Sigrid Toresdatter. De fikk Hans Ivsersen Brattbost, f. 1687.

Hans Iversen Brattbost (1687-1746) ble gift med Kari Eriksdatter. De bosatte seg på Bakken på Kvikne (Gnr. 167, Bnr. 52). Bakken ble utskilt fra Søndre Brattbost rundt 1720. De fikk barna Olaf (d. ung), Sigrid (f. 1721, g. 1746 med Lars Nilssen), Eirik (1731-1798, g. med Elen Olsdtr. Skogstad), Iver (1733-1799, g. 1765 med Marit Jonsdtr. Bjørgan, g.2.g. med Berit Kristensdtr. Løkken), Randi og Anne.

Jeg ser ikke at det kommer inn noe fra Brevad i denne slekta. Heller ingen Ole. Det er Sigrid og Lars Nilsen som overtar Bakken etter Hans Iversen Brattbost. Den førstefødte heter Nils, ellers har de døtrene Anne, Ragnhild, Karen og Sigrid. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder linja jeg hadde registrert som jeg nevnte over...

"Iver Helgesen Brattbost

sønn Hans Iversen Brattbost f ca 1626

sønn Ole Hansen Brattbost

barn: Nils ,Kirsti og Hans Brevad"

 

.....Ja det har forsåvidt med innlegg 8 å gjøre Brevad og Brattbost ,men her har jeg åpenbart blandet sammen Brevad og Brattbost og koblinger mellom folka der.

Hvor denne Ole Hansen far til Hans ,Nils og Kirsti Brevad var fra vet man vel ikke.

Takk også for oppklaring vedr Bakken og Søndre Brattbost. Jeg er etterkommer etter Erik Hansen Brattbost og Ellen Olsdatter Skogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere flere ganger har nevnt holder jeg fast ved at det er ganske sannsynlig at Ole Hanssen Botnan kan være den samme som Ole Hanssen Brattbost, men det gjenstår altså konkret å dokumentere dette. Siden Brattbost-familien må forlate Grøntvedt pga. utlegging av gården til boliger for verksansatte, så må de jo finne seg andre steder å bo, helst i samme bygd.

 

Det må altså settes et spørsmålstegn ved tredje leddet i anerekken som angis i #11, men det betyr ikke at den ikke kan være riktig!

 

Jeg har også lenge ment at den Maren Iversdatter som oppgis som ektefellen til den eldste Johan Prytz, og som er mor til mitt opphav Iver Johansen Prytz, kan være datter av den eldste Iver Helgesen Brattbost, noe det finnes enkelte indikasjoner for. Men heller ikke dette er konkret dokumentert. Er disse to forbindelsene riktige, så vil folket på Brevad være i ganske nær slekt med Prytz i Kvikne.

 

Det er lenge siden jeg har holdt på med dette nå, så noe mer detaljert om dette går jeg ikke inn på i øyeblikket. Men det finnes nok litt nevnt om det i mine slektsinnlegg på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stopper jeg linja ved Ole Hansen Brattbost/Botnan siden man ikke er sikker på hvor han var fra. Vanskelig å finne bevis for slekt på 1600 tallet også pga manglende kilder. Om det med Prytz er riktig skulle vel Maren være søster av Ole`s mulige far Hans Iversen ,men det er jo bare gjettverk....

Er vel greit å være sikker før man kan konkludere med noe!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke alt helt eksakt kan dokumenteres, så kan likevel ikke sjelden en god del indikeres  - en metode jeg bruker ganske mye. Dette er fullt gangbart i norske rettssaler når til dels lange straffer skal idømmes og helt sikre bevis mangler, så da må metoden til en viss grad kunne aksepteres på andre felter også. Men løsninger som "fastslås" på slikt vis må selvsagt underbygges ganske mye. Ellers blir det jo bare gjetninger.

 

I herværende tilfelle mener jeg sannsynligheten er ganske stor og har argumentert for det tidligere, men detaljene her erindrer jeg ikke akkurat nå. Mener å huske at det er et ganske nært forhold ellers mellom Brattbost-folket og gårdene ved Brevad. Ser at jeg bl.a. nevner dette i et innlegg på Slektsforum i mars 2009, men nok også tidligere andre steder - sitat herfra http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=332046:

 

Jeg regner som før nevnt med at Brevad-folket kan ætte fra Brattbost ved at Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt flytter til Brevad når Grøntvedt blir utlagt som areal for verksplasser rundt 1700, men det gjenstår å dokumentere dette nærmere. Det er før den tid diverse forbindelser mellom familiene på Brattbost og Brevad, noe flere leiermålssaker gir opplysninger om. Det kan derfor være naturlig at Ole på Grøntvedt flytter til Brevad, som vel ligger i en litt annen del av Kvikne. Verket har imidlertid avdelinger begge steder. 

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.