Gå til innhold
Arkivverket

Bygselseddel fra Vågå


Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger hjelp til å tyde bygselseddeldelen på følgende side: https://media.digitalarkivet.no/view/10057/215, nærmere bestemt bygselseddelen som er angitt som nr 4 (gjelder husmannsplassen Kaalgraven i Vågå kommune). Jeg har klart å tyde at Rasmus Pedersen fikk bygselseddelen fra fogd Marcus Sødeman Lyng, og at moren Anne Olsdatter er nevnt på plassen. Stort lenger har jeg dessverre ikke kommet. Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

Jostein Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein,

 

Setter inn et første utkast til transkripsjon (den første delen):

 

«No 4 T.b. 27 Skill: | 1813

 

4. Bygselseddel

 

Marcus [ S ]odeman Lyng Kongens Foged over Gulbrandsdalens Fogderie, Giør bekiendt: Da det Kongelige Rentekammer udi Skrivelse til Amtet af 19d Decembr f. A: haver bevilget at Rydningspladsen Kaalgraven i Nord[H]erreds Kongelige Alminding i Waage Præstegield, maae bygsles til nu værende Oppsidderskes Anne Olsdatters Søn Rasmus Pedersen, efter hendes derom giorte Ansøgning. [ S ]aa er det ____ _____ paa hans Majestæts Vegne, bygsler og fæster bemeldte Plads sin Livstid imod at erlægge Rydningsskat at Aarlig 1rd og Førstebygsel 2rd, hvillken 2rd til mig ere betalte, saa____ ___ af Pladsen hvad»

 

Andre kan kanskje bidra med utfyllinger, korrektur og resten av teksten.

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Sødeman Lyng Kongens Foged over Gulbrandsdalens Fogde-

rie, Giør bekiendt: Da det Kongelige Rentekammer udi Skrivelse

til Amtet af 19 Decembr f. A: haver bevilget at Rydningspladsen Kaalgraven i Nord-

Herreds Kongelige Alminding i Waage Præstegield, maae bygsles til nu værende

Oppsidderskes Anne Olsdatters Søn Rasmus Pedersen, efter hendes derom giorte Ansøgning,

saa er det ieg herved paa Hans Majestæts Vegne, bygsler og fæster bemeldte Plads

Kaalgraven til fornævnte Rasmus Pedersen, hvilken Plads han maa bruge og beboe

sin Livstid imod at erlægge Rydningsskat aarlig 1 rd og Førstebygsel 2 rd,  hvillke 2 rd

til mig ere betalte, samt ellers svare af Pladsen hvad herefter maatte vorde

paabuden, og desuden vedligeholder Pladsens Huuse, dens Ager og Eng forsvarlig

dyrker og forbedrer, Skoven ikke til Upligt forhugger, og i øvrigt sig i alle Deele

opfører saaledes som egner og anstaar en retskaffen  Lejlending.  Til Bekræf-

telse under min Haand og Segl.

Lunde den 4 Januar 1813

M. S. Lyng (LS)

Hermed fulgte en ligelydende Gjenpart, saaledes paategnet,

alt hvad denne Bygselseddel indeholder forbinder ieg mig til ubrødelig at efterkomme.

Vaage Tingstæd Hammer den 22' February 1813.

Rasmus Pedersen med iholden Pen

Til Vitterlighed. A. Hartmann.  Fredrik Rundhougen med iholden Pen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.