Gå til innhold
Arkivverket
Erik Hov

Hans Jensen Hals Storeng i Kvikne sin kone??

Recommended Posts

Erik Hov
Skrevet (endret)

Hei. 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med info om hvem mor til Rasmus Hansen Hals Storeng (f ca 1693) i Kvikne ,Østerdalen var???....altså kona til Hans Jensen Hals??. Har sett henne omtalt som ei Lossius ,men tviler litt på om det stemmer eller ikke. Er vel bygdeboka for Kvikne som nevner noe sånt. 

Har laget et tema her om Knut Nilsen Hals Ween i Kvikne sin kone også....

https://forum.arkivverket.no/topic/220248-knut-nilsen-hals-i-kvikne-sin-kone/

Hva vet man egentlig om Rasmus Hansen Storeng`s kone Kirsti Olsdatter Brevad og hennes forfedre?

Alt av info er av interesse her!.

mvh

Erik

Endret av Erik Hov

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Roar Aalborg
Skrevet (endret)

I det lenkede temaet ovenfor nevnes det også noen opplysninger om den hos Hals inngiftede slekten Aalborg. Langt senere har jeg forhåpentligvis klart å avduke dennes danske opphav via søk i transkriberte kilder for Aalborg by. For evt. interesserte (som det bør være mange av, siden ætlingene er svært tallrike) er dette hva jeg har kommet frem til:

http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I45385&tree=1    Klikk også på "aner" øverst.      (Opphavsrett: Odd Roar Aalborg.)

Det mangler hittil en helt eksakt dokumentasjon av at det faktisk er disse to brødrene i Danmark som kommer til hhv. Kvikne og Sørum, men her er det mye som passer bra! En meget god indikasjon er bruken av det ganske sjeldne navnet Valborg i Sørum. At den opphavelige Christen Andersen Aalborg her i landet har en bror Jens Andersen Aalborg fremgår av at sistnevnte er verge for da avdøde Christens barn ved en eiendomshandel rundt 1715 med nettopp familien Hals i Kvikne. De to brødrene bor muligens ikke i Norge samtidig, siden Christen dør før Jens gifter seg på Romerike. 

Også slekten Hals har litt tilhørighet til Aalborg by, men jeg har hittil ikke funnet noe nært slektskap der mellom disse to familiene.

Endret av Odd Roar Aalborg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Hov

Ser ut for meg som kona til Hans Jensen Hals er ukjent da?

.....men at det er etterslekta til Hans H Storeng gift med Mette Lossius som stammer fra Lossius slekta ,og ikke at Hans J var gift med ei Lossius!......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Roar Aalborg
Skrevet (endret)

Presiserer: Hans Hansen Hals (f. 1689) er g.m. Mette Kristensd. Aalborg, og hennes mor er datter av presten Kristoffer Lossius. 

Hvem som er faren Hans Jensens kone er vel stadig ukjent. Hun har en sønn Rasmus, et navn som til dels brukes i presteslekten, men den oppkallingen er vel her gjerne av ektemannens mormors far, sokneprest Rasmus Madsen, opprinnelig fra Møn i Danmark. (Han er først kalt Mønbo, senere Fynbo.) Litt rart er det at ingen av de fire barna Hans, Jens, Rasmus og Anne nevnt i nye Kvikneboka synes å ha navn etter sin morsside. I en slik familie kunne en jo vente det. Kanskje slekten Hals med presteslekten er viktigere å oppkalle enn et evt. inngifte fra en bonde- eller verksslekt? (Muligens kan jo også Hans Jensens svigermor være en Anne, men sikkert nok er det at hans egen mormor heter det.)

Tar med at Hans Hansens bror, Nils Hansen Hals på Brevadsli, som er g.m. Ingeborg Johansd., lenge har vært påstått å ha en ektefelle som er "prestedatter fra Viborg" i daværende Finland. Dette høres noe utrolig ut, og er det nok antagelig også. Mitt forslag har i mange år vært at hun kommer fra lokalmiljøet og er "Prytzdatter" fra Kvikne, dvs. datter av vannvokter Johan Iversen Prytz (mitt opphav), som stemmer bra med navneskikken i familien.

Vedr. Kirsti Olsd. Brevad så tar jeg med et avsnitt jeg skrev i et tema om Kvikne i DIS Slektsforum 17. mars 2009 13:17:33 :   http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=332046

Legger til at Kirsti Olsd. Brevad er søster av Nils Olsen der, og navneskikken viser at også Hans Olsen på Botnan (mitt opphav) er en bror. Forbindelser ellers, navn m.m. tyder på at disse muligens kan være barn av Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt, sønn av pliktsfut Hans Iversen Brattbost (og bror av Per og Iver Hanssen Brattbost). Foreløpig er dette min teori, som bygger på en del indisier mer enn konkret dokumentasjon. Den virker imidlertid ganske sannsynlig, bl.a. pga. diverse forbindelser mellom Brattbost-folket og gårdene ved Brevad.

Endret av Odd Roar Aalborg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Hov

Mens vi snakker om Brattbost....var Iver Helgesen Brattbost 1724-1774 i slekt med Iver Helgesen Brattbost på begynnelsen av 1600 tallet? ,og isåfall hvordan? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.