Gå til innhold
Arkivverket

Aasmund i Trøgstad


Kalle Birgersson
 Del

Recommended Posts

Jeg har to Aasmundsen i slekten som jeg ikke finner foreldrerne til. Kanskje er de brøder.

 

Den første het Christopher Aasmundsen, født omtrent 1731 og begravd 11 juni 1795, på Kjesrud/Keiserud i Trøgstad. Når han vigs med Mari Joensdatter fra Skrammerud i 1758 står bare att han er soldat, ikke hvor han kom fra. Han får sønnen Jon Christofersen omtrent 1767.

 

Den andre er Anders Aasmundsen, født 1718 eller 1725 og begravd 19 oktober 1802 på Munkerud under Stiklen, Trøgstad. Han gifte sig tre ganger, med Randi Pedersdatter, Marta Larsdatter og sist Sidsel Andersdatter som fortsatt levde når han dog. Jeg kommer fra Peder Andersen som han fikk med Randi. Han bodde på flere forskjellige steder, Torp, Brattved, Smådal, Kudalen og Frandsrud, alla i Trøgstad sogn.

 

Det fanns en Osmund Olsen på Torp i Trøgstad som fikk en datter Anna i 1721, mest sannsynlig er det faderen til Anders men jeg kan ikke bevise det. Ole Osmundsen og Peder Aasmundsen fanns også ved denne tiden og var kanskje brøder til Anders.

 

Er noen av dere kjent med disse menskerne eller har noen tips om hvordan jeg skal komme meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Angående din nevnte Anders Aasmundsen har jeg registrert at han døpte barn i Trøgstad mens han bodde på Torp 29.09.1754, 24.07.1757 og 08.07.1759. Hans ektefelle har jeg notert som Randi Pedersdatter født på Timmerholen til Rud, døpt Fer. Visitat Maria 1727, av foreldre Peder Willumsen fra Garsrud og Gunhild Enevoldsdatter (Krag).  Denne info bør verifiseres mot kirkebøkene.

 

Hilsen Petter

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gunhild Enevoldsdatter var spennende, henne kunde en følge langt bakover. Men dessverre er det fel Randi Pedersdatter. Den som Anders Aasmundsen gifter seg med er datter til Peder Jensen på Auten i Gansdalen i Fet sogn. Det kan leses i Bygdehistorie for Fet bind  5, side 133-134.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei mitt navn er Grethe Hagen og jeg bor på gården Munkerud i Trøgstad. Jeg tror jeg har informasjon av interesse om Anders Åsmundsen som var min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar. Kontakt meg gjerne på gr-hage2@live.com                     Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grethe Hagen skrev:

Hei mitt navn er Grethe Hagen og jeg bor på gården Munkerud i Trøgstad. Jeg tror jeg har informasjon av interesse om Anders Åsmundsen som var min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar. Kontakt meg gjerne på gr-hage2@live.com                     Grethe 

 

Ser at trådstarter ikke har vært pålogget siden 22 nov 2018.

Ikke sikkert han får varsel om nye svar i temaet. 

Prøv å send ham en Pm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.