Gå til innhold
Arkivverket

mass-stove


Anne Marie Bøtun Øyri
 Del

Recommended Posts

Kva er ei mass-stove? Kom over ordet då eg las om heimafylgje som brura fekk med seg ved giftarmål i 1810.

 

Anne Marie B Øyri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mat-stue, kanskje? Jeg tror det kan være tale om et lite bygg, en "stue", hvor de hadde mat, eller laget den.

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldhus - Nynorsk Wikipedia

Eldhus (frå norrønt eldhús) eller størhus (norrønt steikarahús) er nemninga på ein bygning med eldstad til ein viss bruk, til dømes vasking eller baking. Ulike stader har ein også kjend bygningen som bakarstue, bryggarhus, kylne, masstu (matstove) og sørpehus.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor bruden var fra. En mass stove er også en komfyr med vedfyring. Stove er jo komfyr på engelsk. Kanskje hvis det er noen som har utvandret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ho flytte til nabobygda og fekk med seg ei mass-stove i heimafylgje så det er nok eit eldhus eller bryggjarhus ho fekk med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner ikke uttrykket mass stove i noen ordliste eller lignende uansett alder.  Er det ikke en feilskrivning eller dialekt for matstove.  Det kan man forstå at man kunne ta med seg i heimafylgje, men et eldhus-neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Man finner ikke uttrykket mass stove i noen ordliste eller lignende uansett alder.  Er det ikke en feilskrivning eller dialekt for matstove.  Det kan man forstå at man kunne ta med seg i heimafylgje, men et eldhus-neppe.

 

 "Grunnmanuskriptet" - som vart laga som utkast til ei Norsk Ordbok på 1930-talet, (og gjort tilgjengeleg på internett på 1990-talet) har denne innførsla:

            masstove f mat-stove f. l. hus til koking el. matlaging, eldhus, Å; 2. liti stove der dei set mjølk og annan mat, matbu, Å; 3. stove til å eta i, Sn; 4. stove el. rom der dei sel mat, Sn (ny tyd.). Utt. "masstove" (Snm, i tyd. 2), "masstugu" (Orkd, i tyd. l.), "masstøva" (Helg), "masstu´u" el. "mastu" (Innh, No), "mass-stuå" (Ndm, i tyd. 2.), "mosstova" (Ulvik i Ha), Å, R. Gn. matstofa (?), i tyd. l og 3.

 

Slike ord kan delast med bindestrek, og her vert det mass-stove - dvs. i vår moderne grammatiske praksis; i 1810 tok ein det ikkje like nøye.

 

I eldre tid flytta ein gjerne bygningar, også store hus. Eit eld-hus var ikkje så stort, og var tilnærmma "rørleg gods".  Ein tok det ned stokk for stokk, og køyrde det på slede eller vogn. Dersom stokkane ikkje alt var merka frå opphavet, gjorde ein det før ein tok dei ned.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren var gjestgivar og hadde berre denne dottera, så det er godt rimeleg at ho fekk med seg eit mindre hus som heimefylgje. Mange eksempel her i bygda på at tømra hus blei tekne ned og sette oppatt ein annan stad. Giftarmålet var i 1810 og då var faren 73 år gammal så han hadde vel kanskje avslutta gjestgivarverksemda. og hadde hus han ikkje trengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive en liten avskrift av det min far har skrevet om "massstua" på heimgården Hauan i Skjerstad,Nordland . Et gammelt bilde viser at dette slett ikke var et lite stabbur men ei rimelig stor bygning foran hovedhuset.

"Masstuo ble brukt til sommerhus, hvor maten ble tillaget og spist ,fra om våren når onnene begynte og til korn- og potetonna var slutt. Det hadde trolig mindre gulvareal og enklere renhold når folk var ute i marka og på åker og eng i onnene."  Og jeg husker min far sa at drenger og andre som hjalp til på gården bodde i Masstua.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Anne.  Kan uttrykket Massstua hatt en noe forskjellig betydning i de forskjellige landsdeler?  Masstue minner meg litt om bårstua i gamle Tromsø, og den kunne ha noe forskjellig betydning og bruk i ulike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne J. Engmo skrev:

Kan skrive en liten avskrift av det min far har skrevet om "massstua" på heimgården Hauan i Skjerstad,Nordland . Et gammelt bilde viser at dette slett ikke var et lite stabbur men ei rimelig stor bygning foran hovedhuset.

"Masstuo ble brukt til sommerhus, hvor maten ble tillaget og spist ,fra om våren når onnene begynte og til korn- og potetonna var slutt. Det hadde trolig mindre gulvareal og enklere renhold når folk var ute i marka og på åker og eng i onnene."  Og jeg husker min far sa at drenger og andre som hjalp til på gården bodde i Masstua.

 

Det er vel ikkje nokon (andre) her som har blanda stabbur inn her? 

Ei Mass-stove treng ikkje vere lita. Men ho er gjerne ein del mindre enn hovudhuset. Elles stemmer sitatet med bruken av nemninga masstove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.